کارمندان میخواهند در سازمانی کار کنند که به آنها احترام میگذارد و باعث میشود آها از مشارکتشان احساس خوبی داشته باشند.
نوپانا به نقل از زومیت: کارمندان صرفنظر از نوع کاری که انجام میدهند، به محیط کاری نیاز دارند که به آها انرژی بدهد. محیط کاری که در آن با آزادی، بتوانند بهترین خودشان را روی کار بگذارند. ولی واقعیت چیست؟ ژاکوب مورگان (Jacob Morgan) در تحقیقاتی که برای کتاب خود (آینده محیط کار) انجام داده است، بر اساس مصاحبه با صدها رهبر کسبوکار و مدیر اجرایی شرکتهای مختلف در سراسر جهان، از رئیس هیئت مدیره یاهو تا مدیر شرکت جامبا جویس (Jamba Juice) چهارچوبی را طرحریزی کرده که به شرکتها اجازه میدهد بهترین تجربه کاری را برای کارمندان فراهم کنند. تجربهی کارمندان احتمالا موضوعی پیچیده خواهد بود اما در حالت کلی، از سه زیرمجموعه محیطی ناشی میشود: تکنولوژیکی، فیزیکی و فرهنگی.
محیط تکنولوژیکی: به این معنی است که ابزارهای موردنیاز کارکنان را در اختیارشان قرار دهیم. شبکههای اجتماعی داخلی، دستگاههای موبایل، لپتاپها، کامپیوترهای رومیزی، کنفرانسهای ویدیویی، اپلیکیشنها و نظیر آن. اگر کارکنان مجبور به استفاده از برنامههای قدیمی یا ابزارهای اشتباه باشند، حقیقتا از کار خود ناامید میشوند.
محیط فیزیکی: فضای فیزیکی دقیقا شامل همان چیزهایی است که شما در محل کار میبینید و لمس میکنید. تمام نکاتی که در دموگرافیک مردمی که در یک محیط کار میکنند، نشان داده میشود. محیط فیزیکی همان چیزی است که باید باعث شود کارمندان برای به سر کار آمدن، هیجان داشته باشند.
محیط فرهنگی: حال و هوای فرهنگی، همان حسی است که شما سرکار دارید. همان احساسی که لحظهای که قدم در شرکت میگذارید به شما دست میدهد. این فضا از سبک رهبری، هدف، ساختار سازمانی، افراد و عوامل یک شرکت و نظیر اینها ناشی میشود.
بر مبنای این سه محیط، چند مورد کلیدی وجود دارد که برای کارمندان در اولویت قرار دارد. به عبارتی این ویژگیها در دستهبندی سه محیط ذکرشده قرار میگیرند و میتوانند چهارچوب دقیقتری را برای تجربه کارمندان فراهم کنند.
فضای تکنولوژیکی
در این فضا باید قابلیت دسترسی آزاد به منابع شرکت برای همگان وجود داشته باشد. کالاهای مصرفی تکنولوژی (ابزارهایی مفید و باارزش که در صورت امکان، بهتر است کارکنان در زندگی شخصی خود نیز از این ابزارها یا مشابه آنها استفاده کنند) فراهم و در اختیار عوامل گذاشته شوند.
نیازهای کارکنان در تقابل با نیازهای کسبوکار برآورده شوند (این فضایی است که مشخص میکند کارمندان چرا و چگونه خود را در اختیار شرکت میگذارند).
کارمندان به ابزارهایی مناسب برای انجام کارشان نیاز دارند و باید بتوانند بدون رد کردن هیچ خط قرمزی، به این ابزارها دسترسی داشته باشند. شرکتها باید بهترین ابزارها را، متوازن با توان و خواست خود شرکت، به نحوی تهیه کنند که خواسته کارمندان را برطرف کنند. به عبارتی، باید اطمینان حاصل شود که همه کارمندان بهصورت هماهنگ از فناوریهای لازم در راستای رسیدن به اهداف شرکت استفاده میکنند.
فضای فیزیکی
کارمندان میتوانند دوستان یا بازدیدکنندگان موردنظرشان را با خود به محل کار بیاورند (این گزینه یکی از بهترین روشهای اثبات این موضوع است که کارمندان به محل کار خود مفتخر هستند).
همانطور که نمیتوان گفت دفاتر کاری باز که رویکرد شرکتهای امروزی به آن بیشتر شده، موردعلاقهی همهی کارمندان است، دفاتر یا اتاقکهای کوچک و بسته هم برای بسیاری از کارمندان خوشایند نیست. بهترین فضای فیزیکی، گزینههای منعطفی را پیش روی کارمندان قرار میدهد. فضای فیزیکی فرصتی برای شرکت است که ارزشهای خود را مانند شفافیت، کار گروهی و همکاری نشان دهد. اگر سازمانی به ظرفیتهای خود مفتخر است، فضای فیزیکی اداری باید بتواند این امر را نشان دهد و شواهدی برای اثبات آن داشته باشد.
فضای فرهنگی
۱. شرکت بهطور مداوم مورد بازدید مردم و کارکنان قرار میگیرد.
۲. در این محیط همه افراد ارزشمندی خود را احساس میکنند.
۳. یک هدف مشخص و قانونی وجود دارد.
۴. کارمندان حس میکنند جزئی از یک تیم هستند.
۵. تنوع آرا محترم شمرده میشود.
۶. ارجاعات به کارمندان سپرده میشود (آنها میتوانند مشتریان خوب را به شرکت معرفی کنند).
۷. منابع و امکانات لازم برای آموزش و یادگیری کارمندان وجود دارد و به آنها فرصت پیشرفت داده میشود.
۸. با کارمندان منصفانه برخورد میشود.
۹. رهبران و مدیران خود را مربی کارمندان میدانند و از هیچ کمکی به آنها کوتاهی نمیکنند.
۱۰. برای سلامت و رفاه کارکنان تدابیر مناسبی در نظر گرفتهشده است.
کارمندان میخواهند در سازمانی کار کنند که حقوق آنان را محترم میشمرد. جایی که نسبت به مشارکت و فعالیتشان احساس خوبی داشته باشند. فضای فرهنگی شرکت است که حس نهایی کارمندان را به شغلشان تعیین میکند و به آنها انگیزه همکاری و تلاش و شانس یادگیری و پیشرفت میدهد. یک فرهنگ مثبت، با کارمندان عادلانه و منصفانه برخورد میکند و زمینه رشد آنان را فراهم میآورد.
تمامی این ویژگیها بهطورکلی هم بر کارکنان و هم بر سازمان تأثیر میگذارند. اگر شرکتی میخواهد روی موفقیت خود سرمایهگذاری کند، باید برای کارمندانش شرایطی را فراهم کند که از حضور در این محیط تجربه مثبتی کسب کنند.
(همچنین بخوانید: کارمندان را آموزش میدهیم تا رهایمان کنند!)