یکی از دلایل موفقیت استارتآپها، استخدام کردن و نگه داشتن استعدادهای برتر است. استارتآپهای سیلیکونولی از استراتژیهای قدرتمندی برای این کار استفاده میکنند.
نوپانا: سیلیکونولی بزرگترین منبع استعدادهای تکنولوژی در دنیا است. اما تقاضا برای استخدام این افراد بهاندازهای بالا است که شرکتها برای جذب کردن و نگهداشتن آنها باید از روشهای خلاقانه استفاده کنند. در غیر این صورت این افراد خسته و جذب محیطهای کاری هیجانانگیزتر میشوند. ۲ استارتآپ سیلیکونولی بدون در نظر گرفتن حقوق بالا از روشهای جالبی برای جذب و نگهداری نیروی مورد نظر خود استفاده میکنند. در ادامه به بررسی این روشها میپردازیم:
انگیزه دادن و ایجاد فرصت برای رشد
با افزایش ۷۵درصدی درآمد حاصل از کسبوکارهای سابسکریپشن (پرداخت پول بهاندازه استفاده از امکانات دلخواه) نیاز به مهندسان و افرادی که در زمینه فروش و بازاریابی تخصص دارند افزایش پیدا کرده است. استارتآپ آناپلن (Anaplan) از روشهای قدرتمندی برای جذب و نگهداری استعدادهای مورد نظر خود استفاده میکند. این استارتآپ یک تیم استعدادیابی قدرتمند دارد که میدانند چگونه باید نیروهای مورد نظر خود را شناسایی کنند. نیروهای مورد نظر آنها استعدادهایی هستند که در شرکتهای دیگر کار میکنند و قصد ندارند شغل خود را تغییر دهند. یک برنامه دوستانه و خانوادگی برای انگیزه دادن به کارمندانی که کاندیداهای موفق را جذب میکنند، یک ماموریت قانعکننده، استفاده از خلاقیت و مهیا شدن فرصت رشد از امکاناتی هستند که این استارتآپ در اختیار کارمندانش قرار میدهد. آناپلن به دنبال افرادی با ویژگیهای خاص است. کسانی که میتوانند کارها را تمام و کمال انجام دهند، هدفمند هستند و میخواهند به موفقیت برسند و همچنین مهارت کار کردن با دیگران را دارند. آنها دنبال مهندسانی هستند که در گذشته محصولات مشابه با استارتآپ آنها تولید کرده و متخصصان فروشی که محصولات مشابه فروختهاند.
آنها با چالشهای زیادی در استخدام نیروی جدید در سانفرانسیسکو همراه هستند؛ زیرا اغلب افرادی که مراجعه میکنند حقوقهای بالا درخواست میکنند. بنابراین باید روی مواردی مانند داشتن آینده خوب کاری برای توسعه و تعادل مناسب میان کار و زندگی تمرکز کنند تا بتوانند نیروهای با استعداد را سمت خود جذب کنند.
عرضه سهام و مالکیت
استارتآپ Y Media Labs یک آژانس دیجیتالی فعال در زمینه خدمات موبایل در کالیفرنیا است. آنها در سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰درصد رشد داشتهاند و میخواهند نیروهای جدیدی را به تیم کاری خود اضافه کنند. مهندسان، طراحها، استارتژیستهای محصول و مدیران حسابداری از جمله نیروهای مورد نظر این شرکت برای استخدام هستند. آنها نیروهای مورد نظر خود را از آژانسهای دیگر، استارتآپها و شرکتهایی مانند مانند اپل استخدام کردهاند و همچنین قصد دارند نیروهایی از گوگل، فیسبوک و اوبر را به مجموعه خود اضافه کنند. این استارتآپ نمیتواند از نظر حقوق با این شرکتها رقابت کند اما وعده رشد کسبوکار و دادن سهام به کارمندان از جمله مزایای رقابتی آنها به شمار میرود. این استارتآپ نرخ بالایی در نگهداری کارمندان دارد و طبق گفته مدیرعامل آن تا به حال موفق شدهاند ۸۹درصد افرادی که استخدام کردهاند را نگه دارند.
این استارتآپ نیروهای کلیدی دارد که دوست دارند آخر هفتهها با یکدیگر زمان بگذرانند و همچنین پاداش خوبی به افرادی میدهد که میتوانند با دیگران همکاری کنند و خدمات خوبی به مشتریها تحویل دهند. یکی از تکنیکهای غیرمعمول این استارتآپ برای دریافت نقدینگی برای بنیانگذاران این بود که بخشی از سهام خود را به شرکا فروخت. مدیرعامل این شرکت معتقد است که سهام این شرکت رو به رشد است و سال ۲۰۱۶ بهاندازهای برای آنها خوب بوده است که شرکت یک ملک را در هاوایی اجاره کرده است و این کار مورد استقبال کارمندان قرار گرفته است. آنها معتقدند اگر این تکنیکها در سیلیکونولی جواب میدهد، برای دیگر شرکتها نیز مفید خواهد بود.
(همچنین بخوانید: سه گانه استارتآپها در هزاره سوم)