رمزگشایی سانحه با «جعبه سیاه» از ھفته آینده آغاز می شود
روزنامه خوانی ۸

رمزگشایی سانحه با «جعبه سیاه» از ھفته آینده آغاز می شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۲:۵۱ | ۱۲ دقیقه

نزدیک به دو ھفته از وقوع حادثه برخورد یک کشتی فله‌بر چینی با نفتکش ایرانی سانچی در ۲۰۰ مایلی شانگھای میگذرد.

به گزارش روزنامه ایران، نزدیک به دو ھفته از وقوع حادثه برخورد یک کشتی فله برچینی با نفتکش ایرانی سانچی در ۲۰۰ مایلی شانگھای می‌گذرد. نفتکش ایرانی سانچی با ۳۲ سرنشین خود بیش از ۱۳۰ ھزار تن میعانات گازی را حمل میکرد و کشتی فله بر چینی با ۲۱ خدمه خود حامل ۶۴ ھزار تن گندم بود. ۲۱ خدمه‌ای که با آسیب‌ھای ریوی و بینایی به خشکی برگشتند اما ۳۲ دریانوردنفتکش ایرانی ھمگی جان باختند. در طول عملیات اطفای حریق نفتکش ایرانی پیکر یک دریانورد در آب‌ھای چین و پیکر ۲ دریانورد روی عرشه کشتی پیدا شد. اما پس از غرق شدن نفتکش سانچی در تاریخ ۲۴ دی بدون آنکه پیکری از ۲۹  دریانورد باقیمانده به خشکی برسد، اسامی مابقی نیز به‌عنوان جانباختگان اعلام شد.

اکنون رمزخوانی جعبه سیاه دو کشتی، بررسی شرایط نفتکش غرق شده ایرانی و تلاش برای یافتن پیکر دریادلان نفتکش سانچی که دو نفر آنھا بنگلادشی بودند، مھمترین اقدامات در دست است. روبات زیردریایی وارد منطقه شد روز گذشته طبق برنامه‌ریزی‌ھای صورت گرفته روبات جست‌و‌گر زیردریایی به نفتکش غرق شده ایرانی رسید که تا قبل از تاریکی شب عملیات آزمایش و تست انجام شود. سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران با بیان این مطلب اظھار کرد: امروز به صورت رسمی از این روبات‌ھای زیردریایی برای بررسی وضعیت نفتکش سانچی استفاده خواھد شد.

محسن بھرامی ادامه داد: امروز اطلاعات لازم برای پاسخ دادن به این دو سؤال که نفتکش ایرانی در اعماق آب‌ھ‌‌‌‌ای ژاپن به چه شکل قرار گرفته و وضعیت سازه آن به چه شکل است، به دست خواھد آمد. او در خصوص تجسس پیکرھای دریانوردان ایرانی در سازه نفتکش غرق شده گفت: متأسفانه شدت حریق و حرارت در لحظات آخر به اندازه‌ای بود که نمی‌توان براحتی در این خصوص اظھار نظر کرد، اما با وجود این امروز به جواب این امکان یافتن پیکر سؤال نیز خواھیم رسید. متأسفانه باید بگویم اگر حریق تمام سازه‌ھ‌ا را از بین برده باشد، احتمالاً امکان یافتن دریانوردانمان وجود ندارد.

آغاز رمزخوانی جعبه سیاه سانچی از ھفته آینده

سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران گفت: با توجه به پیگیری‌ھای گسترده‌ای که انجام شده، پیادهسازی و دانلود اطلاعات جعبه سیاه کشتی VDR نفتکش سانچی حداکثر در طول ھفته آینده آغاز خواھد شد؛ باوجود اینکه در ابتدا صحبت از پیاده‌سازی و دانلود اطلاعات بعد از یک ماه بود.بھرامی ادامه داد: مقرر شده حداکثر در طول ھفته آینده گروه‌ھای ذینفع در یک جلسه رسمی دور ھم جمع شوند. یعنی نمایندگان کشور پاناما به‌عنوان کشور صاحب پرچم نفتکش سانچی، کشور ھنگ کنگ به‌عنوان کشور صاحب پرچم کشتی فله بر کریستال، کشور چین که در آب‌ھای آن این حادثه اتفاق افتاده و کشور ایران که اکثر نفرات جانباخته به آن اختصاص دارد.

ھمچنین متخصصان سازنده جعبه سیاه نفتکش سانچی نیز در این جلسه حضور خواھند داشت، چراکه باید دستگاهھای مورد نیاز دانلود و رمزخوانی اطلاعات جعبه سیاه را ھمراه خود بیاورند و اطلاعات را دانلود کنند. آخرین جزئیات آلودگی دریایی ناشی از سوخت نفتکش سانچی اداره امور اقیانوسی دولت چین اعلام کرد، سوخت نفتکش ایرانی که ھفته گذشته در آب‌ھای دریای چین شرقی اکنون در حال نشت کردن به آب دریاست. سخنگوی کمیته اضطرار شرکت ملی نفتکش ایران در خصوص آلودهسازی دریا ناشی از غرق شدن نفتکش سانچی توضیح داد: طبق آخرین تماسی که ما با نماینده شرکت در شانگھای انجام داده ایم، چند لکه بسیار کوچکی در حد متر مربع در آب‌ھا مشاھد شده است.از آن نمونه‌گیری شده اما ھنوز مشخص نیست که این سوخت کشتی است یا خیر؟ ولی با نظرات کارشناسی که در طول حادثه از مراجع معتبر دریافت کردیم، بر اساس شدت حرارت و حریق وسیع که رخ داده بود، برآورد می‌شود که یا تمام سوخت کشتی سوخته یا بسیار غلیظ و چسبنده شده و احتمال خروج آن از مخزن خیلی کم است.

بھرامی با بیان اینکه تمام اظھارات تاپیش از بررسی نمونه گمانه زنی است، گفت: نمونه در راه خشکی است تا تعیین تکلیف شود. او با اشاره به اینکه کشورھای اطراف محل حادثه به آلودگی ناشی از محموله اھمیت چندانی نمیدھند، در خصوص دلایل آن اظھار کرد: اول آنکه آلودگی وسیع نیست و دوم آنکه بهدلیل فرار بودن محموله بعد از مدتی تمام آن تبخیر میشود و باقی نمیماند. به گفته بھرامی سوخت نفتکش سانچی مازوت بوده است اما ھنوز مشخص نیست که لکه‌ھای آلودگی سطح دریا سوخت نفتکش بوده یا محموله آن. به ھر حال مسئولیت این آلودگی با بیمه گرھا و در قالب پوشش بیمه‌های یک میلیارد دلاری است.

تمام قسمتھای کشتی غیرازموتورخانه را جستو جو کردیم

فرمانده چینی تیم چھار نفره امداد و نجات که به داخل کشتی سانچی ورود کرده بود، گفت: تمام قسمتھای کشتی غیر از کابین ایمنی در برابر تجاوز دزدان دریایی (موتورخانه) را که به‌دلیل بالا بودن گازھای سمی با کپسول اکسیژن ھم امکان ورود نداشت برای یافتن خدمه و دریانوردان ایرانی جستو جو کردیم.او در گفتوگو با ایرنا افزود: یک تیم چھار نفره با وجود خطرات زیادی که از جمله احتمال انفجار و انتشار گازھای سمی وجود داشت با به خطر انداختن جان خود وارد کشتی شدیم، قسمتھای مختلف کشتی از جمله کابین اقامت کاپیتان و کابین اسکان خدمه را جستو جو کردیم ولی تنھا در عرشه کشتی و در قسمت قایق‌ھای نجات، دو جسد پیدا کردیم. او گفت: با توجه به اینکه درجه حرارت ۸۹ درجه سانتیگراد بود و راھروی اضطراری موتورخانه ھم از دود داغ و غلیظ پوشیده شده بود، تیم ما پس از بارھا تلاش نتوانست وارد آن شود. فرمانده چینی تیم چھار نفره امداد و نجات افزود: به ناچار و زمانی که اکسیژن کپسولھای ما در حال اتمام بود با دو جسد و جعبه سیاه به کشتی «شن چیان» بازگشتیم. او در مورد نحوه ورود به کشتی ھم گفت: با کشتی «شن چیان» به ۱۰ متری کشتی حادثه دیده رسیدیم و از طریق جرثقیل وارد عرشه کشتی سانچی شدیم. کپسول‌ھای اکسیژن حدود ۳۰ دقیقه اکسیژن داشتند و ما حدود ۲۷ دقیقه در کشتی ماندیم و بیش از این امکان ماندن و جستو جوی ما در کشتی میسر نبود. علاوه بر گرما، حرارت و دود غلیط، ھر کدام از ما بیش از ۲۰ کیلوگرم تجھیزات ایمنی از جمله کپسول حمل میکردیم که این به مشکلات کار افزوده بود.

انتقال پیکر ٣ جانباخته حادثه سانچی به کشور پس از آزمایش DNA

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران میگوید: پیکرھای سه نفر از جانباختگان کشتی سانچی پس از مشخصشدن آزمایش DNA به کشور انتقال می‌یابد.سیروس کیانارثی اظھار کرد: اولویت ما گرفتن نمونه دی‌ان‌ای خانواده‌ھ‌ای شھدای نفتکش و ارسال آن به چین است.مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران افزود: بر اساس اسناد و مدارک و به خلاف تصور اولیه شدت انفجار در نفتکش سانچی به حدی بالا بود که فرصت مناسب برای نجات سرنشینان آن مھیا نشد. وی گفت: حرارت کشتی در حال سوختن بسیار بالا بود و بهدلایل فنی استفاده از فوم برای خاموش کردن آتش میسر نبود.

برچسب‌ها: سانچینفت کش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.