در استارتآپ صفر کیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: اریک ریس در کتاب نوپای ناب درباره تجربه خود به عنوان یک کارآفرین، اینچنین میگوید: «ما در روزهای اول واقعا مشتری داشتیم. اغلب با پذیرندگان اولیه صحبت میکردیم و از آنها بازخورد میخواستیم؛ اما الزاما توصیههای آنها را عملی نمیکردیم. ما ورودیهای آنها را بهعنوان یک منبع اطلاعاتی در مورد محصول در نظر میگرفتیم. درحقیقت شاید ما رویاهای مشتریانمان را برآورده نمیکردیم بلکه روی آنها آزمایش انجام میدادیم.»
کارآفرینان در همه جا
به گزارش نوپانا، مفهوم کارآفرینی شامل هر کسی که در یک کسبوکار نوپا فعالیت میکند، میشود. کسبوکار نوپا یک فرآیند انسانمحور است که محصول یا خدمت جدیدی را در شرایط عدم قطعیت خلق میکند. این تعریف به این معناست که کارآفرینان در همه جا هستند و نوپای ناب برای هر شرکتی با هر اندازهای حتی در یک سازمان خیلی بزرگ در هر بخشی یا صنعتی قابل اطمینان است.
کارآفرینی همان مدیریت است
یک کسبوکار نوپا یک موسسه کامل است و محصول بخشی از آن است. بنابراین مدیریت کسبوکارهای نوپا باید مطابق با فضای عدم قطعیت آن باشد.
یادگیری ارزشمند
نکته اینجاست که کسبوکارهای نوپا تنها برای تولید محصول و درآمدزایی خلق نمیشوند. یک استارتآپ یاد میگیرد که چگونه خلق ارزش کند و ایدههای خود را به ثمر برساند. این یادگیری میتواند با تجربه و آزمایش اعتبارسنجی شود.
چرخه ساختن-سنجش-یادگیری
عمده فعالیت یک شرکت نوپا تبدیل ایده به محصول و سنجش پاسخ مشتریان و یادگیری چرخش یا حفظ راه فعلی است. همه کسبوکارهای موفق باید یاد بگیرند که طی چه بازههای زمانی این چرخه را تکرار کنند و تصمیم های درستی برای چرخش یا حفظ وضعیت بگیرند.
حسابداری نوین
برای بهبود نتایج فعالیتها و مسئولیتپذیر کردن افراد باید روشی را برای اندازهگیری پیشرفت ارائه دهیم. این موضوع نیازمند نوع خاصی از حسابداری است که برای کسبوکارهای نوپا طراحی شده است.
قسمت پیشین: