ایجاد اعتماد و بهبود روابط میان کارمندان در سازمان همواره از اولویتهای مورد نیاز برای ساختن یک محیط کاری سالم محسوب میشود.
نوپانا: اعتماد بین کارمندان در سازمان همواره از اولویتهای مورد نیاز برای ساختن یک محیط کاری سالم محسوب میشود. شما چه مدیر باشید یا کارمند، با رفتارهای صحیح خود میتوانید در میان سایر همکاران اعتمادسازی کنید و پلهای ارتباطی جدید بین خود و سایرین ایجاد کنید.
از اولین قدمهای جلب اعتماد دیگران، استفاده از جملات سادهای است که در ادامه قصد داریم به آنها بپردازیم. با به کارگیری این جملات، همچنین میتوانید ارتباط خود با دیگران را بهبود بخشید.
۱. من اشتباه کردم
اعتراف به اشتباه اعتماد را افزایش میدهد. این عمل موجب میشود به دیگران این گونه القا کنید که: «من کامل نیستم»؛ زیرا بر اساس پژوهشهای محققان افراد معترف به اشتباه از دید دیگران جذابتر به نظر میرسند زیرا در دید سایرین، این افراد عاری از نقص نیستند.
۲. چطور میتوانم کمک کنم؟
این جمله وقتی که موعد انجام فعالیتی نزدیک است یا فشار روانی زیادی روی فرد مقابل است، معجزه میکند و اعتماد سایرین به شما را افزایش میدهد.
۳. اینکه (کار شما) چقدر برای من با ارزش است، قابل توصیف نیست
قدردانی شما از کارهایی که دیگران انجام دادهاند، موجب میشود انگیزه آنها برای فعالیتهای آتی یا کمک به شما افزایش یابد.
۴. من از روشی که برای انجام این کار پیش گرفتید، لذت بردم
این جمله که حکم یک پاداش برای انجام یک فعالیت به روشی صحیح، خاص یا خلاقانه را دارد موجب میشود فرهنگ سازمانی بهبود یابد.
۵. میخواهم نظر شما را در این مورد بدانم
برخی به اشتباه تصور میکنند افرادی که نظر سایرین را در کارهایشان جویا میشوند، از شایستگی کافی برای انجام فعالیتها برخوردار نیستند؛ در حالی که چه مدیر باشید یا کارمند، نظرخواهی از دیگران موجب جلب اعتماد دیگران نسبت به شما میشود.
۶. از ملاقات با شما خوشحالم
این جمله معمولا در شروع ملاقاتها استفاده میشود؛ ولی بیان آن با شوق، تُن صدای مناسب و زبان بدن صحیح میتواند حس مثبتی در طرف مقابل ایجاد کند و به او القا کند که شما قابل اعتماد هستید و مایلید روابط خود را گسترش دهید.
اعتماد مثل یک جاده ۲ طرفه است. وقتی دیگران به شما اعتماد میکنند، شما نیز در جهت جلب اعتماد آنها تلاش میکنید. به قضاوتهای دیگران اعتماد کنید تا سایرین نیز به شما اعتماد کنند و به تصمیماتتان احترام گذارند.
۸. مهمترین موضوع امروز (یا این هفته) شما چیست؟
این پرسش ترغیب کننده بلافاصله مکالمه را به سمتی مثبت پیش میبرد و به فرد مقابلتان فرصت صحبت در هر موردی که همین الان برای آن هیجان دارد را میدهد. البته این مورد بیشتر از جانب یک مدیر در پرسش از کارمند مطرح میشود و در شرایط دیگر باید مراقب بود که سوال به گونهای مطرح نشود که به شکستن حریم خصوصی مخاطب تعبیر شود.
۹. من بدون کمک شما نمیتوانستم این کار را انجام دهم
این جمله در واقع روش دیگری برای تشکر کردن از کاری است که مخاطب آن را به نحوی عالی انجام داده است. با بیان این جمله، فرد مقابل در مییابد که شما قدر کار او را میدانید و در آینده نیز برای سپردن وظایف یا درخواست کمک، به او اعتماد خواهید کرد.
۱۰. بگو که چرا ...
شکی وجود ندارد که افراد همواره علاقه دارند از خودشان صحبت کنند. وقتی از دیگران میخواهید که در مورد خود یا کارهایشان توضیح دهند، به آنها القا میکنید که «شما کنجکاو هستید درباره آنها بیشتر بدانید». چنین رفتاری موجب میشود در میان دیگران اعتمادسازی کنید. البته توجه داشته باشید که در بیان این جمله باید به حریم خصوصی افراد نیز توجه داشت.
همچنین بر اساس پژوهشهای محققان، افراد کنجکاو از سوی دیگران به عنوان افرادی که مایل به برقراری ارتباط بیشتر هستند، شناخته میشوند.
(همچنین بخوانید: برترین کارمندان دنیا چه عادتهایی دارند؟)
عباس طاهری ۱۳۹۷/۴/۱۰ پاسخ
سپاسگذارم از مطالب عالی شما