معاون پذیرش سازمان فرابورس گفت: برای شرکتهایی که از مرحله استارتاپ فاصله گرفتهاند، بازاری در نظر گرفتهایم تا شرکتها در سایزهای مالی متفاوت بتوانند وارد فرابورس شوند.
نوپانا، به نقل از تسنیم، فریدون قاسمزاده در میزگرد چالشهای ورود استارتاپها به بورس با بیان اینکه به دنبال شش سال حضور در فرابورس در حال برنامهریزی برای ورود به بورس هستیم، اظهار کرد: ورود به بازار سرمایه با دشواریهایی همراه است اما محاسن آن از جمله ایجاد امکان مشارکت عموم مردم در شرکت، تسهیل تأمین منابع برای توسعه شرکت، ارزشگذاری واقعی سهامشرکت براساس عرضه و تقاضای بازار، افزایش نقدشوندگی سهام شرکت، ارتقای برند و اعتباری که حضور در بورس برای شرکتها به همراه میآورد این سختیها را برای کارآفرینان شیرین میکند.
این فعال فناور با بیان اینکه علیرغم مشکلات موجود در طول این شش سال حتی یک لحظه از ورود به فرابورس پشیمان نشدهایم، گفت: برنامهریزی برای سرمایهگذاری کلان جهت توسعه ظرفیت دیتاسنترهای موجود و خدمات ابری و افزایش تعداد دیتاسنترهای شرکت را در دستور کار خود قرار داده وهمزمان بر روی ارتقای ظرفیت و پایداری سرویسهای موجود اینترنت و دیتاسنتر تمرکز کردهایم تا ضمن پاسخگویی به نیاز بازار، از استاندارهای داخلی بالاتر برویم و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.
وی با اشاره به اینکه عمده استارتاپهای بزرگ و مطرح کشور در دیتاسنتر ما میزبانی میشوند، گفت: در راستای مسئولیت اجتماعی خود و در جهت حمایت از شرکتهای استارتاپ و توسعه کسبوکارهای دیجیتال داخلی در حال تهیه طرحی برای ارائه سرویس و خدمات به شرکتهای نوپا با شرایط ویژه هستیم.
قاسمزاده گفت: بسیاری از شرکتهای بزرگ بورسی در دنیا سودده نیستند و خیلی از شرکتهای سودده در بورس بویژه در حوزه هایتک مانند گوگل، آمازون، فیسبوک، مایکروسافت و اپل که نیاز به سرمایهگذاری برای رشد سریع دارند اصولا سود توزیع نمیکنند یا سود اندکی را میان سهامداران توزیع میکنند؛ در عوض سود سالانه خود را صرف توسعه شرکت میکنند و منفعت سهامداران در این قبیل شرکتها عمدتا از طریق افزایش ارزش سهام تأمین میشود.
این مدیر فناوری حوزه فناوری کشور با اشاره به اینکه شرکتها در دوران حیات خود سه مرحله کلیدی را طی میکنند، یادآور شد: مرحله اول، مرحله ایجاد است و کارآفرینان به دنبال ارائه محصول خوب و پیدا کردن بازار مناسب هستند؛ به همین علت تمرکز اصلیشان بر روی خلاقیت، نوآوری و جذب مشتری است؛ در این مرحله شرکت نیاز زیادی به چالاکی در تصمیمگیری و انعطاف بالا در اجرا دارد و لذا ورود به بورس در این مرحله که بین سه تا پنج سال ممکن است طول بکشد میتواند مشکلساز باشد و توصیه نمیشود.
او افزود: مرحله رشد سریع و مرحله سوم، تثبیت شرکتهاست که به تدریج بدلیل بالارفتن درآمدها و تعداد پرسنل توجه و تمرکز اصلی مدیران از روی محصول به ایجاد قوام سازمانی و انضباط مالی و افزایش سودآوری میل میکند؛ ورود شرکتهای نوپا به بورس در این مراحل میتواند کمک بزرگی به شرکتها و رشد مدیران آنها که از این پس بجای اتکا به افراد باید در چارچوب ضوابط، رویهها و آئیننامههای مدون عمل کنند، فراهم کند.
وی گفت: کارآفرینان در مرحله اولیه برای ورود به بورس دغدغههای زیادی دارند ولی بهتدریج با رشد شرکتهایشان و ورود به مراحل بعدی احساس نیاز به ورود به بازار سرمایه در ایشان ایجاد و تقویت میشود.
این فعال فناور با بیان اینکه پذیرش و ورود شرکتهای ایرانی به بورسهای بینالمللی هدفی ملی و آرمانی و افتخاری برای کشور است، عنوان کرد: امیدواریم با تلاش مسئولین و بویژه مدیران بورس کشور در آیندهای نه چندان دور شاهد حضور شرکتهای موفق ایرانی و درخشش آنها در بورسهای بینالمللی باشیم.
ایجاد شرایط حضور شرکتهای استارتاپ در بورس
علمالهدی؛ معاون پذیرش سازمان فرابورس نیز با بیان اینکه شرکتهای استارتاپ از ورود به بورس وحشت دارند و این به علت عدم اطلاعرسانی مناسب است، ابراز کرد: در حال حاضر شرایط برای حضور در بورس و فرابورس شرکتهای استارتاپ فراهم شده و صورتهای مالی شفاف یک شرکت میتواند به این تحول کمک کند.
وی گفت: شرکتها برای ورود به بورس در آینده، میتوانند از ابتدا حداقل الزامات را در نظر بگیرند و صورتهای مالی شفافی داشته باشند.
علمالهدی گفت: شفافیت صورتهای مالی در آینده میتواند روند ورود به بورس را برای شرکتها تسریع کند.وی با بیان اینکه بورس و حضور شرکتها در آن، بقاء و به روز ماندن و اعتبار شرکتها را به همراه دارد، ابراز کرد: برای شرکتهایی که از مرحله استارتاپ فاصله گرفتهاند، بازاری در نظر گرفتهایم تا شرکتها در سایزهای مالی متفاوت بتوانند وارد فرابورس شوند.
او افزود: در این بازار، امکان سرمایهگذاری توسط عامه مردم فراهم نشده است و تنها سرمایهگذاران و آگاهان میتوانند سهام خریداری کنند و در این مقطع شفافیت مالی مهمترین عامل برای بورس است.