دستهبندی انواع کسبوکارها در سبک جهانی، بسته به ارزش افزودهای که ارائه میدهند انجام میشود؛ شناخت این دستهبندیها به پیشرفت تجارت شما کمک میکند.
نوپانا به نقل از زومیت: شرکتها و سازمانهای مختلفی که در سطح جهانی کار میکنند، صرفنظر از محصول و حوزهی فعالیت، از یکدیگر الهام میگیرند و با بهرهگیری از تجربیات دیگران، برای پیشرفت خود برنامهریزی میکنند. شرکتهای مختلفی که ممکن است حتی محصولات و خدمات متفاوتی داشته باشند، میتوانند در دستهبندیهای مشترکی از نظر سبک کاری قرار بگیرند. به عنوان مثال، نتفلیکس و سورفایر (Surf Air) دوشرکت با زمینهی کاری متفاوت هستند؛ اما جالب است بدانید سورفایر که شرکتی هواپیمایی است، در بسیاری از استراتژیهای خود از نتفلیکس الهام گرفته است. شباهت در سبکی که شرکتها وارد بازار میشود، بسیار مهمتر از محصولی است که ارائه میدهند. این شباهات حتی از شباهت صنعت آنها به یکدیگر نیز مهمتر است.
قدم اول در شناخت سبک کسب و کار این است که معماری خدمات سازمان خود را بشناسید. انواع خدمات ممکن است در یک کسب و کار ارئه شوند. نکته دیگر این است که خدمات ممکن است تفاوت زیادی با هم داشته باشند. معماری طراحی خدمات از دو منظر میتواند مفید باشد. نکته اول این است که این معماری به شما کمک کند تا ارزش افزودهی خود را انتخاب کنید و انتظارات خود را مشخص کنید. از طرفی میتوانید تجربه مورد نیاز برای مشتریها را نیز مشخص کنید.
مشخص کردن معماری خدمات به شما کمک میکند که استراتژی لازم را در هر موقعیت مشخص از برخود با مشتری تا برنامهریزیهای داخل شرکت انتخاب کنید. مفهوم اصلی استراتژی این نیست که رقیبان را شکست دهید. بهترین استراتژی این است که به بهترین خودتان تبدیل شوید. به عنوان مثال شما میدانید که سبک کاری و خدمات شما، تخصصی و مشاوره است. همیشه باید این سوال را داشته باشید که چگونه به بهترین متخصص صنعت خود تبدیل شوید و چگونه از حواسپرتیها و بههم ریختن تمرکز جلوگیری کنید؟ چگونه به مشتریانی که خدماتی خارج از خدمات شما میخواهند کمک کنید و چگونه مطمئن شوید که وقتی در هر زمینهای به کمک نیاز دارند، به شما مراجعه کنند؟
فایدهی دیگر مشخص کردن معماری خدمات، فراهم کردن منابعی تازه از الهام است. بیشترین منابع الهام از رقیبان و فعالان صنعت شما بهدست نمیآیند؛ بلکه افرادی که نوع خدماتدهی مشابه شما دارند، بهترین منابع الهام هستند.
شرکتهای کمی هستند که تنها در یک دستهبندی معماری خدمات قرار بگیرند. به هر حال یکی از دستهبندیها، دستهی اصلی شما خواهد بود. برخی از انواع مختلف معماری خدمات عبارتند از:
جمع کردن: فراهم کردن انواع فروشندهها در یک مکان با سرویسدهی منسجم.
قیمت پایین: ترکیب قیمت پایین با کیفیت مناسب برای عرضه خدمات.
کلاسیک: کیفیت بالا، قابل اعتماد و دارای قیمت بالا.
انتخاب مناسب: قیمتدهی در میانهی بازار با خدماتی قابل قبول و در حد متوسط.
راه حل: جمعآوری کنندهی موارد و راهحلهای مختلف و منسجم کردن آنها.
متخصص: حل کنندهی مشکلات دیگران.
پیشگام: در نوک پیکان صنعت قرار دارد و به مشتریان دیکته میکند که چه چیزی بخرند.
ابزار: خدماتی ثابت را به عموم مشتریان ارائه میدهد. اکثرا خدماتی عمومی هستند و اغلب تنظیم شده هستند.
پس از مشخص کردن معماری خدمات، میتوان با استراتژی زیر از آن استفاده کرد:
ـ ابتدا نوعی از خدمات که تمرکز اصلی شرکت روی آن است مشخص کنید.
ـ روی نوع خدمت مورد نظر تمرکز کنید و مطمئن شوید که تمام تلاش و تمرکز اصلی شرکت روی آن بخش است.
ـ هر موضوع یا خدماتی که مزاحم و متداخل با خدمن اصلی است، حذف کنید.
خدمت انتخاب شده و فرهنگ لازم برای ارائه ی آن را به تیم اجرایی گزارش دهید. سپس مطمئن شوید که همه آن را دریافته و درک کردهاند. با کارمندان اصلی جلسه گذاشته و سبک رفتار با مشتری در زمینهی مورد نظر را به آنها آموزش دهید.
در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که شرکتی با نوع خدمات مشخص و سبک ارائهی آن خدمات که به خوبی شناخته شده باشد، راه موفقیت آسانتری خواهد داشت.
(همچنین بخوانید: انعطاف پذیری؛ راز بقای استارتآپها)