چگونه کارمندان خود را هوشمندانه استخدام کنیم؟
رزومه خوب کافی نیست؛ ۶

چگونه کارمندان خود را هوشمندانه استخدام کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۲۷ - ۱۰:۰۰ | ۸ دقیقه

در استخدام کارمندان علاوه بر رزومه و سوابق شغلی، باید به طرز تفکر افراد و شیوه‌ رفتار آن‌ها نیز توجه کنیم تا ارزیابی موفق‌تری داشته باشیم.

نوپانا: بهترین شرکت‌ها زمانی به جایگاه عالی دست پیدا می‌کنند که کارمندانی شایسته را در مشاغل مناسب آن‌ها به کار می‌گیرند. از طرفی در شرکت‌های متوسط یا کوچک، تاثیر یک کارمند بر عملکرد کلی کسب‌وکار، بیشتر به چشم می‌آید. در یک تیم کوچک که هر یک از اعضا چندین نقش را بر عهده دارند، یک استخدام بد، حداقل در کوتاه‌مدت هزینه سنگینی برای شرکت خواهد داشت. تشخیص یک استخدام بد، کار سختی نیست:

این نوع کارمندان حداکثر در عرض ۹۰ روز از تیم خارج می‌شوند و خسارت ناگواری به‌جا می‌گذارند. ولی در این بین تکلیف کارمندان تازه‌استخدامی که نه کاملا با جایگاه شغلی خود سازگارند و نه یک فاجعه تمام‌عیار به‌حساب می‌آیند چیست؟ جالب است بدانید که ضرر کارمندان متوسط در بلندمدت به‌مراتب بیشتر است. آن‌ها بهره‌وری و روحیه سایر کارمندان را به‌حدی ضعیف می‌کنند که جبران آن سخت خواهد بود.

برای اجتناب از استخدام کارمندان متوسط، از ارزیابی معتبری استفاده کنید

برای مثال، بن را در نظر بگیرید. بن یک فروشنده فوق‌العاده با یک رزومه عالی بود که مشاغل اخیر او در آن ذکر شده بود. او در مصاحبه شغلی، اجرای بسیار خوبی داشت و شرکت او را به‌عنوان یک عضو موثر و کارا پذیرفت. بن به‌عنوان مدیر فروش و با هدف توسعه تیم جوان فروش شرکت مشغول به کار شد. به نظر می‌رسید هیچ‌کس به صلاحیت او شک ندارد.

بن خیلی سریع توانست تخصص خود را در عرصه فروش به اثبات برساند، ولی مشخص شد او فردی نیست که تیم استخدام به‌عنوان یک مدیر نیاز داشت. او ترجیح می‌داد به‌تنهایی و  نه به‌عنوان رهبر یک تیم کار کند. به‌علاوه به مدیریت و بودجه‌بندی فعالیت‌های تیمی، بها نمی‌داد.

زمانی که بی‌تجربگی او در مدیریت مشخص شد، او بیشتر از دیگران کناره گرفت. همین موضوع باعث رنجش و آزردگی و ناامیدی بیشتر تیم او شد. گرچه سودآوری شرکت هنوز از این موضوع متاثر نشده بود، ولی مشخص بود که به‌مرورزمان این امر غیرقابل‌اجتناب است. مدیران دپارتمان‌های دیگر هم که می‌توانستند به بن مشاوره دهند، ازآنجا که کسی از آن‌ها کمک نخواسته بود، واکنشی نشان نمی‌دادند.

مشکل اصلی: در مصاحبه‌ استخدامی ویژگی اشتباهی مدنظر گروه مصاحبه‌گر قرار گرفت.

(هم‌چنین بخوانید: ۱۸ روش برای نوشتن رزومه کاری بهتر)

The right selection assessment tool can help prevent you from making a costly mistake

شاخص کلیدی عملکرد

استخدام افراد ماهری که برای جایگاه شغلی شما صلاحیت بیشتری دارند، از آن جهت کار سختی است که معیارهای ارزیابی همیشه قابل‌سنجش و اندازه‌گیری نیستند. در سال ۲۰۱۶، لینکدین ۴۰۰۰ مدیر و سرپرست استخدام، یا استعدادیاب را مورد نظرسنجی قرار داد تا گزارش جهانی روند استخدام خود را تنظیم کند.

تنها پنج درصد از این افراد حس می‌کردند بهترین پروسه برای یک استخدام مناسب، که توسط یک شاخص کلیدی عملکرد (KPI) سنجیده می‌شود را در اختیار دارند. درعین‌حال، همه‌ این افراد معتقد بودند که یک شاخص قابل‌اندازه‌گیری، ارزشمندترین ابزار موردنیاز آن‌ها است.

درس‌هایی که از آخرین کارفرمای بن یاد می‌گیرید

کاملا مشخص بود که بن، فرد بدی نیست. او فقط برای این شغل جدید مناسب نبود. کمی بعد، کارفرمای او متوجه شد که تکیه کردن به رزومه و آنچه در جلسه مصاحبه می‌گذرد، کافی نیست. آن‌ها باید مثل شرکت‌های برتر، شاخصی برای ارزیابی معتبر انتخاب‌های خود ترتیب می‌دادند که عنصر مهم انسانی را به معیارهای ارزیابی داوطلبان شغلی اضافه می‌کند و استخدام بهترین گزینه موجود برای این جایگاه شغلی را تسهیل می‌کند.

جیم مک کلوی، موسس شرکت گریت‌ لیکز پروفایلز (Great Lakes Profiles) می‌گوید:

«راه‌حل‌های ارزیابی پیش از استخدام به شما کمک می‌کند تا به شیوه تفکر و رفتار و همچنین خواسته‌های کارمندان پی ببرید. معیارهای مهم برای استخدامی هوشمندانه که شما آن‌ها را در رزومه افراد پیدا نمی‌کنید. همه سازمان‌ها باید از ابزارهای عالی مثل (PXT Select) استفاده کنند. این ابزارها به شما نشان می‌دهند یک داوطلب شغلی در موقعیت‌های کاری مختلف، چگونه شرکت خود را درک و یاری می‌کند. این امر بسیار مهم‌تر از این است که فقط بدانیم او در آخرین شغل خود چه عملکردی داشته است. به‌این‌ترتیب می‌توانیم از استخدام افرادی که هزینه سنگینی به شرکت تحمیل می‌کنند، اجتناب کنیم.»

افزودن داده به تکنیک‌های سنتی استخدام لزوما خسته‌کننده و طاقت‌فرسا نیست. فرم‌های ارزیابی موثر (نه تکراری و کلیشه‌ای) را دانلود و پرینت کنید. با یک رویکرد ساده، انسانی و هوشمند، افراد بهتری را به استخدام کسب‌وکار کوچک خود درآورید و با جذب بهترین و درخشان‌ترین استعدادها، گام مهمی برای پیروزی خود در بازار رقابتی بردارید.

(هم‌چنین بخوانید: برترین کارمندان دنیا چه عادت‌هایی دارند؟)

منبع

برچسب‌ها: ارزیابی مدیریت منابع انسانی استخداممصاحبه استخدامیرزومهطرح‌کسب‌وکارمدیریتکارمندان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.