نگاهی به مسئولیت اجتماعی اسنپ
۸

نگاهی به مسئولیت اجتماعی اسنپ

توسط تحریریه نوپانا | ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ - ۱۳:۵۸ | ۱۵ دقیقه

مسئولیت اجتماعی شرکتها به استارتاپ‌ها نیز وارد شده به نحوی که یکی از دغدغه‌های بزرگ برای آنها محسوب می‌شود. گروه اسنپ نیز به عنوان یکی از استارتاپ‌های مطرح، به این طرح ورود پیدا کرده‌است. این استارتاپ در حوزه‌های مختلف و درگیر کردن کاربران توانسته طرح‌های خیریه متفاوتی را اجرا کند، از ابتدای راه‌اندازی نیکوکاری کلاب تاکنون ۱۱ طرح در آن به مشارکت گذاشته شده و در مجموع یک میلیون و ۵۲۰ هزار و ۹۸۰ بار در طرح‌های نیکوکاری باشگاه مشتریان اسنپ مشارکت شده است. همچنین اسنپ، به ازای این تعداد مشارکت کاربران، تاکنون ۶ میلیارد و ۵۲۱ هزار و ۵۰۲ تومان به خیریه‌ها پرداخت کرده است. 

در نهایت نیز، سه طرح تامین هزینه‌های درمان کودکان بستری، با مشارکت ۲۷۶۹۷۷ کاربر، حمایت از کودکان بی​‌سرپناه، با مشارکت ۲۰۳۸۳۳ کاربر و حمایت از زنان آسیب‌دیده از خشونت با مشارکت ۲۰۱۳۸۵ کاربر، از محبوب‌ترین طرح‌های مسئولیت اجتماعی این استارتاپ به شمار می‌رود.

طبق آمار منتشر شده از گروه اسنپ، در سالی که گذشت، کاربران در دیگر طرح‌ها به شرح زیر مشارکت داشتند:

 کمک به اشتغال افراد دارای معلولیت

اولین طرح نیکوکاری در اسنپ‌کلاب «آموزش آنلاین منجر به اشتغال افراد دارای معلولیت» بود که با کمک خیریه «رعد» انجام شد. در این طرح با ۵۰۰۰ امتیاز اسنپ‌کلاب، هزینه‌ یک ساعت آموزش یک فرد دارای معلولیت تامین می‌شد. این طرح از ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ کلید خورد و تا چهارم مهر ۱۴۰۰ به طول انجامید. مشارکت کاربران در این طرح ۴۰۰۹۷ مرتبه بود و از سمت اسنپ مبلغ ۴۰۰میلیون و ۹۷۰ هزار تومان به خیریه پرداخت شد.

حمایت از تحصیل دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان

دومین طرح نیکوکاری اسنپ‌کلاب با عنوان «حمایت از تحصیل دانش‌آموزان کم برخوردار سیستان و بلوچستان» با همکاری موسسه «بنیاد کودک» بود که از ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ آغاز و تا اول بهمن همان سال ادامه داشت. اسنپ با همکاری این موسسه مردم‌نهاد در این طرح از دانش‌آموزان با استعدادی که به دلایل مختلف، نان‌آور خانواده را از دست داده‌اند و معضلات اقتصادی می‌تواند بهانه‌ای برای ترک تحصیل آنان شود، حمایت کرد. در این کاربران طرح ۱۹۷هزار مرتبه مشارکت کردند که باعث شد مبلغ ۹۸۵میلیون تومان به این خیریه اهدا شود.

تامین هزینه‌های درمان کودکان بستری

سومین طرح با همکاری خیریه «حس مهر» و مشارکت کاربران کوشید بخشی از هزینه‌های درمانی کودکان بستری کم‌برخوردار را تامین کند. این طرح از ۱۰مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شد و تا پنجم اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه داشت. با انتخاب طرح «کمک هزینه درمان کودکان بستری در بیمارستان»، کاربران با اهدای ۲۰۰۰ امتیاز خود در این نیکوکاری مشارکت کردند که تعداد این مشارکت ۲۷۶۹۷۷ مرتبه بود و مبلغ یک میلیارد و ۱۰۷ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان به این خیریه اهدا شد.

کمک به اشتغال مادران کم‌برخوردار

در چهارمین طرح نیکوکاری اسنپ‌کلاب سعی شد با اجرای طرح اشتغال‌زایی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار دارای کودک در روستاهای محمودآباد، غنی‌آباد و در کوره‌های آجرپزی خاورشهر زمینه‌ای برای آموزش و تولید کالاهای بافتنی فراهم شود. این طرح از ۱۱ دی‌ماه ۱۴۰۰ شروع و تا ۲۴مرداد ۱۴۰۱ ادامه یافت. اسنپ با همکاری موسسه خیریه «حمایت از کودکان بی‌پناه کمک» تلاش کرد این زنان همچنین بتوانند تولیدات خود را در بازارچه‌های خیریه «کمک» به فروش برسانند. در این طرح نیز ۱۷۸۳۰۰مرتبه مشارکت شد که باعث پرداخت مبلغ ۷۱۳ میلیون و ۲۰۰هزار تومان از سمت اسنپ شد.

تجهیز مرکز دندانپزشکی ویژه افراد دارای معلولیت

پنجمین طرح نیکوکاری اسنپ‌کلاب به «تجهیز مرکز دندانپزشکی ویژه افراد دارای معلولیت» اختصاص داده شد. ایجاد یک مرکز تخصصی و کمک به کاهش هزینه‌های درمانی افراد دارای معلولیت هدف اصلی این طرح بود که با همکاری خیریه «بهشت امام رضا (ع)» از ۶بهمن ۱۴۰۰ تا ۲۸خرداد ۱۴۰۱ اجرایی شد که با مشارکت ۶۱۵۷۴ مرتبه‌ای کاربران، مبلغ ۲۴۶میلیون و ۲۹۶هزار تومان به خیریه اهدا شد.

حمایت از زنان آسیب‌دیده از خشونت

طرح ششم نیکوکاری‌ اسنپ‌کلاب با نام «حمایت از زنان آسیب‌دیده از خشونت» با همکاری موسسه ارتقای کیفیت زندگی زنان «آتنا» اجرایی شد. هدف از اجرای این طرح اختصاص کمک‌هزینه برای حمایت از زنان آسیب‌دیده از خشونت و فرزندانشان بود که تحت حمایت موسسه غیرانتفاعی آتنا قرار دارند. زنان در معرض خشونت، ازدواج اجباری، کودک‌همسری و هر نوع اجبار و خشونت فیزیکی، جامعه هدف این طرح بودند. آغاز این طرح ۲۷فروردین ۱۴۰۱ بود و تا چهارم بهمن ماه همین سال ادامه داشت. کاربران ۲۰۱۳۸۵ مرتبه در این طرح مشارکت کردند و مبلغ ۸۰۵میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به این خیریه اهدا شد.

تجهیز خانه‌های شهرستان دلگان

طرح هفتم اسنپ، نیکوکاری با همکاری موسسه «خیریه رهروان وحی» بود که ۱۱خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و تا ۲۰ مرداد همان سال ادامه داشت. در این طرح ۵۵هزار مرتبه مشارکت از سمت کاربران صورت گرفت و این طرح به تجهیز خانه‌های شهرستان دلگان استان سیستان و بلوچستان کمک کرد. در این طرح امکانات بهداشتی (حمام و سرویس بهداشتی) برای خانه‌های ساکنان شهرستان دلگان ساخته شد که می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کیفیت زندگی اهالی این منطقه داشته باشد. مبلغ ۲۲۰میلیون تومان نیز از سمت اسنپ برای این طرح هزینه شد.

تصفیه آب روستاهای استان سیستان و بلوچستان

هشتمین طرح اسنپ، با همکاری موسسه «نیکان ماموت» برای تهیه دستگاه‌های تصفیه آب برای دسترسی به آب آشامیدنی سالم در روستاهای استان سیستان و بلوچستان بود که ۱۲۶۷۴۵ مرتبه در آن مشارکت شد. در روستاهای هدف این طرح، خانواده‌ها به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و ناچارند برای خرید آب مصرفی روزانه خود مسافت زیادی را طی کنند. با اجرای این طرح، روستانشینان بسیاری می‌توانند به آب آشامیدنی سالم دسترسی داشته باشند و افراد کمتری به دلیل نوشیدن آب آلوده بیمار خواهند شد. در مجموعه مبلغ ۵۰۶ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان بابت این طرح از سمت اسنپ هزینه شد.

حمایت از کودکان بی​‌سرپناه

در طرح نهم ​اسنپ‌​کلاب که با نام «حمایت از کودکان بی​‌سرپناه زیر ۱۳سال» و با همکاری خیریه «طلوع بی‌​نشان‌​ها» و ۲۰۳۸۳۳ مرتبه مورد حمایت کاربران قرار گرفت. هدف از اجرای این طرح کمک به تجهیز و راه‌​اندازی خانه‌​ای امن برای حمایت از کودکان بی‌​سرپناه بود که در معرض انواع آسیب‌​های اجتماعی قرار دارند. در این طرح بخشی از هزینه‌های تجهیز و راه‌​اندازی خانه امن با نام «سرای فراز» تامین شد. این طرح در ۱۲مرداد ۱۴۰۱ آغاز و تا کنون ادامه دارد. سرای فراز، خانه‌​ای امن برای کودکان بی​‌سرپناه زیر ۱۳ سال است که در معرض آسیب​‌های اجتماعی مانند کارتن​‌خوابی، اعتیاد و … قرار دارند و مبلغ ۸۱۵ میلیون و ۳۳۲هزار تومان به این خیریه اهدا شد.

مرکز مشاوره‌ برای افراد دارای اتیسم

طرح دهم، «مرکز مشاوره‌ ویژه افراد دارای اتیسم» با همکاری «انجمن اتیسم ایران» در بخش نیکوکاری اسنپ کلاب از ۱۴شهریور ۱۴۰۱ تا به امروز در حال اجراست. هدف از اجرای این طرح راه‌​اندازی واحد مشاوره‌ آنلاین است که در تمام ساعات شبانه‌روز در خدمت خانواده‌هایی باشد که با فرد دارای اتیسم زندگی می‌کنند. تاکنون ۹۲۴۱۸ مرتبه در این طرح مشارکت وجود دارد که باعث پرداخت ۳۶۹میلیون و ۶۷۲ هزار تومان از سمت اسنپ شده است.

تامین تجهیزات توانبخشی و پزشکی برای کودکان دارای معلولیت

یازدهمین و آخرین طرح امسال، طرح «تامین تجهیزات توانبخشی و پزشکی» با همکاری «خیریه‌ بچه‌های آسمان» است و هدف از اجرای این طرح تجهیز وسایل مورد نیاز مرکز توانبخشی و پزشکی خیریه بچه‌های آسمان می‌باشد. در این خیریه‌ کودکان دارای معلولیتی که از داشتن خانواده محروم هستند، نگهداری می‌شوند. این طرح ۱۲آذرماه امسال آغاز شده و همچنان ادامه دارد، طی این طرح ۸۷۶۵۱ دفعه مورد مشارکت قرار گرفت و مبلغ ۳۵۰میلیون و ۶۰۴ هزار تومان تامین شده است.

 

روابط عمومی گروه اسنپ در خصوص فعالیت‌های این حوزه گفت: اسنپ از آغاز فعالیتش همواره به مسئولیت اجتماعی خود واقف بوده و سعی کرده در این راستا قدم بردارد. از ابتدای فعالیت اسنپ، کاربران راننده دارای معلولیت از پرداخت کمیسیون معاف بودند. اسنپ این مسیر را در تمام ۸ سال فعالیت خود ادامه و گسترش داده و در مقاطعی بیماران خاص مثل هموفیلی، ام‌اس و همچنین زنان سرپرست خانوار نیز مشمول معافیت از پرداخت کمیسیون به اسنپ شده‌اند. در حال حاضر بیش از ۱۸ هزار و ۲۱ کاربر راننده معاف از کمیسیون در اسنپ مشغول فعالیت هستند و در مجموع هزینه معافیت از کمیسیون تمام این رانندگان در یک سال اخیر به حدود ۶۰ میلیارد تومان می‌رسد.

همچنین در خصوص سهیم کردن کاربران در طرح‌های نیکوکاری افزود: با رشد اسنپ و سوپراپ شدن آن، تصمیم گرفتیم از ظرفیت‌های داخلی خود اپلیکیشن نیز برای مسئولیت اجتماعی استفاده کنیم. به همین منظور امکان مشارکت در طرح‌های نیکوکاری از فروردین ۱۴۰۰ به باشگاه مشتریان اسنپ (اسنپ‌کلاب) اضافه شد. با این امکان، کاربران اسنپ می‌توانند به‌راحتی و بدون پرداخت وجه نقد با امتیازهای اسنپ‌کلاب خود در طرح‌های مختلف نیکوکاری مشارکت کنند. به ازای امتیازهای کاربران، اسنپ مبلغ مشارکت شده را محاسبه و به حساب خیریه مورد نظر برای هزینه شدن در راستای هدفی مشخص واریز می‌کند.

طرح‌هایی بدون مشارکت کاربران

همچنین جدا از طرح‌های مذکور که در اسنپ کلاب و با مشارکت کاربران اجرا شد، طرح‌های زیر نیز از سمت خود گروه اسنپ در راستای مسئولیت اجتماعی انجام شده است:

  • لغو کمیسیون کاربران راننده مبتلا به ام‌اس
  • تخفیف اسنپ برای رفت و برگشت به مراکز اهدای خون استان تهران
  • معافیت از کمیسیون کاربران راننده اسنپ در یزد به دلیل وقوع سیل
  • دو برابر شدن مبلغ پرداختی اسنپ به خیریه‌ها به مناسبت روز جهانی خیریه
  • طرح تخفیف ۲۰ درصدی برای خیریه‌ها
  • دسترس‌​پذیری اپلیکیشن اسنپ برای کاربران دارای معلولیت
  • لغو کمیسیون کاربران راننده در شهرهای خوی و سلماس به دلیل زلزله در این مناطق
  • همکاری با اکوسیستم استارتاپی کشور برای ارسال وسایل ضروری زلزله‌زدگان خوی

 

 منبع: ایران دکونومی

برچسب‌ها: مسئولیت اجتماعیاستارتاپاسنپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.