درصد زیادی از استارتآپها شکست میخورند و تنها درصد کمی از آنها ماندگار خواهند شد. راز موفقیت آنها چیست؟ در این مطلب خواهیم خواند.
نوپانا: درصد زیادی از استارتآپها شکست میخورند. این یک حقیقت سخت و تلخ است؛ اما بهسود شما است که کمی درباره آن فکر کنید. حتی ممکن است برخی کارآفرینان بخواهند قبل از راهاندازی کسبوکارشان اشتباهات خود را کالبدشکافی کنند کنند و دلایل شکست استارتآپشان را بنویسند.. میپرسید چرا؟ به دلیل آنکه در حال حاضر بسیاری از کارآفرینان خوشبین، به دانستن واقعیتها نیاز دارند.
ویژگیهای یک استارتآپ موفق چیست؟
یک استارتآپ موفق ویژگیهای فراوانی دارد. در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
محصول، مناسب برای بازار است
نشریه فورچیون (Fortune)، در گزارشی به دلایل اصلی شکست استارتآپها پرداخت: «آنها محصولاتی تولید میکنند که هیچکس نیاز ندارد.» در بررسی دقیق انجام شده روی استارتآپهای شکست خورده مشخص شد ۴۲ درصد آنها عدم نیاز بازار به محصولشان را دلیل اصلی شکست خود میدانند. اگر قصد دارید وقت خود را صرف ساخت یک محصول کنید بهتر است قبل از آن بررسی کنید و ببینید آیا محصول شما مورد نیاز بازار است؟ سپس وقت خود را برای آن صرف کنید.
کارآفرین، چیزی را نادیده نمیگیرد
رهبران شرکت دیجیوان(Dijiwan)، پس از شکست استارتآپ خود این متن را نوشتند: «ایده محصول خوب و یک تیم فنی قوی، ضامن یک کسبوکار پایدار نیست. نباید تنها به دلیل اینکه فرایند کسبوکار و مسائل مربوط به شرکت، جزء مسئولیتهای راهبر آن کسبوکار نیست نادیده گرفته شوند.» بیتوجهی به این موارد میتواند موجب نابودی آینده شرکت شود.
آنها یک محصول عالی و یک تیم قوی داشتند، پس چه چیزی باعث شکستشان شد؟
با نگاهی کوتاه به Dijiwan، بسیاری از مسائل روشن میشود. آنها از جنبههای کلیدی فرایند کسبوکار و موارد خستهکننده غافل شدند. مدیر اجرایی (کارآفرین اصلی) فکر میکند کار او هدایت و راهبری کسبوکار است. مدیر ارشد بازاریابی فکر میکند کار او بازاریابی محصولات و داد و ستد کردن است، و در نهایت، توسعهدهنده اصلی بر این باور است که کار او تنها کدنویسی است. باید توجه داشت که در یک استارتآپ نمیتوان مسئولیتها را به این شکل تقسیمبندی کرد و نقشها و مسئولیتها با یکدیگر همپوشانی دارند. مسائل کوچک میتوانند به مسائل بزرگ تبدیل شوند.
برخی از اجزای مهم یک استارتآپ شامل مسائل مزاحم در کسبوکار، مدل کسبوکار و مقیاس آن است. کارآفرینان موفق میدانند که باید روی کسبوکار خود کار کنند نه درون کسبوکارشان. گرفتار شدن در چندین جلسه سخنرانی، تماسهای تلفنی و ایمیلها میتواند کارآفرین را از توجه به کسبوکار خود منحرف کند.
استارتآپ بهسرعت رشد میکند
چهکسی میگوید رشد سریع بیثبات است؟ مهمتر اینکه، رشد سریع استارتآپ برای چه کسی اهمیت دارد؟ رشد سریع چیزی است که کارآفرینان مشتاق آن هستند، سرمایهگذاران به آن نیاز دارند و بازارها طالب آن هستند. رشد سریع نشانه ایده عالی در یک بازار داغ است. بنیانگذاران استارتآپ تعطیل شده ونتفول (Wantful)، اعتراف کردند برای تضمین سرمایه خود در مراحل بعدی جذب سرمایه، به اندازه کافی و بهسرعت رشد نکردهاند.
آنها در زمانیکه شرکت به اندازه کافی رشد نکرده بود نیازمند بودجه بودند، در حالیکه واجد شرایط دریافت بودجه بیشتر نبودند، و این آغازِ پایان استارتآپ آنها بود.
یک استارتآپ نباید پس از چندین ماه فعالیت با نرخ رشد تکرقمی و کم خود را فریب دهد. اگر پس از یک دوره زمانی مشخص، رشد اتفاق نیافتد، پس از آن نیز هیچ رشدی اتفاق نمیافتد و طبعا استارتآپی که درحال رشد نیست کوچک میشود.
دومین دلیل عمده شکست استارتآپها، اتمام موجودی یا منابع مالی آنها است. چرا؟ پولنقد آنها تمام شد. به این دلیل که آنها سریع و به اندازه کافی رشد نکردند. اگر استارتآپ شما بتواند بهسرعت رشد کند، میتوانید به شکل موثری برخی از بزرگترین قاتلان استارتآپها مانند: از دست دادن و کاهش مشتریان و پرسنل، باختن به رقبا و نیز کاهش اشتیاق را شکست دهید. رشد سریع در ابتدا، نشانه مطمئنی از کسب موفقیتها در آینده است.
تیم میداند چگونه خود را بازسازی کند
هر استارتآپ به واسطه تیمی از افراد پشتیبانی میشود. هرچه این تیم کارآمدتر باشد، شانس بهتری برای موفقیت دارد. همهکاره بودن یا تنوعپذیری، به معنی داشتن بیش از یک مهارت یا استعداد، اغلب بهصورت محدود تعریف میشود. انعطافپذیری در محیط استارتآپ، شامل داشتن مهارتهای فردی بیشتر است.
تیمهای استارتآپی باید توانایی تغییر محصول را داشته باشند و به طرحهای جبرانپذیر بیشتری متوسل شوند، رویکرد جدید بازاریابی را به کار بگیرند، صنایع را تغییر دهند، کسبوکار خود را مجددا برندسازی کنند و یا حتی یک کسبوکار را متوقف کرده و همه چیز را دوباره شروع کنند. اینها همان موارد مورد نیاز برای بهبودی و بازسازی پس از فشار است.
تیمهایی که قادر به بازیابی با یکدیگر هستند، دارای خصوصیت منحصر به فرد همکاری هماهنگ نیز هستند و در طول زمان سخت کار میکنند. همچنین میزان موفقیت استارتآپهایی که با چند بنیانگذار راهاندازی شدند، نسبت به شرکتهایی که یک بنیانگذار دارند بیشتر است. داشتن چند موسس در کنار ایجاد مشارکت، موجب مسئولیتپذیری و پاسخگویی بیشتر میشود و به شما کمک میکند از برخی مشکلات راهبری کاریزماتیک اجتناب کنید؛ به علاوه اینکه موسسان مهارتهایی دارند که شما ندارید.
نتیجهگیری
استارتآپهای موفق محصولی دارند که مطابق با نیاز است؛ آنها چیزی را نادیده نمیگیرند، سریع رشد میکنند و پس از یک ضربه سخت، استارتآپ خود را بازسازی میکنند. اگر شما این ۴ ویژگی را دارید، خود را برای یک موفقیت بزرگ آماده کنید.
(همچنین بخوانید: ۱۷ استارتآپ موفق که تقریبا از صفر شروع کردهاند)