یادداشتی از زینب ایلگاز درباره ذهنیت موسس که مطالعه آن میتواند کسبوکار شما را متحول کند.
نوپانا: میتوان گفت امر کارآفرینی بسیار ریسکپذیر است که در آن احتمالات علیه ما عمل میکنند. طبق گفتههای دفتر آمار کار، فقط ۵۱درصد احتمال وجود دارد که شرکت جدید شما به عمر پنج سالگی خود برسد. پس اگر دوست دارید که در بلندمدت، یکی از معدود نجاتیافتگان خوششانس باشید، باید هر آنچه در توان دارید را انجام دهید، تا یک کسبوکار پایدار و مستحکم بسازید. این کار را از همین امروز شروع کنید.
به گزارش نوپانا، هزاران راه مختلف وجود دارد که با آنها میتوانید رشد دائمی شرکت خود را ممکن کنید. من اخیرا کتابی به نام «ذهنیت موسس» را مورد مطالعه قرار دادم و حقیقتا شیفته مفهموم اثر شدم، چرا که فلسفه شخصیام را در متن کتاب یافتم. همیشه بر این باور بودم که کلید رشد دائمی هر شرکت، این است که تکتک اعضای یک تیم (تمامی منابع انسانی) همانند یک موسس فکر و عمل کنند. فارغ از جایگاه یا سابقه، همه باید به نحوی با کار خود روبرو شوند، انگار کسبوکار متعلق به خودشان است و باید حس مسئولیت، پاسخگویی، علاقه و اعتماد به نتایج بلندمدت آن داشته باشند.
همبستگی رشد
زمانیکه شرکت شما سخت تلاش میکند تا به اهداف رشد خود دست یابد ولی در این میان ناکام میماند، میتوان فاکتورهای خارجی مانند اقتصاد مشکلدار یا رقابت شدید را مقصر دانست. اما واقعیت این است که مشکل را میتوانید درون شرکت خود پیدا کنید. بهخصوص زمانیکه شرکت در مرحله رشد خود، پیچیدهتر میشود، لایههای مدیریتی جدیدی ایجاد میکند، که میتوانند به آسانی منجر به بوروکراسی و فرآیندهای دشوار شوند و هیچگاه به پاسخ نرسند.
ذهنیت موسس، در برابر این معضلات میایستد. به همین دلیل است که باید سعی کنید این ذهنیت را از روز اول در میان اعضای تیم خود نهادینه کنید. کارمندان خود را تشویق کنید تا همانطور با مسئولیت خود روبرو شوند که یک کارآفرین با استارتآپ خود روبرو میشود. آنها را تشویق کنید تا مالکیت تمام کار را به عهده بگیرند و به آنها اختیار کامل این کار را بدهید.
تمامی اشکال بوروکراسی را از کار خود حذف کرده و تلاش کنید فرآیندها سادهتر و سازگاری در چیدمان شرکت بیشتر شود. با این عمل، کسبوکار شما کارمندانی متعهد و مصمم خواهد داشت که عهد کردهاند کار را به سطح جدیدی ارتقا دهند. این رویکردی مثبت و همهگیر است.
(همچنین بخوانید: چهار مانع افسانهای شروع کسب و کار)
اما چنین چیزی یک شبه اتفاق نمیافتد. ایجاد ذهنیت موسس نیازمند زمان، تلاش و اراده فراوانی است. سه گام زیر برای شروع این فرآیند به شما کمک میکنند:
۱. رابطهای برمبنای اعتماد با اعضای تیم خود ایجاد کنید
خلق رابطه تیمی خوب یکی از کلیدهای اصلی نهادینه ساختن ذهنیت موسس است. ایجاد محیطی سرشار از ارتباطات صادقانه، شفافیت و آزادی به اعضایی که میدانید کارشان را به خوبی انجام میدهند. کارمندان اعتماد شما را جذب کرده و با آن کار میکنند و سطح پاسخگویی آنها سر به آسمان میگذارد. خوشبختانه، ما زنها در خلق این روابط از یک برتری ذاتی برخورداریم. طبق گفته ژورنال هاروارد بیزینس، رهبران زن در پرورش تیم بسیار بهتر عمل میکنند و زمانیکه پای ارتباطات، شروع کار و پرورش کارمندان بهمیان میآید، نسبت به مدیران مرد عملکرد بهتری نشان میدهند.
۲. تمامی مشارکتها را به حساب آورید
در شرکت شما کارهای غیرضروری نباید جایی داشته باشند. تمامی کارهای موجود روی میز هر کارمند باید مستقیما با اهداف اصلی شرکت در ارتباط باشند. در غیر اینصورت، نباید انجام شوند. اعضای تیم شما باید باور داشته باشند که مشارکت آنها در محصول یا خدمت نهایی و در شرکت بهعنوان یک کل تاثیرگذار است.
اهمیت کار کارمندان خود را هر روز به آنها یادآوری کنید. دائما روی این نکته تاکید داشته باشید که انجام کار، به همکاری همه احتیاج دارد. حواستان باشد که تیم بداند همه در کار دخیل هستند، چرا که اگر کارمندان بدانند که تلاش آنها در انجام کار شرکت و رسیدن آن به اهداف خود نقش دارد، کار خود را به نحو احسن انجام میدهند.
۳. در شادی سرمایهگذاری کنید
مطالعهای در دانشگاه وارویک نشان داده که شادی در محیط کار منجر به ارتقاء بهرهوری میشود، چرا که استرس، استعفا و غیبت از محیط کار را کاهش میدهد. کارمندان خوشحال با احتمال بیشتری ذهنیت موسس را میپذیرند. زمانیکه تیم شما خوشحال باشد، فرهنگ خودمختار به وجود میآید و افراد به جای بوروکراسی به اختیار و عملکرد اهمیت خواهند داد. کارمندان فعالتر و نوآورتر میشوند و تلاش خواهند کرد راه های جلب مشتری را در شرکت بهبود بخشند.
به مرور زمان، شما میتوانید در برنامهها و مزایایی سرمایهگذاری کنید که شادی در محیط شرکت شما را افزایش خواهند داد. به طور مثال کارمندان شما دوست دارند ۵درصد از درآمد سالانه خود را به خیریههای محلی اهدا کنند. همینطور دوست دارند سود شرکت به مصرف مزایای بهتر، افزایش حقوق و سایر انگیزههایی برسد که زندگی شخصی و حرفهای آنها را معنادارتر میکند.
از روزی که درهای کسبوکار خود را باز میکنید، نهادینه کردن «ذهنیت موسس» یک ضرورت و بهترین راه برای خلق یک محیط سالم و سازنده است که منجر به رشد بلندمدت، پیشرفت حرفهای و موفقیت فردی میشود. وقتی همه کارمندان طوری عمل کنند که گویی خود صاحب کسبوکار هستند، شرکت شما وضعیت بهتری نسبت به رقبا خواهد داشت، خدمات بهتری به مشتریان ارائه میدهد و در نهایت، در بلندمدت موفقتر خواهد بود.