موفقیتهای یکشبه، هرچند هیجانانگیز هستند، اما در دنیای واقعی، وجود ندارند.
نوپانا:در دنیا فقط تعداد اندکی با این شانس بهدنیا میآیند که کارآفرین شوند. این افراد استثنا هستند و شرایط آنها را نمیتوان به عموم مردم تعمیم داد.
سخت کار کردن و فداکاری، عواملی هستند که موفقیت واقعی را برای یک کارآفرین ایجاد میکنند. کارآفرینان افرادی هستند که با موانع و مشکلات میجنگند تا به موفقیت برسند.
به گزارش نوپانا، داستان اسکات ناش (Scott Nash)، بنیانگذار غذای ارگانیک مام (MOM)، نمونه کاملی از آهسته و پیوسته کار کردن و موفق شدن است.در این نوشتار با او و استارتآپش بیشتر آشنا میشویم.
روحیه کارآفرینی جوانان
اسکات ناش، در سن ۲۲ سالگی و با ۱۰۰ دلار سرمایه اولیه، کار خود را شروع کرد. او ایمان داشت که در زندگی موفق میشود. اما چگونه؟
او افکار درستی داشت و بر روی رشد کسبوکار خود تمرکز کرد. ناش کسبوکار خود را از پارکینگ خانه مادرش آغاز کرد و به مرور به یک عرضه کننده مواد غذایی ارگانیک با درآمد سالانه ۲۰۰ میلیون دلار تبدیل شد. این سفر طولانی نزدیک به ۱۰ سال طول کشید.
رشد پایدار و پیوسته ناش ممکن است به اندازه فردی که ادعا میکند یکشبه میلیونر شده است جالب نباشد، اما این استراتژی مطمئنتر است و همچنین احتمال موفقیت در آن بیشتر است.
او همیشه میدانست به دنبال چیست، اما در این راه چیزهای زیادی بود که باید یاد میگرفت. ناش در مسیر رشد، با درهای بسته زیادی مواجه شد که با فکر و راهحل درست آنها را باز میکرد و کسبوکار خود را به مرحله بعد میبرد.
او میگوید: کار ما در ابتدا بر پایه خدمات تحویل خانگی بود. پس از آن سفارش الکترونیک و سپس خردهفروشی را آغاز کردم.
تمرکز بر چیزی که واقعا مهم است
همزمان با رشد مغازه ناش، او یاد گرفت چگونه بر چیزی که مهم است تمرکز کند. او همیشه طرفدار محیط زیست بوده است، به همین علت، در سال ۲۰۰۵، حفاظت و بازگرداندن منابع طبیعی را از اهداف اصلی شرکت خود قرار داد. ناش تصمیم گرفت بر موضوعی که برایش خیلی اهمیت دارد تمرکز کند و شرکت خود را پیرامون این موضوع گسترش دهد.
او میگوید: «من همیشه طرفدار محیط زیست بودم. همین موضوع دلیل رشد کسبوکارم شد. پس شروع به فروش مواد سازگار با محیط زیست یعنی مواد ارگانیک کردم. ما متوجه شدیم که میخواهیم شرکتی مسئول و فعال از لحاظ اجتماعی داشته باشیم. پس آن را به یک فرهنگ و ارزش تبدیل کردیم. من فکر میکنم اکثر شرکتها از رشد ارزشها خودداری میکنند.»
ناش روی مشتریان خود هم تمرکز کرده است و به آنها این اطمینان را میدهد که تجربه خرید فوقالعادهای خواهند داشت.
توصیهای برای کارآفرینان جوان
ناش کاملا مطمئن است اما همیشه اینگونه نبوده. او با شک و تردید و موانع و مشکلات زیادی جنگیده است.
او میگوید: «من به خودم اطمینان نداشتم و بیش از حد خودم را دست کم میگرفتم. با این حال با ناامیدی جنگیدم. در ۲۰ سال اول کسبوکارم این احساس اساسی را داشتم که دیگران بیشتر از من میدانستند. من برای دنبال کردن صدای درونیام تردید داشتم. اکنون اگرچه هنوز هم چیزهای زیادی برای یادگیری از دیگران باقی مانده است، اما میدانم چه کار میکنم.»
اگر شما یک کارآفرین تازهکار هستید، قربانی این ذهنیت نشوید که باید یکشبه موفق شوید. رشد میتواند یک فرآیند طولانی و گاهی اوقات، دردناک باشد. تا زمانی که بر چیزی که برایتان اهمیت دارد تمرکز کنید و به خودتان مطمئن باشید، میتوانید موفق شوید.
(همچنین بخوانید: چگونه یک اکوسیستم کارآفرینی ایجاد کنیم؟)