چندی پیش وانپلاس اقدام به عرضه جدیدترین پرچمدار خود، موسوم به وانپلاس ۵ کرد. در این مطلب نگاهی داریم به تاریخچه کوتاه و در عین حال پرماجرای وانپلاس.
نوپانا به نقل از زومیت: مدتی پیش وانپلاس آخرین پرچمدار خود را با نام وانپلاس ۵ به جهانیان معرفی کرد. وانپلاس طبق سنت همیشگیاش، محصول بالارده خود را با طراحی زیبا و مشخصات سختافزاری قابل توجهی عرضه کرده است. حال، بد نیست نگاهی به پیشینه وانپلاس داشته باشیم تا ببینیم این شرکت چینی، از زمان عرضه اولین محصول خود با نام وانپلاس وان تا وانپلاس ۵ چه مسیری را طی کرده است.
هرچند وانپلاس در مقایسه با شرکتهایی نظیر اپل یا مایکروسافت، هنوز هم شرکتی نوپا بهحساب میآید؛ اما تاریخچه کوتاه این شرکت بسیار پرماجرا است. در این مدت کوتاه، وانپلاس از یک استارتآپ ناشناخته به شرکتی تبدیل شده که توانسته است محصولات قابل قبولی به بازار ارائه دهد و طرفداران پروپاقرص زیادی پیدا کند.
وان پلاس وان؛ قاتل پرچمدارها!
اولین محصول این استارتآپ که وانپلاس وان نام داشت، نهتنها پرچمدار این کمپانی، بلکه مایه مباهات و افتخار آن نیز بود. شاید یکی از جذابیتهای وانپلاس وان برای کاربران، تفاوت فرآیند خرید این گوشی با دیگر گوشیهای موجود در بازار بود. در آن زمان برای خرید وانپلاس وان، مشتری به یک دعوتنامه خرید نیاز داشت.
وانپلاس در کمپین تبلیغاتی خود نیز اعتمادبهنفس بالایی از خود نشان داد. این استارتآپ از ابتدای کار محصول خود را «قاتل پرچمدارها» نامید و آن را با پرچمداران دیگر شرکتها نظیر گلکسی اس ۵ سامسونگ مقایسه میکرد. وانپلاس حتی پیش از معرفی رسمی وانپلاس وان، این گوشی را از لحاظ قیمت و مشخصات با پرچمداران بازار مقایسه میکرد و تلاش میکرد محصول خود را بهعنوان گزینه برتر به دیگران معرفی کند.
برخی افراد، کمپین تبلیغاتی وانپلاس را جاهطلبانه و برخی دیگر آن را گستاخانه توصیف میکردند؛ اما هرچه که بود، این کمپین تبلیغاتی، توجه بسیاری از افراد را بهسوی وانپلاس و پرچمدار آن جلب کرد و این امر نشاندهنده موفقیت کمپین تبلیغاتی آنها بود.
دعوتنامهها
برعکس اغلب محصولات موجود در بازار، خرید آنلاین وانپلاس وان بهسادگی برای علاقهمندان میسر نبود و آنها برای خرید این گوشی به یک دعوتنامه نیاز داشتند. این روش فروش برای بسیاری از خریداران آمریکایی خوشایند نبود. به نظر برخی از خریداران، این روش فروش مانند آن بود که به عدهای بگویند «شما شایستگی خرید محصول ما را ندارید». هرچند هدف وانپلاس ناراحت کردن مشتریان احتمالی نبود؛ اما این مسئله برای بسیاری از خریداران ناخوشایند بود.
در واقع هدف اصلی وانپلاس از فروش دعوتنامهای، هماهنگسازی عرضه و تقاضا بود. در آن زمان وانپلاس شرکتی نوپا بود و نمیتوانست پس از تولید انبوه گوشی در انتظار مشتریان احتمالی بماند؛ پس با استفاده از دعوتنامهها، وانپلاس میتوانست اطمینان حاصل کند که برای هر گوشی تولیدشده، یک خریدار قطعی وجود خواهد داشت. راههای مختلفی برای دریافت دعوتنامه خرید وانپلاس وان وجود داشت، مانند دعوت شدن از طریق خریداران قبلی یا شرکت در مسابقاتی که توسط وانپلاس برگزار میشد؛ اما با همه اینها، اغلب خریداران از این روش فروش ناراضی بودند و خوشبختانه امروزه فروش دعوتنامهای محصولات وانپلاس به تاریخ پیوسته است.
(همچنین بخوانید: رونمایی از قاتل گوشیهای هوشمند)
مسابقات وانپلاس
نمیتوان به تاریخچه وانپلاس پرداخت و مسابقات وانپلاس را نادیده گرفت. این مسابقات که یکی از شگردهای تبلیغاتی شرکت مورد بحث بهحساب میآمدند، توجه عده زیادی را به سمت آن جلب کردند. یکی از ویژگیهای مسابقات یادشده، ماهیت بحثبرانگیز برخی از این رقابتها بود. یکی از این موارد بحثبرانگیز رقابتی موسوم به خانمها مقدماند (Ladies First) بود که از نظر برخی، رنگ و بوی تبعیض جنسیتی داشت. در این کمپین از خانمها خواسته میشد روی یک تکه کاغذ یا دستشان لوگوی وانپلاس وان را ترسیم کنند و با آن سلفی بگیرند. جایزه این رقابت دریافت دعوتنامه خرید وانپلاس وان بود.
یکی دیگر از مسابقات وانپلاس، گذشته را نابود کن (Smash the Past) نام داشت. در این رقابت، شرکتکنندگان باید از نابود کردن گوشی قدیمیشان فیلمی تهیه و برای وانپلاس ارسال میکردند. جایزه این مسابقه هم دریافت دعوتنامه خرید وانپلاس وان و امکان خرید آن به قیمت ۱ دلار بود. همین جایزه بسیاری از مشتریان را به نابود کردن گوشی قدیمیشان ترغیب کرد؛ البته از وانپلاس انتقادات فراوانی بابت این مسابقه شد و از اینرو بعدها به شرکتکنندگان اجازه داد تا بهجای نابود کردن گوشی قدیمی، آن را اهدا کنند.
برنده جعبه خالی
هرچند وانپلاس به انتقادات اولیه در ارتباط با مسابقه «گذشته را نابود کن» سریعا ترتیب اثر داد؛ اما مشکل دیگری که در جریان این مسابقه رخ داد، قابل توجه است. یکی از برندگان این مسابقه، زمانی که گوشی ۱ دلاری خود را دریافت کرد با یک جعبه خالی مواجه شد. در واقع تنها چیزی که در جعبه قرار داشت یک کارت بود. همین مسئله یکی از نشانههای کمتجربگی این شرکت بود.
جدایی از سیانوژن
شاید افرادی که بهتازگی اخبار مرتبط با وانپلاس را دنبال میکنند از این مسئله مطلع نباشند، اما وانپلاس کار خود را با همکاری سیانوژن شروع کرد؛ شرکتی که به خاطر انتشار نسخه اختصاصی سیستم عامل اندروید شهرت فراوانی دارد. گوشی وانپلاس وان در ابتدا با سیانوژنمود اس ۱۱ (CyanogenMod 11s) ارائه و سپس به سیانوژن اواس(Cyanogen OS) بهروزرسانی شد. اما در اواخر سال ۲۰۱۴، سیانوژن همکاری خود با وانپلاس را پایان داد. شاید افرادی که اتفاقات صورت گرفته بین این دو شرکت در ماههای منتهی به جدایی آنها را دنبال میکردند، انتظار چنین اتفاقی را داشتند؛ اما برای دیگران، جدایی این دو شرکت اندکی شوکهکننده بود.
وانپلاس وان، با وجود دعوتنامهها و مسابقات بحثبرانگیز و نشان تجاری ناشناختهاش، شروع پرماجرایی داشت. اما با تمام اینها، این محصول یک موفقیت برای وانپلاس تلقی میشد. حدود یک سال پس از شروع عرضه وانپلاس وان، ۱.۵ میلیون دستگاه از این گوشی به فروش رسید. این خبر پیش از عرضه رسمی وانپلاس ۲ توسط وانپلاس اعلام شد.
رویداد معرفی وانپلاس ۲
رویداد معرفی وانپلاس ۲ آنگونه که انتظار میرفت پیش نرفت. هرچند وانپلاس ۲ گوشی فوقالعادهای بود؛ اما مراسم معرفی این گوشی به کمک واقعیت مجازی اجرا شد. شرکتکنندگان این مراسم مجبور بودند از عینک واقعیت مجازی ارزان قیمت گوگل موسوم به کاردبورد و اپلیکیشنی اختصاصی که توسط وانپلاس توسعه داده شده بود استفاده کنند تا این مراسم را بهصورت زنده مشاهده کنند. هرچند این کار ایده فوقالعادهای بود، اما استریم ویدئویی با مشکلاتی نظیر قطع شدن و تأخیر در دریافت ویدئوی زنده همراه بود؛ در نتیجه بسیاری از کاربران مجبور به راهاندازی مجدد استریم میشدند که موجب میشد از جریان مراسم عقب بمانند.
دعوتنامههای بیشتر
برخلاف انتظارات، برای خرید وانپلاس ۲ هم مشتریان به دعوتنامه نیاز داشتند. در زمان معرفی وانپلاس ۲، وانپلاس شرکت شناختهشدهتری بود و به همین دلیل افراد زیادی برای دریافت دعوتنامه ثبتنام کرده بودند. در نهایت در دسامبر ۲۰۱۵ خرید وانپلاس ۲ بدون دعوتنامه امکانپذیر شد. هرچند این تغییری بود که دیر صورت گرفت؛ اما در هر حال حرکت مثبتی بود.
وانپلاس ۲
وانپلاس ۲ نیز محصول فوقالعادهای بود و از لحاظ مشخصات فنی یک گوشی درجه یک محسوب میشد. این گوشی از پردازنده اسنپدراگون ۸۱۰ استفاده میکرد و در دو نسخه به فروش میرسید. یک نمونه با ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی و ۳ گیگابایت حافظه رم عرضه میشد و نمونه دیگر از ۴ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی بهره میبرد.
وانپلاس ۲ به سنسور اثر انگشت نیز مجهز بود؛ اما فاقد ویژگی انافسی (NFC) بود؛ از اینرو، هرچند امکان باز کردن قفل گوشی با اثر انگشت وجود داشت، اما نمیشد از آن برای پرداخت موبایل استفاده کرد. صفحه نمایش گوشی فول اچدی بود و همچنین یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلوی گوشی قرار داشت. ظرفیت باتری وانپلاس ۲، ۳۳۰۰ میلیآمپر ساعت بود. وانپلاس به همراه این گوشی ویژگی موسوم به اسلایدر هشدار(Alert Slider) را نیز معرفی کرد که به محصولات بعدی این شرکت نیز راه یافت.
(همچنین بخوانید: تبلیغات هوشمند با استفاده از تلفن همراه)
وانپلاس X
مدتی پس از معرفی وانپلاس ۲، وانپلاس اقدام به معرفی وانپلاس X کرد. این محصول با هدف ارائه یک گوشی با اندازه کوچکتر و قیمتی کمتر به بازار عرضه شد. وانپلاس برای تولید وانپلاس ایکس عملا سختافزار وانپلاس وان را در بدنهای کوچکتر جا داده بود. نقطه قوت این گوشی، ارائه سختافزار قدرتمند وانپلاس وان با قیمتی ارزانتر بود؛ هرچند از لحاظ طراحی و اندازه صفحه نمایش، وانپلاس X و وانپلاس وان کاملا یکسان نبودند. این محصول با قیمت ۲۴۹ دلار عرضه میشد و برای خرید آن به دعوتنامه نیاز داشتید؛ البته اجبارِ داشتن دعوتنامه برای خرید این گوشی بهسرعت لغو شد.
وانپلاس ۳؛ بدون دعوتنامه
به نظر میرسید محصولات وانپلاس با گذشت زمان بهتر و بهتر میشدند و وانپلاس ۳ هم از این امر مستثنا نبود. هرچند یک تفاوت بزرگ میان وانپلاس ۳ و محصولات قبلی این شرکت وجود داشت. در زمان شروع عرضه گوشیهای قبلی وانپلاس، کاربران برای خرید این گوشیها به دعوتنامه نیاز داشتند؛ اما به نظر میرسید در زمان معرفی وانپلاس ۳، این شرکت به موقعیتی رسیده بود که نیاز به فروش دعوتنامهای نداشت؛ از اینرو، وانپلاس ۳ از ابتدا بدون نیاز به دعوتنامه به فروش رسید و امکان سفارش آن برای همه فراهم بود.
وانپلاس با معرفی وانپلاس ۳، ویژگی انافسی را نیز به پرچمدارش بازگرداند. این ویژگی در دو پرچمدار قبلی وانپلاس وجود نداشت. وجود انافسی در کنار سنسور اثرانگشت به کاروان این امکان را میداد تا ضمن قفلگشایی دستگاه با اثر انگشت، از وانپلاس ۳ برای پرداخت موبایل نیز استفاده کنند. ویژگی اسلایدر هشدار نیز در وانپلاس ۳ وجود داشت. از نظر پردازشی نیز وانپلاس ۳ از بهترین پردازنده آن زمان، یعنی اسنپدراگون ۸۲۰ سود میبرد. با این وجود سلطنت وانپلاس ۳ چندان طولانی نبود؛ چرا که چند ماه بعد وانپلاس گوشی جدیدی با نام وان پلاس تی۳ (T3) عرضه کرد که به پردازنده جدیدتری مجهز بود.
وان پلاس تی۳؛ لباسی نو و قلبی تپندهتر
وانپلاس تی۳ تفاوت زیادی با وانپلاس ۳ نداشت. تفاوت اصلی در پردازنده جدیدتر تی۳ بود. به همراه پردازنده جدید، تی۳ در یک رنگ جدید نیز عرضه میشد. عرضه تی۳ با پردازنده اسنپدراگون ۸۲۱ به وانپلاس اجازه میداد پرچمداری همسطح پرچمداران رقیب داشته باشد. در زمان عرضه ۳ تی، محصول قبلی، یعنی وانپلاس ۳ نیز هنوز به فروش میرسید؛ هر چند قیمت وانپلاس ۳ اندکی کمتر از قیمت تی۳ بود. همانند وانپلاس ۳، وانپلاس تی۳ به شش گیگابایت حافظه رم، ترکیب سنسور اثر انگشت و انافسی جهت پرداخت موبایل، ویژگی اسلایدر هشدار و ویژگی دش شارژ(Dash Charge) جهت شارژ سریع مجهز بود.
وانپلاس ۵؛ آخرین جنگجوی وانپلاس
پس از ماهها انتشار شایعه و حواشی در مورد وانپلاس ۵، این گوشی در تاریخ ۳۰ خرداد بهصورت رسمی معرفی شد. وانپلاس ۵ همچون محصولات پیشین این شرکت، از نظر سختافزاری همتراز با دیگر پرچمداران بازار است. این گوشی ۵.۵ اینچی از یک نمایشگر امولد با رزولوشن فولاچدی بهره میبرد و درون بدنه این گوشی، پردازنده اسنپدراگون ۸۳۵ در کنار پردازنده گرافیکی آدرنو ۵۴۰ قرار گرفته است.
از نظر حافظه ذخیرهسازی، وانپلاس ۵ در ظرفیتهای ۶۴ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه میشود. نمونه ۶۴ گیگابایتی مجهز به ۶ گیگابایت حافظه رم و نمونه ۱۲۸ گیگابایتی مجهز به ۸ گیگابایت حافظه رم است. باتری این گوشی دارای ظرفیت ۳۳۰۰ میلیآمپر ساعت است. وانپلاس ۵ از ویژگی شارژ سریع وانپلاس موسوم به دش شارژ نیز بهرهمند است. وانپلاس ۵ به دوربین دوگانهای با ترکیب یک سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و یک سنسور ۲۰ مگاپیکسلی مجهز است.
از نظر طراحی، وانپلاس ۵ شباهت زیادی به آیفون اپل دارد؛ اما نمیتوان منکر ظرافت و زیبایی طراحی این گوشی شد. یکی از تفاوتهای وانپلاس ۵ با آیفون، وجود جک ۳.۵ میلیمتری هدفون در قسمت پایین گوشی است. در زمان عرضه این گوشی، قیمت نسخه ۶۴ گیگابایتی معادل ۴۸۰ دلار و قیمت نسخه ۱۲۸ گیگابایتی ۵۴۰ دلار اعلام شد.
جمعبندی
نگاهی به تاریخچه کوتاه وانپلاس به ما نشان میدهد که این شرکت در مدتی کوتاه، مسیری طولانی را طی کرده است. وانپلاس نیز مانند دیگر شرکتها از زمان شروع فعالیت خود با مشکلاتی روبهرو بوده است؛ اما واضح است که وانپلاس از ابتدا تاکنون، توانسته محصولاتی درخور و قابل توجه به بازار عرضه کند.
(همچنین بخوانید: ۱۰ میراث ارزشمند آیفون)