یادداشتی از شان باک درباره قوانین ساده موفقیت در برنامه بازاریابی
نوپانا: آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده است که یک کمپین بازاریابی داشته باشید که تماما شکست خورده باشد؟ بله، همه ما چنین تجربهای را داریم و وقتی چنین اتفاقی میافتد، حسابی اعصابمان خراب میشود. چرا که مقدار زیادی وقت، انرژی و پول هدر میرود. اگر یک کتاب راهنما وجود داشت که به شما نشان دهد چطور میتوانید کمپین بعدی خود را قبل از شروع صحتسنجی کنید، دوست داشتید آن را بخوانید؟ خبر خوب اینکه اگر قوانین ساده زیر را دنبال کنید، احتمال اینکه موفقیت به دست آورید بسیار بیشتر میشود، حالا مهم نیست در چه رسانهای از برنامه بازاریابی خود استفاده کنید.
قانون اول: لیست مناسبی از جمعیت هدف تشکیل دهید
اگر در این مورد اشتباه کنید، هر کاری هم که انجام دهید فایده نخواهد داشت. مثلا اگر محصول شما به درد مردان ۵۵ سال یا بیشتر میخورد و در عوض تبلیغ خود را برای مجله جوانان بفرستید، مطمئن باشید که برنامه تبلیغاتی شما حتی قبل از شروع شدن شکست خواهد خورد.
قانون دوم: شعار خود را متناسب با مخاطب تعریف کنید
به گزارش نوپانا، اگر با برنامه تبلیغاتی خود قصد دارید پزشکان را هدف قرار دهید و به جای «بیمار» از کلمه «مشتری» استفاده کنید، احتمالا پزشکان را از خود فراری خواهید داد. بسیار مهم است کلمات و شعار شما برای مخاطب خاصی که مد نظر دارید، جذاب و متقاعد کننده باشد.
قانون سوم: یک پیشنهاد هم اضافه کنید، ولی فقط یکی
هر برنامه تبلیغاتی باید یک پیشنهاد یا دعوت به اقدام هم در خود داشته باشد. حالا این میتواند تخفیف روی خرید یا دانلود چیزی باشد که مشتری احساس میکند در قبال ارائه مشخصات تماس خود، ارزشمند است. حالا پیشنهاد شما هر چی که هست، باید فقط یکی و کاملا روشن باشد.
قانون چهارم: شعار تبلیغاتی باید به اندازه بیان مزایا و دعوت به اقدام باشد
فکر میکنید مردم پیامهای طولانی، آنلاین یا مکتوب، را نمیخوانند؟ اینطور نیست. فقط اگر پیام حوصله سربر باشد، کسی آن را نمیخواند. اگر سراغ مخاطب اشتباه هم بروید، کسی شعار تبلیغاتی شما را نمیخواند. اما اگر پیامی آگاهیبخش و روشن به دست مخاطبی برسانید که حس میکند شما پاسخ سوالها و خواستههایش را دارید، آن وقت حاضر است حتی یک کتاب کامل را هم بخواند.
قانون پنجم: کاری کنید که پیامتان را باز کنند
اگر قرار است پیغام خود را از طریق پست بفرستید، باید به پاکت نامه هم توجه نشان دهید. مثلا یک پاکت رنگی معمولا با شانس بهتری برای باز شدن به نسبت یک پاکت ساده و سفید روبروست. یک مهر زنده و درجه یک هم احتمال باز شدن پاکت نامه را بیشتر میکند. اگر بازاریابی خود را از طریق اینترنت انجام میدهید، نرخ باز شدن پاکت برابر با نرخ کلیک روی لینک شماست. مهم نیست آنلاین بازاریابی خود را انجام دهید یا دستی، در هر صورت تمام تلاش شما باید به این هدف باشد که پیام دیده شود. هر کاری لازم است انجام دهید تا پاکت یا لینک شما باز شود.
قانون ششم: از رسانهها انتظار معجزه نداشته باشید
این یک اشتباه رایج است که بسیاری از افراد فکر میکنند میتواند یک تبلیغ ساده بسازند و با آن فروش خود را بالا ببرند. با اینکه این موضوع در مورد بعضی از صنایع درست است، اما بخش اعظم فروش اینقدر سرراست و ساده انجام نمیشود. بیشتر ما تبلیغ میکنیم تا یک بررسی یا یک پیشفروش ساده و آزمایشی را انجام داده باشیم.
اینکه انتظار داشته باشیم یک کمپین تبلیغاتی از راه نامه یا اینترنت بتواند به فروش ۱۰هزار دلاری دست یابد، مثل این میماند که از آن انتظار معجزه داشته باشیم. به علاوه، تقریبا همه در تمام دنیا این را قبول دارند که جلبِ نظر خریدار در بلندمدت فایده بیشتری دارد و باید یک کمپین اضافی برای بالا بردن فروش هم به بازاریابی خود افزود.
قانون هفتم: آنقدر پیگیری کنید تا مشتری یا بخرد، یا بمیرد، یا فرار کند
خیلی خوب، شاید دارم شلوغش میکنم، ولی خودتان منظورم را میفهمید. من زیاد دیدهام که کسبوکارها سرنخهای خود را عجولانه رها میکنند. آنها وقت و هزینه خود را صرف این میکنند که مشتریان احتمالی را جمع کرده و توجه آنها را به خود جلب کنند، اما بعد وقتی مشتری بلافاصله خرید نمیکند، آنها را رها میکنند. سال گذشته، ۲۷درصد از فروش شرکت من مربوط به مشتریانی میشد که تقریبا ۱۲ ماه قبلتر از ما کسب اطلاعات کرده بودند. بنابراین میشود گفت که پیگیری فعالانه ما باعث شد میلیونها دلار سود به دست آوریم. پس معلوم میشود که پشتکار همیشه جواب میدهد.
نکته آخر
پیروزیهای کوچک را جشن بگیرید. وقتی یک کمپین تبلیغاتی جدید را شروع میکنید، هدف این نیست که بلافاصله فروش را چند برابر کنید. اگر این اتفاق بیفتد که چه بهتر، اما راستش را بخواهید هر مقدار موفقیتی که به دست آوردید، باید برایتان کافی باشد. وقتی موفقیتی هر چند کوچک به دست آوردید، میتوانید پیشنهاد، پیام یا لیست مشتریان احتمالی خود را اصلاح کنید تا آن موفقیت کوچک تبدیل به یک فروش فوقالعاده شود.
(همچنین بخوانید: کدام مدل بازاریابی را به کار گیریم؟)