تغییر رفتاری در جامعه که آن را در نتیجه فعالیت استارتآپها میتوان سراغ گرفت.
نوپانا به نقل از تابناک: از جر و بحث بر سر نرخ کرایه تا رانندگان خوشرویی که به رغم دریافت کرایه کمتر، از روشن کردن کولر نیز دریغ ندارند، و از ترشرویی برخی فروشندگان تا فروشگاههایی که حاضرند کالایتان را با نرخی کمتر، در مقصد تحویلتان دهند، با چرخشی در رفتار مردم با یکدیگر مواجهیم که محصول تکنولوژی است!
اگر از مشتریان تاکسیهای اینترنتی بوده یا درباره این نوع جدید خدمترسانی شنیده باشید، میدانید که نخستین مزیت این تاکسیها در قیاس با آژانسها و تاکسی تلفنیها، نرخ کمتر این تاکسیهای نوظهور است؛ تفاوتی آشکار که بعید است متوجهش شوید و بار دیگری که قصد صدا کردن تاکسی داشتید، استفاده از این تاکسیهای اینترنتی به ذهنتان خطور نکند.
کسبوکاری نوپا که بهسرعت در حال فراگیر شدن در سطح کشور است و روزبهروز متنوعتر نیز میشود. آنقدر که برخی استارتآپهای موفق در این عرصه در تهران، جایی در برخی کلانشهرهای دیگر نیافتهاند و میدان رقابت را به نسخههای بومی واگذار کردهاند. بازار داغ رقابتی که موجب شده سازمان تاکسیرانی و مجموعه تاکسیهای تلفنی نیز نسخه اینترنتی ارائه خدمات دایر کنند.
اما آنچه این تاکسیهای آنلاین و اینترنتی را از رقبای سنتیشان متمایز کرده و اقبال شدید مردم به ایشان را موجب شده، تنها مزیت نرخ نیست، بلکه ناوگان مرتب شاغل در این مجموعههای نوپا و خدمات و احترامی است که به مشتریانشان عرضه میکنند؛ اینها از کلیدیترین دلایل گرویدن مردم به ایشان است.
به این صورت که ساز و کار نظارت و پایش مداوم و آنلاین تمامی رانندگان شاغل در این مجموعهها دیده شده و از برخورد و ظاهر راننده گرفته تا تمیزی خودرو و راحتی سفر، حتی جزئیترین موارد نیز دیده میشود و در سرنوشت کاری رانندگان نقش ایفا خواهد کرد. رویکردی که موجب شده در روزهای گرم سال، اغلب رانندگان شاغل در این تاکسی های اینترنتی، در استفاده از کولر نیز دریغ نورزند؛ چیزی که شاید در سال یکبار هم در استفاده از ناوگان تاکسیرانی دیده نمیشد و در آژانسهای تاکسی تلفنی نیز به ندرت رخ میداد.
تغییری که کمتر کسی انتظار وقوعش را داشت و اغلبمان فکر میکردیم هرگز در کشورمان بروز نکند. شاید به این دلیل که بارها و بارها بحث بر سر نرخ کرایه، نامشخص بودن کرایه حتی در مسیرهای ثابت، وضعیت بد سرویس دهی در این ناوگان حملونقل خاص و مشکلات ریز و درشت مشابه را تجربه کرده بودیم و تعلل مسئولانی که تنها در زمان افزایش نرخ کرایه دیده میشدند، کورسوهای امیدمان برای رقم خوردن وضع متفاوتی در این عرصه را از بین برده بود.
البته این تنها تغییر مثبتی نیست که در نتیجه فعالیت استارتآپها در کشورمان رخ داده و در مسیر فراگیر شدن قرار دارد که در دیگر عرصههای فعالیت این کسبوکارهای نوپا نیز، نمونههای درخشانی از تغییرات مثبت رخ داده است. مثل فروشگاههای آنلاینی که در آنها، انواع و اقسام کالاهای مختلف به فروش میرسد و کمترین فایدهشان برای مردم، به دست دادن نرخی مشخص برای هر محصول است.
فروشگاههایی که در آنها هم نرخ محصول مشخص است، هم شرایط تضمین کالا به روشنی مشخص شده و هم عرضه محصول درب منازل، خدمتی جدید به مشتریان عرضه کرده است؛ وضعیتی که موجب شده بازار سنتی عرضه محصولات، از زهوار گسیختگی شدید و ارائه محصولات با نرخهای متفاوت خلاصی یافته و سردرگمی مراجعان برای خرید محصولات از بین برود.
این در حالی است که پیشتر، ممکن بود نرخ یک محصول در چند مغازه مجاور هم، تغییرات زمین و آسمانی نشان دهد و اشکالاتی مانند فروشندگان ترشرو، سودجو، عرضه اجناس فاقد گارانتی، غیرقابل تعویض بودن محصولات (حتی در صورت وجود عیب و نقص) و دهها آفت دیگر در بازار وجود داشت و مشتریان از هیچ گونه حق و حقوقی برخوردار نبودند.
شرایطی که به مدد فروشگاههای آنلاین در حال تغییر است و دیر نیست به پایان اشکالات فراوان ذکر شده، حتی در شهرستانها و شهرهای کوچک منجر شود. به این صورت که فروشندگان بدانند مقدمه کارشان، احترام گذاشتن به مشتریان و رعایت شدید حقوق ایشان است و نمیتوانند با کتمان برخی حقایق و مشکلات محصولاتشان، آنها را به مردم عرضه کنند و حتی بر سر ایشان منت نیز بگذارند.
تغییر رفتاری که نمونههای مشابه دیگر آن را در نتیجه فعالیت دیگر استارتآپها میتوان سراغ گرفت. نتیجه جانبی کسبوکارهای نوپایی که موفق شدهاند کاری کنند که سالها، دهها فعالیت امثال سازمان تعزیرات حکومتی، اتحادیه و سازمان تاکسیرانی و دهها نهاد ریز و درشت دیگر موفق به رقم زدنش نشدند. اینجاست که باید چشمانتظار توسعه این کسبوکارهای نوین باشیم، بلکه در نتیجه چارچوبهای کاری که ایشان تعریف میکنند، برخی نابسامانیهای جامعهمان اصلاح شود!
(همچنین بخوانید: راههای تأثیر استارتآپ شما روی دیگران)