اگر شما یک کارمند هستید، باید به سلامت روانی خود اهمیت دهید و در صورتی که احساس کردید در خطر آسیب هستید، باید در پی اصلاح شرایط کاری خود برآیید.
نوپانا: اگر شما یک کارمند هستید، باید به سلامت روانی خود اهمیت دهید و در صورتی که احساس کردید در خطر آسیب هستید، باید در پی اصلاح شرایط کاری خود برآیید. همچنین اگر رئیس یک کسبوکار هستید نیز باید همواره سلامت روانی کارمندان را زیر نظر داشته باشید و در صورتی که احساس کردید آنها از این حیث در خطر هستند، در پی اصلاح شرایط محیط کار باشید. در ادامه قصد داریم شش نشانه ای را بررسی کنیم که نمایانگر اثر مخرب شغل بر سلامت روان تان هستند.
۱. صبحها به سختی بیدار میشوید
هر شخصی ممکن است هنگام بیدار شدن، احساس خستگی یا بی حالی کند ولی اگر این احساس بیشتر روزها به سراغتان میآید، نشان از استرس بیش از حدی است که در اثر کار به شما وارد میشود.
۲. فکر میکنید باید ۷ روز هفته و ۲۴ ساعت شبانهروز برای کارتان در دسترس باشید
بسیاری از شرکتها انتظار دارند که کارمندان همیشه، حتی در تعطیلات در دسترس باشند. ولی این کار به مرور به سلامت کارمندان آسیب میزند و تعادل بین کار و زندگی را بر هم میزند.
۳. در حین کار استراحت نمیکنید
استراحت نکردن حین کار میتواند به سلامت روان افراد آسیب بزند. از سوی دیگر تفریح و استراحتهای کوتاه، میتواند شادابی و نیز رضایت شغلی افراد را در حین کار افزایش دهد.
۴. ارتباط اجتماعی با سایر کارمندان ندارید
اگر کارمندان از صحبت با سایر همکاران خود، خصوصا آنهایی که بیشتر با یکدیگر سر و کار دارند، امتناع کنند، نشانگر این است که از نظر سلامت روان در معرض خطر هستند یا حتی آسیب دیدهاند. اگر یک شغل برای کارمندان طاقتفرساست، ارتباط اجتماعی بین آنها میتواند از میزان اضطراب بکاهد. به عنوان مثال کارمندان میتوانند با یکدیگر نهار بخورند یا در زمانهای استراحت با یکدیگر محاورههایی خارج از موضوع کار داشته باشند.
۵. تصور میکنید هر لحظه ممکن است اخراج شوید
عدم امنیت شغلی یکی از اصلیترین دلایل ایجاد اضطراب و نیز افسردگی کارمندان است. اگر اینگونه فکر میکنید، جستوجوی شغل جدید و خروج از شغل فعلی موجب میشود از آسیبهای روانی بیشتر در امان بمانید.
۶. هنگام انجام کارهای خود احساس گناه میکنید
محیط برخی از شرکتها پر خطر هستند. این مسئله میتواند به علت مشکلات ناشی از شرایط کاری پر مخاطره، تولید محصولات خطرناک یا سایر موارد ایجاد شود. در این صورت کارمندان از کار در این شرایط احساس عذاب وجدان یا آزار روحی میکنند که البته کاملا طبیعی و منطقی است. اگر شما نیز در چنین شرایطی کار میکنید، بهتر است برای حفظ سلامتتان در پی شغل دیگری باشید.
(همچنین بخوانید: شش عادتی که بر حافظه اثر منفی میگذارند)