برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت سیوچهارم:
کشور مبدا
بهگزارش نوپانا، کشور مبدا، کشوری است که خاستگاه اصلی برند است و مردم ریشه برند را متعلق به آن میدانند. نظریههایی که از دیرباز مطرح بودند، بر این باور هستند که افراد، یک برند را بر اساس کشور مبدا آن ارزیابی و انتخاب میکنند. بهطور مثال چرم ایتالیایی و یا ساعت سوئیسی میتوانند نمونهای از این موارد باشند. امروزه در نظریههای جدید، مصرفکنندگان بیشتر از کشور مبدا یک برند یا کالا، به کیفیت، سهولت در استفاده و قیمت مناسب آن اهمیت میدهند.
راهبرد خلاقیت
کلیت پیامی که یک برند میخواهد به مخاطبان بازار هدف خود منتقل کند را راهبرد خلاقیت میگویند. همچنین به اصول مرجعی گفته میشود که مدیران طراحی و نویسندگان متون تبلیغاتی، زمانی که تبلیغات را خلق میکنند و یا برنامه منسجم ارتباطات بازاریابی را تدوین میکنند، آن را سرلوحه کار خود قرار میدهند. اغلب، راهبرد خلاقیت را زیرساخت برند نیز مینامند.
اعتبار
اعتبار به این معنی است که مشتریان باور دارند آنچه که برند نسبت به آن متعهد شده است را به سمت پیادهسازی پیش میبرد. اساسا این اعتبار در نتیجه حفظ یکپارچگی و ثبات برند در مرور زمان بهدست میآید؛ اما اعتبار به واسطه تبلیغات متقاعدکننده در کوتاهمدت نیز قابل دستیابی است. اعتبار، تقریبا مهمترین معیاری است که یک برند میتواند آن را کسب کند. هرگونه آسیب به اعتبار برند، میتواند تاثیر مستقیمی بر شهرت و ارزش ویژه برند داشتهباشد. همچنین این لطمه به نام تجاری برند میتواند عملکرد مالی برند را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده