چگونه مدیر خوبی برای کارمندان باهوش خود باشیم؟
تبدیل چالش به یک فرصت طلایی؛ ۷

چگونه مدیر خوبی برای کارمندان باهوش خود باشیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۱۲:۰۰ | ۷ دقیقه

مدیریت کارمندان باهوش می‌تواند بسیار سخت باشد؛ اما با چند راهکار هوشمندانه می‌توانید وجود آ‌ن‌ها را به یک فرصت طلایی برای سازمان خود تبدیل کنید.

نوپانا: اگر شما رئیس افرادی باهوش و زرنگ هستید، حتما می‌دانید که مدیریت این افراد تا چه حد می‌تواند سخت باشد. دلیل این مسئله ساده است: این افراد می‌دانند که باهوش هستند و همچنین آگاه هستند که این موضوع به عنوان مزیتی برایشان محسوب می‌شود. آن‌ها همچنین انتظار بالایی از خود و حتی سایر افرادی که با آن‌ها کار می‌کنند، دارند.

مدیران این افراد، همواره باید زمان و انرژی بیشتری را صرف انگیزه‌بخشی به آن‌ها نمایند که البته این موضوع معمولا ارزش صرف وقت و انرژی را دارد. در ادامه قصد داریم به سه روشی اشاره کنیم که به کمک آن‌ها می‌توانید کارمندان باهوش را بهتر مدیریت نمایید:

۱. محیطی آموزشی را برای کارمندان باهوش فراهم کنید و همواره از آن‌ها یاد بگیرید

تبدیل محیط کار به یک مکان آموزشی موجب می‌شود سطح دانش سازمان، همواره در حال رشد باشد. این محیط با وجود کارمندان باهوش، کامل‌تر هم می‌شود. زیرا آن‌ها کمک می‌کنند که سطح دانش سازمان، در گذر زمان بالاتر رود. «اریک اشمیت»، رئیس اجرایی هیئت مدیره آلفابت معتقد است: «شما هرگز نباید افرادی را که قرار نیست از آن‌ها دانش جدیدی یاد بگیرید، استخدام کنید.»

«استیو جابز» نیز معتقد بود: «از نظر من استخدام افراد باهوش به این منظور که به آن‌ها بگویید چه کار کنند، بیهوده است؛ بلکه باید افرادی را استخدام کرد که به شما بگویند باید چه کاری انجام دهید.»

در این مورد باید بدانید که به عنوان یک مدیر، استخدام افراد باهوش‌تر از خودتان در نهایت به کسب‌و‌کار شما کمک می‌کند و شاید گاهی اوقات لازم باشد که به آن‌ها نگویید چه کار باید کنند، بلکه بگذارید به روش خودشان پیش بروند و آن‌ها کارها را هدایت کنند. «جف بزوس»، مدیر عامل آمازون نیز معتقد است: «هردفعه که ما یک فرد جدید را استخدام می‌کنیم، استانداردهایمان برای استخدام فرد بعدی را بالا می‌برد و در نتیجه سازمان، همواره رو به بهبود حرکت می‌کند.»

 

۲. کارمندان تاثیرگذار را شناسایی و از آن‌ها قدردانی کنید

به عنوان یک مدیر باید همواره در حال رصد کردن کارمندان و خصوصا باهوش‌ترین‌هایشان باشید. باید کارمندانی که موجب بهبود کارآیی سازمان یا شرکت شما و نیز افزایش میزان رضایت و وفاداری مشتریان می‌شوند را شناسایی نمایید؛ و مهم‌تر این که آن‌ها را مورد قدردانی قرار دهید. پیشنهاد می‌شود این سپاس‌ها را در هر هفته یک بار انجام دهید.

همچنین لازم است بدانید که در صورتی که از این کارمندان قدردانی نکنید، احتمال دارد به دنبال این رفتار شما، شرکت‌تان را ترک نمایند.

(همچنین بخوانید:روش‌های جلوگیری از کاهش انرژی و علاقه کارمندان)

 

۳. ارتباط خود با کارمندان را حفظ نمایید تا آن‌ها احساس کنند مهم هستند

یکی از اشکالات بسیاری از مدیران، ارتباطات آن‌هاست. بسیاری از کارمندان باهوش، اگر به حال خود رها شوند، مستعد هستند که فعالیت‌ها را به روش خود انجام دهند که این مسئله ممکن است برای سازمان مشکل‌ساز شود. در این صورت، مدیری که کارمندان را به حال خود رها کرده، باید از محدوده امن خود خارج شده و با ارائه راهنمایی‌ها و راهکارهایی به کارمند باهوش، او را در جهت مد نظر خود هدایت نماید. مدیر همچنین باید به آن‌ها در خصوص کارایی‌شان و اهداف شرکت و انتظارات خود، بازخورد دهد و حتی در صورت نیاز، در مقابل روش کار آن کارمند ایستادگی و مقابله کند.

البته از سوی دیگر مدیر باید به دور از هرگونه قضاوت، هر زمان که نیاز بود، به راهکارها و پیشنهادات کارمندان باهوش خود گوش فرا دهد و در صورت نیاز از آن‌ها بهره ببرد. این نحوه برخورد باعث می‌شود که کارمندان مذکور، احساس کنند مدیر آن‌ها را درک می‌کند و به آن‌ها اهمیت می‌دهد.

همچنین اگر در سازمان شما فرایند ارزیابی کارکنان در هر سال انجام می‌شود، باید بدانید که بهتر است این فرایند را فراموش کنید. زیرا ممکن است ارزیابی سالانه منجر به شوکه شدن کارمندان در انتهای ارزیابی شود. به جای این روش، می‌توانید ملاقات‌هایی را در دوره‌های زمانی کوتاه‌مدت با کارمندان در نظر بگیرید، تا بدین ترتیب، همواره آن‌ها را در جریان میزان کارایی‌شان قرار دهید.

(همچنین بخوانید: چرا خلق روحیه وفاداری در کارمندان مهم است؟)

منبع

برچسب‌ها: کارمندانمدیریت مدیریت منابع انسانیارتباط با کارمندانکارمندان تاثیرگذار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.