کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به شکل هشداردهندهای از تمامی ظرفیتهای خود برای تقویت اکوسیستم استارتآپی عربی و جذب سرمایههای میلیاردی استفاده میکنند؛ این اتفاق تلنگری برای ما به حساب میآید.
نوپانا: کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با جذب سرمایههای خارجی، سرمایههای مشترک و سرمایهگذاریهای داخلی گسترده تلاش میکنند تا استارتآپها و شرکتهای دانشبنیان و فناورمحور بزرگ ایجاد کنند و در بازار بینالمللی رقابت استارتآپها عقب نمانند.
جالب است که باوجود ثروتهای عظیم نفتی، منطقه خاورمیانه تا امروز به این اندازه شاهد توجه به کسبوکارهای نوپا (استارتآپها) نبوده است. این توجه خاص همزمان با فراگیر شدن استفاده از اینترنت و گوشیهای هوشمند در منطقه صورت میپذیرد؛ مواردی را در همین رابطه مرور میکنیم:
۱- تنها در طول یک سال گذشته در امارات متحده عربی میلیاردها دلار در استارتآپهای حوزه فناوری، سرمایهگذاری و جذب سرمایه شده است.
۲- اخیرا «محمد العبار»، سرمایهدار مشهور اماراتی در دبی اعلام کرده است که توانسته از سرمایهگذاران مختلف تا بیش از یک میلیارد دلار سرمایه برای سرمایهگذاری جسورانه روی استارتآپهای حوزه فناوری جمعآوری کند.
۳- العبار همچنین توانسته است حدود یک میلیارد دلار سرمایه از صندوق داراییهای سلطنتی عربستان برای پلتفرم فروشگاه آنلاین نون سرمایه جذب کند.
۴- «الشایع» که یک شرکت فروشگاهی زنجیرهای مشهور کویتی است، نیز یک میلیارد دلار در پلتفرم فروشگاه آنلاین نون سرمایهگذاری کرده است. فروشگاههای الشایع در بسیاری از کشورهای عربی، ترکیه و روسیه فعال هستند.
۵- از طرفی سال گذشته صندوق سرمایهگذاری عربستان اعلام کرد ۱.۱ میلیارد دلار در شرکتهای سرمایهگذاری جسورانه، سرمایهگذاری کرده است.
۶- همچنین «عبدالرحمن ترابزونی» عربسانی نیز که در سیلیکونولی و در گوگل مشغول به کار بوده است، سال گذشته به عربستان بازگشت تا ۵۰۰ میلیون دلار در شرکت «سعودی تلکام» سرمایهگذاری کند.
۷- بسیاری از نخبگان عرب مشابه عبدالرحمن با استقبال بسیار خوب دولت و مردم کشورهای عربی به کشور خود برگشته و در حال سرمایهگذاری و راهاندازی استارتآپهای بزرگ در منطقه هستند.
در ادامه با مرور چند مطلب منتشر شده در سایت به بررسی اهمیت این موضوع میپردازیم تا ببینیم چرا بهتر است به جای مانعتراشی، توجه و حمایت ملی از کسبوکارهای نوپا، شتابدهندهها و سرمایهگذاران جسورانه داخلی داشته باشیم:
۱- استارتآپها از مهمترین عوامل پیشرفت در کشور
درست مثل چندسال اخیر، نشریه اکونومیست در آخرین روزهای سال میلادی گذشته ویژهنامهای را منتشر و در آن با کمک دادههای کارشناسی وضعیت اقتصادی «جهان در سال ۲۰۱۷» را پیشبینی کرده بود.
اما نکته جالب اینجاست که کارشناس اکونومیست در این ویژهنامه وضعیت اقتصادی ایران سال ۲۰۱۷ را مشابه وضعیت اقتصادی چین در سال ۱۹۹۰ دانست. یعنی حدودا زمانی که در چین حرکت از اقتصاد دولتی به سمت کسبوکارهای خصوصی در شهرها گسترش یافت و بسترهای جذب سرمایههای خارجی فراهم شد.
در این پیشبینی نقش استارتآپها در توسعه و آینده ایران بسیار مهم خوانده شده است که به شما پیشنهاد میکنیم حتما برای خواندن مطلب کامل اینجا را ببینید.
۲- سربازان جنگ اقتصادی را دلزده نکنیم
همه ما میدانیم که كسبوكارهای نوپا و شرکتهای دانشبنیان در سالهای اخیر بی هیچ ادعایی و بدون چشمداشت، توانستهاند بركات و خدمات متعددی برای اقتصاد كشور به ارمغان بیاورند. اشتغالزایی گسترده، جذب و حفظ نخبگان، تولید ثروت از دانش و فناوری و ظرفیتهای موجد داخلی، توسعه صنعت و رشد صادرات غیرنفتی و توسعه خدمات، بخش اندكی از این دستاوردها است.
فعالان استارتآپی در کشور به نظر بسیاری از کارشناسان سربازان جنگ اقتصادی هستند و ما نباید به جای پشتیبانی، آنها را دلزده کنیم؛ اگر میخواهید در این زمینه استدلالهای بیشتری ببینید، به اینجا مراجعه کنید.
۳- جایگاه استارتآپها در سیاستهای ابلاغی اشتغال
توجه و حمایت ویژه از کارآفرینی، توسعه کسبوکارهای نوپا و دانشبنیان، سرمایهگذاری در زمینه استارتآپها و جذب فناوری و سرمایه خارجی از مهمترین سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب در زمینه اشتغال است. متن سیاستهای کلی اشتغال که به رؤسای قوای سه گانه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیر شورای نگهبان ابلاغ شده است كه برای خواندن متن میتوانید به اینجا مراجعه کنید.
۴- استارتآپهای ایرانی در منطقه رقبای بیشماری دارند
تقریبا ۱۰ سال از ایجاد نمونههایی موفق از استارتآپهای ایرانی میگذرد. طی این ۱۰ سال نه تنها کشورمان همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فضا را برای افزایش فعالیت کسبوکارهای نوپا مهیا ساخته بلکه سایر کشورهای منطقه نیز خود را در مسیر این اتفاق خوشیمن قرار دادهاند.
اما همه مساله این نیست. کشورهای همسایه و منطقه بیمار ننشستهاند؛ رقبای منطقهای استارتآپهای ایرانی به سرعت در حال ایجاد و توسعه هستند؛ برای خواندن ادامه مطلب به اینجا مراجعه کنید.
۵- چرا بايد ورود آمازونها به خاورمیانه را جدی گرفت؟
چندی پیش شرکت آمازون بر سر خرید سوق، بزرگترین شرکت خردهفروش آنلاین در منطقه خاورمیانه، به توافق رسید. توافقی که مسیر را برای ورود آمازون به خاورمیانه بسیار هموار کرد.
نگاه ما به این اتفاق باید بسیار جدی باشد. چرا؟ برای خواندن چرایی این هشدار، اینجا را ببینید.
۶- اکنون استارتآپها در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند
برای درك میزان اهمیت كسبوكارهای نوپا، باید به خاطر بیاوریم كه عمده این استارتآپها زمانی شروع به كار كردهاند كه شدیدترین تحریمها علیه كشورمان در حال اجرا بود. در واقع این كسبوكارها بیش از هر چیز، نمادی برای اقتصاد خودكفا، بومی و ملی ما هستند که امتحان خود را در روزهای دشوار تحریمهای اقتصادی پس دادهاند و فعالان و کارآفرینان استارتآپی، سربازان جنگ اقتصادی به حساب میآیند. با شرایطی که اکنون داریم استارتآپهای ایرانی اکنون در خط مقدم جنگ هستند.
برای خواندن این مطلب نیز اینجا را ببینید.