آموزش رایگان ICT به افراد جویای کار
رییس دانشکده مخابرات خبر داد ۸

آموزش رایگان ICT به افراد جویای کار

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۱۳:۱۸ | ۵ دقیقه

مجری طرح فراهم‌سازی زیرساخت‌های آموزشی ۹۰هزار شغل ICT تاکید کرد: این طرح در قالب اجرای طرح «تکاپو» دیده‌شده و دولت با سرمایه‌گذاری در تمام استان‌ها درصدد حل معضل اشتغال است.

نوپانا، به نقل از مهر: وحید یزدانیان با اشاره به حکم وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های آموزشی و مهارتی ۹۰ هزار شغل مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات اظهار داشت: این آموزش‌ها برای افراد جویای کار در جهت ورود به بازار کار دیده‌شده که به‌صورت رایگان است و باید ظرف مدت یک سال این میزان اشتغال در حوزه ICT در کشور ایجاد شود.

او افزود: در این زمینه دولت (وزارت ارتباطات) برای آموزش فناوری اطلاعات و ارتباطات به علاقه‌مندان و ارتقای مهارت‌ها در این بخش، از طریق دانشکده علمی کاربردی مخابرات اقدام کرده است.

یزدانیان ادامه داد: در زمینه مهارت‌آموزی به سربازان نظام‌وظیفه نیز با تفاهم صورت گرفته با ستاد کل نیروهای مسلح مقرر شد تربیت سرباز معلمانی که نسبت به آموزش ICT به سایر سربازان اقدام می‌کنند به‌صورت رایگان انجام پذیرد.

او با اشاره به این‌که در حوزه مشاغل فناوری اطلاعات و ارتباطات با دو رویکرد مواجه هستیم، گفت: هم‌اکنون وضعیت ایجاد اشتغال در حوزه CT (فناوری ارتباطات و مخابرات) بسیار شفاف بوده و از آنجایی که مناسبات کار در این حوزه اغلب از سوی دولت به‌صورت مستقیم یا باواسطه انجام می‌پذیرد، شمارش اشتغال ممکن است؛ البته بااین‌وجود بازار CT اشباع‌شده و پتانسیل ایجاد اشتغال کمتر است.

یزدانیان ادامه داد: اما در حوزه IT (فناوری اطلاعات) پتانسیل ایجاد شغل با وجود استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، بسیار بالا بوده؛ بااین‌وجود مشکل عمده، احصای مشاغل در این بخش است. از آنجایی که منظومه فعالیت کاری در حوزه IT شفاف نیست و مخاطبان آن بر اساس ذائقه جامعه شکل می‌گیرند، شناسایی و شمارش ایجاد اشتغال در این بخش به‌سختی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: با این حال شناسایی و رصد ایجاد شغل مربوط به وزارت ارتباطات نبوده و وزارت کار نسبت به شمارش مشاغل اقدام می‌کند. در این زمینه سامانه‌ای از سوی وزارت کار تدوین‌شده  که در صورت راه‌اندازی رصد دقیقی از تعداد مشاغل  و افراد جویای کار انجام می‌شود.

به گفته یزدانیان، این سامانه در قالب طرح تکاپو راه‌اندازی شده است که در این طرح، مزیت‌های نسبی استان‌های مختلف در ایجاد اشتغال شناسایی خواهد شد. بر این اساس ممکن است در منطقه‌ای فناوری اطلاعات و ارتباطات، مزیت نخست بوده و پتانسیل بیشتری برای ایجاد شغل داشته باشد و در منطقه‌ای ممکن است این مزیت کمتر باشد.

یزدانیان تصریح کرد: مطابق بررسی‌های صورت گرفته، ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی استان‌های کشور جزو مزیت‌های رقابتی بوده اما ممکن است اولویت‌های آن در استان‌های مختلف تا حدودی متفاوت باشد.

برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.