مهم نیست کسبوکار شما از چه نوعی است؛ کوچک یا بزرگ، سازمانی یا استارتآپ؛ در هر صورت جلب وفاداری کارمندان به نفع شما تمام میشود.
نوپانا: مهم نیست کسبوکار شما از چه نوعی است؛ کوچک یا بزرگ، سازمانی یا استارتآپ؛ در هر صورت جلب وفاداری کارمندان
به نفع شما تمام میشود. در کمترین سطح، هزینههای استخدام و آموزش کارمندان آنقدر زیاد است که در صورت عدم وفاداری آنها، به سود کلی شما آسیب قابل توجهی میرسد.
اما فکر نکنید که کارمندان اصولا باید به شما وفاداری نشان دهند: وفاداری چیزی است که خودتان باید آن را به وجود آورده و پرورش دهید. کارمندان وفادار بهتر با شما کار میکنند، اما به رشد و توسعه کسبوکار هم کمک خواهند کرد. بدون انگیزه جمعی یک تیم متعهد، کسبوکار شما نمیتواند دوام چندانی داشته باشد. به گزارش نوپانا، در زیر چند دلیل آوردهام که چرا پرورش وفاداری در کارمندان بسیار مهم و ضروری است.
کارمندان هزاره جدید دوست دارند بین کار و زندگی شخصی خود تعادل برقرار کنند
بسیاری از کارفرماها با این سبک فعالیت کارمندان هزاره جدید مشکل دارند و همین دلیلی است که بانک مرکزی و پیرسون گزارشی را منتشر کرد و در آن نشان داد که یکسوم کارفرمایان از کارمندان تحصیلکردهی خود ناراضی هستند. یکی از کارفرمایان گفته: «کارمندان دیگر آن نوع وفاداری را که قبلا بدیهی بود، از خود نشان نمیدهند. » این مسئله میتواند دلایل زیادی داشته باشد، اما برخی حدس میزنند که کارمندان کمتر انتظار دارند مدت طولانی برای یک شرکت کار کنند و این مسئله در رفتار آنها هم بازتاب پیدا کرده است.
(همچنین بخوانید: شادکاری، روشی برای افزایش بهرهوری)
تمامی کسبوکارها در نهایت مجبورند همین کارمندان را استخدام کنند و وقتی این اتفاق افتاد، آنها باید هر کاری را که در توانشان است انجام دهند تا وفاداری ضروری برای حفظ و نگه داشتن آنها را به وجود آورند. بهترین راه برای این کار این است که کسبوکار خود را با طرز تفکر جدید کارمندان تحصیلکرده هماهنگ کنید. مثلا، کارمندان جدید خواستار یک تعادل بهتر میان کار و زندگی شخصی هستند و به همان اندازه فرصتهای شغلی خوب را دوست دارند. یک نظرسنجی از سوی اکسنچر (Accenture) نشان داده که ۵۹ درصد از فارغالتحصیلان یک محیط اجتماعی و دوستانه را به دستمزد بالاتر ترجیح میدهند. اینها فقط دو نمونه از مواردی هستند که کسبوکارها باید در آن به انگیزههای متفاوت کارمندان جدید توجه نشان دهند. شاید افزایش دستمزد به تنهایی برای نگه داشتن یک تیم تحصیلکرده کافی نباشد.
استعفای کارمندان وقت و پول را هدر میدهد
با اینکه مقدار مشخصی استعفا در میان کارمندان قابل قبول است، یافتن، استخدام و آموزش کارمندان جدید میتواند منابع شرکت را تحلیل برد. همانطور که مجله فوربس گفته است، هزینه واقعی استخدام کارمندان جدید بسیار بیشتر از دستمزد آنها تمام میشود. مخصوصا در کسبوکارهای کوچک، این مسئله بسیار اهمیت دارد؛ چون معمولا آنها این امکان را ندارند که از منابع محدود برای آموزش کارمندان جدید استفاده کنند. به بیان دیگر، اگر افراد زیادی استعفا دهند، ممکن است یک کسبوکار کوچک از هم بپاشد.
تنها چیزی که میتواند جلوی بالا رفتن استعفا را بگیرد، این است که وفاداری سازمانی در میان کارمندان خود به وجود آورید. برای کارمندان دلیلی جور کنید تا بخاطر آن بمانند یا حتی بهتر، چند دلیل برای آنها به وجود آورید. این مسئله خیلی بهتر از زمانی است که پول و وقت کمی را برای نگه داشتن کارمندان فعلی خرج میکنید و بعد مجبورید هزینه بیشتری برای جذب کارمندان جدید خرج کنید.
کارمندان وفادار بهتر و هوشمندانهتر کار میکنند
تا اینجا فهمیدیم که وفاداری کارمندان چطور میتواند به پیشگیری از بحران در کسبوکار شما کمک کند؛ ولی مهمتر از آن، وفاداری کارمندان باعث رشد و شکوفایی کار شما هم میشود. وقتی کارمندان به محیط کار خود وفادار هستند، با تمایل بیشتری نسبت به کار خود تعهد نشان میدهند، ایدههای جدید میسازند و تلاش بیشتری میکنند. همانطور که گزارش فوربس نشان داده، کارمندان وفادار همان کارمندان خوشحال هستند و کارمند خوشحال به معنای سود فراوان است.
رابطه میان رضایت کارمندان و بهرهوری از مدتها قبل مشخص بوده است. پرت مانگر اعتقاد دارد که رشد چشمگیر فروش تا اندازه زیادی ناشی از وجود کارمندان خوشحال و راضی است. حتی بعضیها سعی کردهاند این رابطه را اندازهگیری کنند و یکی از مطالعات نشان داده که کارمندان شاد، ۱۲ درصد بهرهوری بیشتری نسبت به همتایان خود دارند که از کارشان رضایت کمتری دارند.
کارمندان ماهر اما بیوفا میتوانند به کمک رقبا بروند
هیچ چیز بدتر از این نیست که یک کارمند جدید را استخدام کنید، برای آموزش او وقت و هزینه صرف کنید تا در حوزه خود به کمال برسد، بعد کارمند برود و این مهارت جدید خود را در اختیار کسبوکارهای رقیب بگذارد. اگر این اتفاق زیاد بیفتد، شرکت شما تبدیل به آموزشگاهی برای رقبا خواهد شد؛ یعنی لازم نیست آنها کار خاصی برای آموزش کارمندان انجام دهند و این مسئله به ضرر شما تمام خواهد شد. باید حواستان باشد که کارمندان جدید، بعد از اینکه آموزششان تمام شد، دلیلی برای ماندن در شرکت شما داشته باشند. این دلیل میتواند هر چیزی باشد؛ از امید به ترفیع تا دریافت سهام. هر کاری که میکنید، بکنید؛ اما بدانید که وفاداری بسیار مهم است.
(همچنین بخوانید: شادکاری، روشی برای افزایش بهرهوری)