برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت بیستودوم:
ارزشگذاری برند
بهگزارش نوپانا، به برآورد مالی یک برند، ارزشگذاری برند میگویند. اگرچه روشهای زیادی برای انجام این فرایند وجود دارد اما رویکرد «اقتصاد محور» در میان دیگر روشها از محبوبیت بیشتری برخوردار است. رویکرد اقتصاد محور، ارزش یک برند را از طریق تعیین درآمدهای آتی برند و محاسبه این درآمدها بر طبق وضعیت فعلی آن میسنجد. این روش در سال ۱۹۸۸ توسط موسسه اینتربرند (InterBrand) ابداع شد. این روش از طریق تلفیق ارزیابی نظاممند برند و وضعیت حضور آن در بازار با تحلیلهای دقیق مالی انجام میشود. این ارزشگذاری، تصمیمسازی مدیریت سازمان را در بخشهای گوناگون از قبیل بهینهسازی سرمایهگذاری، مدیریت سبد کالا، اعطای حق امتیاز، برنامهریزی مالیاتی، حمایت قضایی و تصاحب برندها، هدایت میکند.
(همچنین بخوانید: همهچیز درباره مدیریت ارتباط با مشتری (CRM))
استراتژی برند
استراتژی برند، تصویری جامع از آنچه برند میخواهد به آن دست یابد را ارائه میکند. این استراتژی شامل چشمانداز، چگونگی دستیابی به تمایزات و مزایای مرتبط به بازار هدف است. یک استراتژی موثر برند به پنج پرسش اساسی پاسخ میدهد که شامل موارد زیر است:
- سودآورترین بخش بازار برای فعالیت برند کدام بخش است؟
- وجه تمایز برند در بخش اصلی بازار هدف چیست؟
- چرا بخش اصلی بازار هدف باید به برندها اعتمادکنند؟
- واقعیتهایی که از وجه تمایز برند حمایت میکنند، کدام هستند؟
- فرایند پیادهسازی برنامههای برندسازی، بازاریابی و عملیاتی چگونه باشد تا کارکنان، شبکه فروش و توزیع بتوانند آن را بهراحتی پذیرفته و خود را با آن وفق دهند؟
هیچگونه نسخه از پیش نوشتهشدهای برای تدوین و توسعه این برنامه استراتژیک وجود ندارد. مدلهای مختلفی موجود است اما همه آنها باید در چشمانداز برند ریشه داشته باشد و بر اساس تمایزات برند و تمایلات مشتریان شکل گیرند. همچنین این برنامهها باید بر اساس متغیرهای صنعتی و رقابتی شکل بگیرند.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده