جای خالی مروجان در روز فناوری فضایی
افسوس در فضا: ۸

جای خالی مروجان در روز فناوری فضایی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۱۴:۱۵ | ۳ دقیقه

روز فناوری فضایی در حالی برگزار شد که در هیچیک از برنامه‌های این روز جایگاهی برای مروجان این حوزه در نظر گرفته نشده بود.

به گزارش اسپاش، روز فناوری فضایی در حالی برگزار شد که در هیچیک از برنامه‌های این روز جایگاهی برای مروجان این حوزه در نظر گرفته نشده بود. این در حالی است که تمام کشورهای پیشگام و حتی نوپا در حوزه فضایی، سرمایه گذاری گسترده‌ای را بر روی ترویج فناوری فضایی انجام می‌دهند تا نسل آینده متخصصان فضایی کشور خود را بسازند. 

برنامه‌های روز فناوری فضایی که از سوی سازمان فضایی ترتیب داده شد شامل دو بخش صبح و بعد از ظهر می‌شد که برنامه صبح به سخنرانی‌های مسئولین دولتی و اساتید دانشگاه در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات گذشت و در برنامه بعد از ظهر نیز برنامه‌ای ترتیب داده شده بود که طی آن مجددا جمعی از دولتیها برای عده‌ای از جوانان علاقمند به حوزه کسب و کار در حوزه فضایی سخنرانی کردند. در این میان هیچکدام از فعالین با سابقه عرصه ترویج و اطلاع رسانی حوزه فضایی که تعداد آنها کمتر از تعداد انگشتان دست است به این برنامه‌ها دعوت نشده بودند و جالب آنکه پیشکسوت حوزه ترویج فضایی ایران که برنده جایزه ترویج علم در کشور نیز می‌باشد روبروی دانشگاه تهران دست به حرکتی اعتراضی زده و با حمل پلاکارد و راهپیمایی تلاش کرد توجهات را به اوضاع نابسامان بخش فضایی کشور جلب کند. 

چنین بی‌توجهی معناداری به حوزه ترویج نشان از بی علاقگی مسئولین و بی‌برنامگی آنان برای ترتبیت و جذب منابع انسانی توانمند دارد. این در حالی است که جمع اندک مروجین فضایی کشور با کمترین امکانات و بودجه ای که شاید حتی به یک هزارم هزینه توسعه فناوری‌های بومی در کشور نرسد، تا کنون به صورت خودجوش کارهای بزرگی در این حوزه انجام داده‌اند که ثمرات آن در مقایسه با توسعه فناوری یا خدمات و کاربردها بسیار چشمگیرتر است. 

برچسب‌ها: فناوری فضاییمروجان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.