موشنگرافیک، تاثیرگذارترین روش تبلیغات سال ۲۰۱۶ شد.
نوپانا به نقلاز اینفونگار: پیشبینیها میگویند که تا سال ۲۰۱۷ تماشای ویدئوی آنلاین ۶۹ درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص خواهد داد! بسیار جذاب خواهد بود اگر شما بتوانید برای انتقال محتوا، از تصاویری متحرک استفاده کنید. ویدئوها بخش عمدهای از بازاریابی را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص دادهاند به طوری که سال ۲۰۱۶ را «سال بازاریابی ویدئویی» نامگذاری نمودهاند.
مسئله امروز دنیا، تولید نیست بلکه فروش است!
در حوزه بازاریابی و تبلیغات در جهت همراهشدن با استراتژیهای جدید به منظور توسعه کسبوکار، نیاز به تغییر هر روز بیشازپیش احساس میشود. نیاز اقتصاد امروز به بازاریابی به قدری مهم است که گفته میشود: «تولید کالا مسئله اصلی نیست، بلکه در درجه اول، مسئله فروش آن دارای اولویت است».
تصور میکنید با گفتن اینکه: «در کسبوکار خود بهترین هستید»، بتوانید مخاطبتان را مجاب کنید که واقعا بهترین هستید؟ فراموش نکنید که همه رقبای شما نیز چنین ادعایی دارند، پس به نظر نمیرسد که مخاطبین شما به سادگی متقاعد شوند که کالا یا خدماتی که شما تولید میکنید برای آنها بهترین است؛ بنابراین به صرف دیدن یک آگهی یا یک تبلیغ نمیتوان جذابیتی برای مخاطبان ایجاد کرد، پس بهترین راه بازایابی برای جذب مخاطب بیشتر چیست؟
بهترین تکنیک بازاریابی
توسعه پرشتاب بسترهای ارتباطی و تبلیغاتی، تا حدود زیادی باعث شده که هزینه استفاده از تبلیغات نسبت به گذشته کمتر شود، استفادهکنندگان از خدمات تبلیغات افزایش پیدا کنند و در نتیجه اثربخشی تبلیغات به کمترین حد خود تنزل پیدا کند. مانند بسیاری از ایمیلهای تبلیغاتی، بیلبوردها و … که مورد توجه مردم قرار نمیگیرند.
سوال اصلی اینجاست که چطور میتوان از همین بسترهای موجود برای ارائه یک تبلیغ اثربخش استفاده کرد؟
با در نظر گرفتن اینکه کسبوکار ما به دنبال یک فروش مقطعی خوب و یا افقی دورتر میگردد، میتوان استفاده مناسب از محتوا را در عرصه بازاریابی به عنوان راهحل نهایی پیشنهاد کرد. بازاریابی محتوایی، تکنیکی از بازاریابی است که در آن سازمان میکوشد تا با خلق ارزش، ارتباط قدرتمندتر و پایدارتری با مخاطبان برقرار کند.
این که چگونه میتوانیم حجم وسیعی از اطلاعات را در بازه زمانی «فرصت» به مخاطب انتقال دهیم چالش اصلی در بازاریابی محتوا خواهد بود. محتوا میتواند انتظار شما را برآورده سازد، یعنی مفاهیم مد نظرتان را به سادگی انتقال دهد، سبک جذاب و تاثیرگذاری داشته باشد و آنقدر انعطافپذیر باشد که بتواند در رسانههای مختلف ارائه شود. بنابراین میتوان گفت «محتوا پادشاه است».
کدام قالب محتوا مناسبتر است؟
بازاریابی محتوایی شامل انواع محتوا مانند: صدا (پادکست)، متن (مقاله) و تصویر (اینفوگرافیک) میباشد، که در این میان به علت برقراری ارتباط قدرتمندتر با مخاطبان، توجه بیشتری به تصویر میشود.
به واقعیتهای زیر توجه کنید:
۱- ۹۰ درصد اطلاعاتی که مغز دریافت میکند تصویری هستند.
۲- تصاویر ۶۰٫۰۰۰ بار سریعتر در ذهن تحلیل میشوند.
۳- افراد اطلاعات تصویری را «از طریق ضمیر نا خودآگاه» راحتتر به ذهن میسپارند.
واقعیتهایی از جنس موارد بالا، بازاریابی و تبلیغات را تغییر دادهاند؛ اما در هر تغییر، تهدیدها و فرصتهایی نیز نهفته است.
بیایید تصور کنیم تصاویر حرکت کنند!
بسیار جذاب خواهد بود اگر شما بتوانید برای انتقال محتوا، از تصاویری متحرک استفاده کنید. ویدئوها بخش عمدهای از بازاریابی را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص دادهاند به طوری که سال ۲۰۱۶ را «سال بازاریابی ویدئویی» نامگذاری کردهاند. پیشبینیها میگویند که تا سال ۲۰۱۷ تماشای ویدئوی آنلاین ۶۹ درصد از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص خواهد داد! همین حالا یوتیوب در ماه بیش از یک میلیارد بازدیدکننده منحصربهفرد دارد. استفاده از محتوای ویدئویی، شانس دیده شدن شما در جستجوی گوگل را تا ۵۳ درصد افزایش میدهد. توجه کنید که هر یک دقیقه ویدئو به طور متوسط حدود ۱٫۸ میلیون کلمه، محتوا در خود جای داده است؛ پس جذابیت بالای ویدئوها نسبت به سایر قالبهای محتوایی نیز برکسی پوشیده نیست، از سوی دیگر، مطالعات مختلف نشان میدهند که بیش از نیمی از شرکتها در حال حاضر از رسانه ویدئویی استفاده میکنند و درنهایت میتوان با صراحت گفت: ویدئو، آینده بازاریابی محتوا است.
موشن گرافیک؛ رسانهای ساده و انعطافپذیر
در میان سبکهای مختلف ویدئو که برای انتقال محتوا استفاده میشوند، اخیراً موشنگرافیک جایگاه ویژهای در میان سلیقهها پیدا کرده است. سبکی جذاب و ساده که محتوا را به سادگی انتقال میدهد؛ به دلیل تونالیته رنگهایی که در این سبک از ویدئو استفاده میشوند، جذابیت بصری بالا و همینطور حجم پایینی دارند و بنابراین این سبک قابلیت انعطافپذیری بالایی در رسانههای مختلف دارد. این ویژگی سبب میشود تا اشتراکگذاری این محتوا با سرعت و تعداد بیشتری انجام شود زمان آمادهسازی یک موشنگرافیک باکیفیت، به نسبت پایینتر از سایر سبک های ویدئویی –البته با کیفیت بالا – است، همینطور قیمت تولید موشنگرافیک به نسبت پایینتر از سایر ویدئوهاست.
همه این ویژگیها باعث میشود همه کسبوکارها برای انتخاب موشنگرافیک به عنوان ابزار اصلی انتقال محتوا در بازاریابی محتوا یقین پیدا کنند. با اطمینان آینده بازاریابی ویدئویی در دست موشنگرافیک است.
(همچنین بخوانید: اهمیت طراحی گرافیک در موفقیت کسبوکار)