راهاندازی یک کسبوکار موفق، بسیار جذاب و در عین حال چالشبرانگیز و دشوار است؛ توجه به نکات این مطلب میتواند این راه را برای شما هموارتر کند.
نوپانا: آیا میخواهید کسبوکار خودتان را راهاندازی کنید؟ آیا در فکر خارج شدن از شغل فعلی و ایجاد کسبوکار خودتان هستید؟ شاید لازم باشد دوباره فکر کنید. آمارها نشان میدهند که ۸۰درصد از کسبوکارها در یک سال اول و ۵۰درصد دیگر در طول ۵ سال اول شکست میخورند.
توجه کردن به این آمارهای هراسانگیز، میتواند هرکسی را از پیروی رویاهای خود و راهاندازی کسبوکار شخصی یا ایده تولید محصول جدید بازدارد، با این حال هنوز افراد بسیاری تمایل به انجام این ریسک و خطر دارند. شاید مزیتهای آن واقعا ارزش خطر کردن را دارد.
اگر تصمیم گرفتید برای شروع کسبوکارتان یا اختراع محصول خودتان، این چالش را بپذیرید؛ در حال حاضر از سایر افراد خیلی جلوتر هستید. افراد بسیاری ایدههای خوبی دارند اما به عملی کردن آنها فکر نمیکنند؛ بنابراین حتی طی کردن یک مرحله را باید گرانبها دانست.
اشتباه نکنید، راه پیش رو اغلب طولانی و دشوار است؛، اما همه چیزی که نیاز دارید، نکات حفاظتکننده و تضمینکننده برای کمک در طول مسیر است.
برایان اوانز، بنیانگذار، مالک و سرمایهگذار و مشاور شرکت (BDE)، میگوید: «من در ۱۵ سالگی اولین کارم را بهعنوان کارآفرین شروع کردم. از آن زمان در طول مسیر درسها، نکات و ترفندهای زیادی را بهسختی یاد گرفتهام. در اینجا برخی از ارزشمندترین مرواریدهای دانشم را معرفی میکنم که دانستن آنها برای هر کارآفرینی که میخواهد کسبوکاری را شروع و محصول جدیدی تولید کند ضروری است:
۱. به حرفهای افرادی که تجربهای ندارند توجه نکنید
اکثر افرادی که قصد شروع کسبوکار دارند، طرحها و ایدههایشان را با دوستان و خانواده خود در میان میگذارند. این کار خوب و پسندیده است؛ اما مشکلات اغلب هنگامی رخ میدهند که ایدههایتان را با افرادی به اشتراک میگذارید که هرگز در موقعیت مشابه شما نایستادهاند.
افرادی که در دنیای کارآفرینان قرار ندارند یا هرگز تجربه اداره کسبوکار خودشان را نداشتهاند، به احتمال زیاد شما را منصرف میکنند یا ایده شما را شکستخورده میدانند. البته استثناهایی در رابطه با این قانون وجود دارد؛ اما در اکثر مواقع این اتفاق میافتد.
داستانهای بیشماری در رابطه با افرادی که رویاها و برنامههای خوبی برای شروع یک کار دارند وجود دارد که از طرف اعضای خانواده منصرف شدهاند؛ درحالیکه احتمالا حسن نیت داشتهاند اما فقط در مورد شروع یک کسبوکار آگاهی نداشتهاند.
اکثر افراد در جستوجوی مسیری ایمن هستند،؛ به این معنی که اگر ایده شروع یک کسبوکار یا تولید محصول دارید، با کارآفرینان دیگر و صاحبان مشاغل که در موقعیت فعلی شما قرار داشتهاند مشورت کنید. با افرادی که در موقعیت مشابهی بودهاند صحبت کنید و از آنها نظر بگیرید.
۲. هرگز یادگیری را متوقف نکنید
اگر میخواهید رویای خود را به واقعیت تبدیل کنید، باید برنامه داشته باشید و این برنامه باید شامل یادگیری باشد. اگر میخواهید یک کسبوکار راهاندازی کنید یا یک محصول جدید تولید کنید، باید تحقیقات انجام دهید و با جزئیات صنعت خود آشنا شوید.
بسیاری از کارآفرینان خیالپرداز تصور میکنند که کسبوکارها یکشبه از صفر به درآمدهای میلیونی میرسند؛ اما در واقعیت، هرگز این اتفاق نمیافتد. از خارج آن، ممکن است مانند یک موفقیت یکشبه به نظر برسد؛ اما قطعا هنگامی که کمی عمیقتر نگاه کنید متوجه میشوید که سختی و رنجهای زیادی را در طول مسیر تجربه کردهاند.
اگر می خواهید برای مدتزمان طولانی در صنعت خود بمانید و شاهد رشد کردن واقعیتان باشید، باید همواره در حال یادگیری و به روز نگه داشتن مهارتهایتان باشید؛ بهخصوص در عصری که تکنولوژی به سرعت تغییر میکند، باید همواره بهروز بمانید و هرگز سستی نکنید.
(همچنین بخوانید: سنگ بنای کسبوکار خود را مستحکم کنید)
۳. اشکالی ندارد که از رقیبانتان پیروی و تقلید کنید
کپی کردن آنچه رقبایتان انجام دادهاند، حداقل در آغاز کار، یکی از سادهترین راههای کسب موفقیت است. البته نمیخواهید سرقت یا نقض ثبت اختراع کنید؛ اما پیروی از رقبا، یک راه خوب برای افزایش سرعت کسب موفقیت است.
اگر رقیبان شما موفق هستند و برای مدتی در اطرافتان بودند، میتوانید با توجه کردن به کارهایی که آنها انجام میدهند یا انجام نمیدهند، در زمان و هزینه خود صرفهجویی کنید. حتی میتوانید با انجام تحقیقات در مورد واکنش مشتریان آنها به محصولات یا خدماتشان، عملکرد خودتان را بهبود ببخشید.
اگر چه تقلید و پیروی از رقبا راه خوبی برای شروع است؛ اما باید اطمینان حاصل کنید که ویژگیها و چشمانداز منحصر به خودتان را در کسبوکارتان به بهترین شکل ایجاد میکنید. یکی از مزایای شروع کسبوکار خودتان، این است که میتوانید با چشمانداز انحصاری خودتان به زندگی نگاه کنید.
۴. به صدای درون و غرایزتان اعتماد کنید
یکی از بهترین ابزارهای مورد استفاده در کسبوکار غریزه ما است. شما میتوانید به تمام حقایق توجه کنید و محاسبات و تحقیقات لازم را انجام دهید، اما در پایان کار، برای تشخیص درستی یا نادرستی به غریزه و احساستان توجه کنید.
یادگیری اعتماد به غریزه و صدای درونتان در واقع یادگیری چگونگی اعتماد کردن به خودتان است. اگر خودتان را باور نداشته باشید و به خودتان اعتماد نداشته باشید، شروع و موفقیت در ایده کسبوکارتان بسیار سخت و چالش برانگیز است.
در واقع، مهمترین نکتهای که در رابطه با دستیابی به کارآفرینی وجود دارد این است که خودتان را باور کنید. این تنها چیزی است که هنگامی که شرایط دشوار میشود و راهی که در پیش دارید نامطمئن است به شما کمک خواهد کرد. یادگیری اعتماد به غریزه همچنین میتواند یکی از ارزشمندترین ابزارهایی باشد که میتوانید در هنگام تصمیمگیریهای کوچک و بزرگ از آن استفاده کنید.
ممکن است این نکات ساده به نظر برسند، اما قطعا ابزارهای ضروری و مهمی هستند که در مسیر تبدیل شدن به یک کارآفرین به آنها نیاز دارید.
(همچنین بخوانید: چگونه ریسک راهاندازی استارتآپ خود را به حداقل برسانیم؟)