استارتاپ فینتک «پیپینگ» از صبح امروز به دلیل تخلف یکی از کاربرانش فیلتر شده است.
نوپانا: استارتاپ فینتک «پیپینگ» از صبح امروز به دلیل تخلف یکی از کاربرانش فیلتر شده است؛ تکرار مشکلی که همواره سرویسهای کاربرمحور در ایران با آن مواجه بودهاند.
«نیما شفیعزاده»، سرپرست دیجیتال مارکتینگ پیپینگ در گفتگو با دیجیاتو عنوان میکند که این فیلترینگ بدون اخطار قبلی رخ داده و پیگیری امروز این استارتاپ نیز به شنبه هفته آینده موکول شده است. او در توضیح تخلف انجام شده میگوید:
«پیپینگ سازوکارهای متعددی برای شناسایی جرم و جلوگیری از آنها دارد و تاکنون با همکاری پلیس فتا برخی مجرمین را شناسایی کرده و از اقدامات آنها جلوگیری کرده است اما یک کاربر متخلف همیشه به تخلفاش ادامه میدهد. برای مثال به تازگی خبر اینکه صدها سایت قمار و شرط بندی که نماد الکترونیک هم داشتهاند مشغول فعالیت بوده و از درگاههای شاپرک استفاده می کردهاند منتشر شد. همین موضوع، پیچیدگی این حوزه را میرساند.
ضمن اینکه پیپینگ در حال حاضر وب سرویس عمومی ارائهی درگاه به وب سایتها را ندارد. کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای یک پذیرنده متخلف، کل سرویس را فیلتر میکند در صورتی که میتوانیم با همکاری، از ادامه فعالیت کاربران متخلف جلوگیری کنیم. مهمترین چالش برای ما اعتمادسازی است و فیلترینگ میتواند یک ضربه بزرگ به بدنه چنین استارتاپی باشد.»
وی اشاره میکند که این کسبوکار برای ارائه خدمات به کاربران، مشخصات فردی و اطلاعات بانکی شخص را دریافت میکند اما در ادامه، کاربر است که نحوه فعالیتش را مشخص میکند: «ما اطلاعات افراد را از طریق سرویس های دولتی چک می کنیم و پس از تایید هویت، سرویس کاربر را فعال می کنیم. اما این سرویس مانند هر وسیله دیگری هم میتواند استفاده مفید داشته باشد و هم استفاده خطرساز. از طرفی در صورت دریافت گزارش مبنی بر اقدام خلاف از سوی یک کاربر، آن را پیگیری میکنیم و شخص بلاک میشود.»
این سومین بار است که استارتاپ پیپینگ با فیلترینگ مواجه میشود. شفیعزاده میگوید که فیلترینگ قبلی باز هم به دلیل تخلف یک کاربر رخ داده بود که سه ماه به طول انجامید. اما سوالی که در این میان مطرح میشود، این است که خود استارتاپهای فینتک چه اقدامی برای مقابله با افراد متخلف انجام دادهاند؟ «میلاد جهاندار»، دبیر انجمن فینتک ایران در گفتگو با دیجیاتو و در پاسخ به همین پرسش میگوید:
«وقتی در حال ارائه یک سرویس پلتفرمی هستید تنها راه برای اینکه به شکل مداوم در جریان فعالیت کاربر باشید، دریافت خوداظهاری از سوی اوست. مانند دستگاه کارتخوان که شخص در وهله اول و زمان دریافت میگوید قرار است از آن در فروشگاهش استفاده کند اما بعداً در مترو از آن استفاده میکند. راه حل، تعامل بسیار نزدیک و همکارانه میان نهادهای نظارتی و سرویسدهندهها است؛ این سرویسدهنده میتواند یک PSP یا یک استارتاپ کوچک همین حوزه باشد.»
نکته قابل توجه اینجاست که فیلتر یک یا چند استارتاپ فینتک باعث عدم ادامه فعالیت یک کاربر متخلف نمیشود و او میتواند از سرویسدهندههای دیگر یا روشهای دیگری برای ادامه اقدام غیرقانونیاش استفاده کند. جهاندار همکاری سرویسدهندهها با نهادهای نظارتی و عدم برخورد قهری را راهکار بهتری میداند: «نهادهای نظارتی پس از کشف تخلف، در صورت وجود تعامل، به جای فیلتر استارتاپ میتوانند با حکم قضایی استعلام کاملی از مجرم دریافت کنند. سوال اینجاست که اگر استارتاپ فیلتر شود، آیا فرد مجرم به کارش خاتمه میدهد؟ آیا نمیتواند از درگاه دیگری استفاده کند یا سادهتر به سراغ روش کارت به کارت برود؟ در نتیجه بحث تعامل مطرح است و نمیتوان با پلتفرم برخورد قهری داشت. هرچقدر یک استارتاپ بیشتر رشد کند ممکن است تخلفات هم بیشتر شود و این یک روند طبیعی است. نمیتوان یک استارتاپ را به علت فعالیت مجرمانه یک کاربر، بست. قطعاً هزار برابر همان یک کاربر، استفاده کننده از آن سرویس وجود دارد که مشغول انجام فعالیت در چارچوب قانون هستند.»
جهاندار راه حل نهایی را بهرهگیری از یک لیست سیاه جامع میداند که در حال حاضر نیز استارتاپهای فینتک به شکل مشترک از آن استفاده میکنند: «دنیا به سمت سیستمهای بلک لیست رفته است. لیست سیاه فینتک ایران هم آماده شده و در حال فعالیت است. تا کنون خودمان موارد بسیاری را شناسایی و متوقف کردهایم اما طبیعتاً نهادهای نظارتی اطلاعات بیشتری از ما دارند و در صورت وجود همکاری میتوانیم جلوی متخلفین را بگیریم. این در حالیست که هنوز بانکها نتوانستهاند جلوی فعالیت یک متخلف را در کل سیستم بانکی و تمام بانکها بگیرند اما اکنون این سرویس به شکلی چابک از سوی ما اجرا شده و دسترسی متخلف در تمام پلتفرمهای فینتک بسته میشود.»