ارتباط با یک مشاور کسبوکار به شما کمک میکند تردیدهای حرفهای خود را رفع کنید و تصمیمگیریهای قاطعانهتری داشته باشید.
نوپانا به نقل از زومیت: لازمه پیشرفت کسبوکار شما، ارتباط با فردی است که میداند چگونه تردیدها و ابهامات شما را در مسیر درست برطرف کند، یعنی همان مشاور کسبوکار. شغل مشاوران کسبوکار این است که به شما نشان بدهند باید از کدام سو حرکت کنید. یک مشاور کسبوکار شبیه یک مربی است، اما بیش از یک مربی برای موفقیت مسیر شغلی شما تلاش میکند. گاهی اوقات یک مشاور کسبوکار ممکن است بهواسطه راهنماییها و شبکه حرفهای خود، درصد کمی از مالکیت شرکت را هم دریافت کند.
اگر شما مؤسس یا مالک یک استارتاپ هستید، طی پنج مرحله مؤثر میتوانید بیشترین استفاده را از همراهی مشاور کسبوکار خود ببرید:
خللهای سازمانی را که مشاورتان میتواند برطرف کند، شناسایی کنید
مشاورتان را جایی بکار بگیرید که بیشترین تخصص اوست. مثلاً اگر او با بازار خاصی که شما میخواهید محصولتان را در آن بفروشید آشنایی دارد، مستقیماً همین موضوع را از او بخواهید. ممکن است شما قصد داشته باشید کارمندانتان را آموزش دهید یا محصول جدیدی تولید کنید. در چنین حالتی با شناخت کمبودهای کسبوکارتان، میتوانید مشاوری را استخدام کنید که در این حوزهها کارایی بیشتری دارد و میداند دقیقاً چه ایدههایی به حل مشکلات شما کمک میکند.
مشاورتان را آگاه نگهدارید
مشاورتان را در جریان نامهها، ملاقاتها و حتی ایمیلهای ادواری سهامداران قرار دهید تا او متوجه شود شما در کدام مرحله از پروسه پیشرفت کسبوکارتان هستید. ارتباط پیوسته شما با مشاور، نمایانگر این است که شما به موفقیت شرکتتان اهمیت میدهید و توصیههای کارشناسان را باارزش میدانید.
اطمینان حاصل کنید که اطلاعات جامعی را (ازجمله اخبار کلی شرکت، دستاوردهای اخیرتان، وضعیت عملیات اجرایی، اولویتهای مهم برای سیکل تولیدی بعدی و نیازها و انتظاراتتان) در اختیار او قرار دادهاید.
راه را برای بازخورد باز بگذارید
درنهایت این شما هستید که بهعنوان یک کارآفرین، کسبوکارتان را هدایت میکنید. ولی در کنار حفظ ارزشها و اهدافتان، باید انعطافپذیری لازم را در تصمیمگیریهایی که میتوانند موفقیت آینده شرکت را رقم بزنند، نشان دهید. پس از بازخوردهای مشاورتان استقبال کنید و نظرات و دیدگاههای او را بشنوید. با کمک مشاور میتوانید کسبوکار و عملکرد خود را از تمام زوایا ببینید و دریچه ذهنتان را روی تمامی فرصتهای دیگر باز نگهدارید.
با مشاور کسبوکار جلسات منظمی داشته باشید
بسیاری از ارتباطات تجاری بهتدریج کارایی خود را از دست میدهند، چراکه فاقد تماس مستمر و مداوم هستند. اگر نمیخواهید استخدام مشاور، تلاشی بیهوده در کارنامه کاریتان بهحساب آید، با مشاورتان جلسات مرتبی داشته باشید تا مطمئن شوید که فرصتی را از دست نمیدهید. پرسشهای خود را مطرح کنید، دیدگاهتان را بگویید و راهحلها را مرور کنید. پیش از هر جلسه، مشخص کنید که میخواهید در مورد چه موضوعی بحث کنید، نکات مهم را یادداشت کنید و یک طرح عملی را برای آن برنامهریزی کنید. با مشاورتان قرار بگذارید و متعاقب برنامههایتان با او دیدار کنید.
انتظارات خود را مدیریت کنید
انتظارات غیرواقعی مسیر ارتباطات حرفهای را منحرف میکند. هرگز فرض را بر این نگذارید که مشاورتان از وضعیت، پروژهها یا سررسید کارها، اطلاعات کامل و درک مشابهی با شما دارد.
حتماً برای طرح سؤالات مناسب و موردنیاز از مشاور، وقت کافی بگذارید و سپس بهصورت علمی و هوشیارانه در مورد انتظارات خود، احتمال چگونگی برآورده شدن آنها و اینکه چطور میتوان پیشرفت امور را موردسنجش قرار داد، با او بحث و گفتگو کنید. سعی کنید به سبک ارتباطی مشاورتان پی ببرید تا بتوانید زبان یکسانی برای گفتگو داشته باشید. مراقب باشید که انتظاراتتان با یکدیگر همسو باشند و مشاور هم درک درستی از آنها داشته باشد.
برقراری ارتباطات مثبت با مشاور کسبوکار یکی از بهترین راههای افزایش شانس موفقیت یک استارتآپ است. با کمی تلاش بیشتر برای ارتباط بهتر با او و برنامهریزی هدفمند در راه ساختن یک برند قدرتمند گام برمیدارید.
(همچنین بخوانید: مهمترین دلایل شکست استارتآپها در ایران)