برندسازی زبان مشترکی بین بنیانگذاران استارتآپها، مدیران برند و بازاریابی است که میتواند کسبوکار نوپای شما را به یک اهرم قدرتمند در دنیای کسبوکار تبدیل کند.
نوپانا*: برندهای زیادی در طول چند سال اخیر در کشورمان متولد شدهاند. بعضی موفق بودهاند و برخی از گردونه رقابت حذف شدهاند. یکی از دلایل مهم شکست کسبوکارهای کوچک و بزرگ، عدم پیروی از دستورالعملهای علمی برندسازی است. در این مطلب به نکات مهمی که پیش از قدم گذاشتن در مسیر برندینگ کسبوکار، دانستن آنها ضروری است، میپردازیم.
قسمت هفدهم:
وفاداری به برند
وفاداری به برند یعنی، میزان رضایت مشتری از یک برند مشخص که او را به خرید و یا استفاده مجدد از آن محصول ترغیب میکند. میزان این وفاداری نشاندهنده میزان دشواری تصاحب مشتری توسط سایر رقبا است.
درآمدهای ناشی از برند
بهگزارش نوپانا، به درآمدهای شرکت که بتوان آن را بهطور مستقیم به برند مرتبط ساخت، درآمدهای ناشی از برند میگویند. اساسا این درآمد از سود حاصل از اعتبار برند به دست میآید و بین کلیه اشخاص و امکاناتی که موجب ایجاد آن شدهاند، توزیع میشود. این روش تقسیم سود، بهطور گستردهای توسط اغلب مشاوران و حسابداران، برای سنجش ارزش اقتصادی یک برند استفاده میشود. همچنین این روش در حال تبدیل به یکی از روشهای حسابداری برای محاسبه ارزش مالی داراییهای ناملموس یک شرکت در ترازنامه سازمان است.
(همچنین بخوانید: چگونه یک رویداد موفق برگزارکنیم؟)
پیامرسانی
شرح مختصری در مورد ویژگیها و مزایای یک محصول یا خدمت را پیامرسانی میگویند. این پیام، محور اصلی تمرکز شرکتها در کلیه ارتباطات با مخاطبان هدفشان است تا بتواند به بهترین نحو این ویژگیها و مزیتها را به مخاطبان انتقال دهد.
نام
بخشی از یک برند است که شامل کلمات، حروف و یا اعداد میشود. زمانی که این عبارت در قالب یک علامت تجاری ثبت میشود، نام اصلی یک برند شکل میگیرد.
قسمت پیشین:
*برگرفته از کتاب «واژهنامه برند» به نوشته رضا مهدوی – محمد قاضیزاده