معرفی یک محصول چالش بزرگی برای استارتآپها است؛ بسیاری از سرمایهگذاران بعد از چنین رویدادهایی در مورد ارزشمند بودن یا نبودن استارتآپ تصمیم میگیرند.
نوپانا به نقل از زومیت: تصورکنید که شما صاحب یک استارتآپ هستید و میخواهید محصول خود را به دیگران معرفی کنید. شما ماهها برای توسعه این محصول تلاش کردهاید و اکنون زمان راهاندازی آن فرا رسیده است. تصورکنید در یک مراسم رسمی هستید و روزنامهنگاران میخواهند صحبتهای شما را چاپ کنند. مطمئنا متن سخنرانی خود را از قبل آماده کردهاید و آن را حفظ هستید. سه نکتهای که در ادامه این مقاله بررسی شده است، کمک میکنند که سخنرانی بهتری داشته باشید.
جذابیت
روزنامهنگاران به دنبال جذابیت هستند. درواقع میخواهند متنی بنویسند که مخاطب را به خواندن آن جذب کنند. بسیاری از سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری روی استارتآپها دچار شک و تردید میشوند. زیرا استارتآپهای زیادی وجود داشتهاند که نتوانستهاند مسیر را ادامه دهند و محکوم به شکست شدهاند. بنابراین باید ثابت کنید که کسبوکار شما با بقیه استارتآپها فرق میکند و مانند آنها شکست نخواهید خورد.
روی مواردی تمرکز کنید که شرکت شما را از دیگران متمایز میکنند. اگر چیزی که میخواهید معرفی کنید، اولین محصولتان است، شرایط کمی دشوار خواهد شد. در این صورت باید روی مواردی مانند رشد کاربران و دیگر دستاوردهایی که داشتهاید تمرکز کنید. اما اگر قصد معرفی نسخه دوم محصولتان را دارید، بهتر است این موضوع را حتما عنوان کنید. بهعنوان مثال ثبات و پتانسیل محصول، نرخ حفظ مشتری و میزان رشد از جمله مواردی هستند که میتوانند در چنین شرایطی در نظر گرفته شوند.
بنابراین فراموش نکنید که باید تأکید زیادی روی موفقیتهای خود داشته باشید. اگر این محصول چندمین دستاورد استارتآپ شما است، میتوانید محصولات قدیمیتر خود را نیز معرفی کنید. از دلایل موفقیت خود در گذشته صحبت کنید و بگویید که مطمئن هستید این بار نیز محصولتان از کیفیت بالایی برخوردار است. چنین صحبتهایی میتواند توجه روزنامهنگاران را بسیار جلب کند. گاهی اوقات برای نمایش جذابیتها بهتر است به اعداد اکتفا نشود.
اگر بنیانگذاران یا اعضا تیم استارتآپ، دارای موفقیتهای خوب و چشمگیری هستند، میتوانید این موارد را نیز در سخنرانی خود لحاظ کنید. در مورد استعدادهای اعضا تیمتان صحبت کنید تا اعتمادها را به سمت خود جلب کنید. اگر مربیان یا افراد باتجربهای به شما در این زمینه مشاوره دادهاند و میدانید که نامشان باعث افزایش اعتبار میشود، حتما آنها را نیز معرفی کنید.
تأثیرگذاری
معرفی تأثیر محصول به اندازه معرفی جذابیتهای آن مهم است. آیا تا به حال به این فکر کردهاید که محصول شما در کوتاهمدت چه تأثیری بر تغییر رفتار کاربران خواهد گذاشت؟ در بلندمدت چطور؟ محصول شما چه فرصتهای جدیدی را آشکار خواهد کرد؟ روزنامهنگاران دوست دارند بدانند که محصول شما چه تأثیری بر صنعت مرتبط خواهد گذاشت و چگونه باعث رشد آن خواهد شد. آیا استارتآپ شما ارزشهای فعلی بازار را بر هم خواهد زد؟ در این صورت بهطور کامل توضیح دهید که چه ارزشهایی را هدف قرار دادهاید. همچنین بگویید چرا بر هم زدن این ارزشها مفید هستند؟ چرا مردم باید به تغییر وضعیت فعلی صنعت اهمیت دهند؟
بهعنوان مثال یک استارتآپ سنگاپوری، دیده شدن هنر را یکی از بزرگترین چالشها میداند. آنها ریسک خریداری کردن محصولات هنری را کاهش دادهاند. به این صورت که شخص میتواند پیش از خریداری کردن محصول، نما آن را در اتاق مورد نظر یا هر محل دیگری ببیند. این تغییر رفتار در ارزش بازار، میتواند میزان فروش محصولات هنری را افزایش دهد.
زمانبندی
زمانبندی یکی دیگر از شاخصهای مهم معرفی یک محصول است. آیا محصول شما با یک داستان یا رویداد در ارتباط است؟ آیا در جریان بودن ترندهای خاصی باعث میشود که محصول شما بهتر دیده شود؟ اگر جواب بله است، از فرصت سود ببرید و این موضوع را حتما عنوان کنید.
گاهی اوقات یک حادثه یا یک مشکل اجتماعی میتواند بهترین فرصت برای معرفی محصولی باشد که برای رفع آن اقدام خواهد کرد. اگر چنین فرصتی سراغ ندارید و تازه میخواهید واکنش بازار را نسبت به ایدهتان بدانید، بهتر است که برای معرفی محصول خود کمی صبر کنید. روزنامهنگاران ترجیح میدهند محصولات قدیمی و مرتبط با نیازهای بازار را تحت پوشش قرار دهند تا اینکه در مورد یک محصول جدید اما نامرتبط مقاله بنویسند.
(همچنین بخوانید: قبل از مراجعه به سرمایه گذار این مطلب را بخوانید(قسمت اول) )