اولین حضور نانواستارت‌آپ در نمایشگاه فناوری نانو
حل بحران آب به روش نخبگان استارت‌آپی ۷

اولین حضور نانواستارت‌آپ در نمایشگاه فناوری نانو

توسط مریم امیرپور | ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۱۹:۰۰ | ۷ دقیقه

هفت تیم از استارت‌آپ‌های نانو با رویکرد ساخت محصولات نوآورانه در حوزه آب، فناوری انتخابی خود را از ۱۳ تا ۱۷ مهرماه در نمایشگاه فناوری نانو به نمایش گذاشتند.

نوپانا: نمایشگاه جشنواره فناوری نانو از ۱۳ تا ۱۷ مهرماه ۱۳۹۶ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و برای نخستین بار، نانو استارت‌آپ با هفت تیم استارت‌آپی در طبقه دوم سالن خلیج‌ فارس حضور داشت.

این هفت تیم تحت حمایت دوره توانمندسازی استارت‌آپ‌های فناوری نانو در نمایشگاه، حاضر شده بودند. این دوره برای توانمند کردن افراد در زمینه تجاری‌سازی فناوری‌های سخت (Hard Tech startups) در حوزه نانو فعالیت می‌کند.

لازم به ذکر است که دوره توانمندسازی استارت‌آپ‌های فناوری نانو توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و با همکاری مرکز تجاری‌سازی دانشگاه شریف برگزار کرده است. این دوره سه ماهه شامل یک دوره ۲ مرحله‌ای بود. مرحله اول آن یک هفته و مرحله دوم آن دو ماه و نیم زمان برد. در هفته اول این دوره ۱۵ تیم شرکت کردند و آموزش‌های اولیه را دیدند.

به گفته علیرضا ملکی، دبیر اجرایی دوره توانمندسازی استارت‌آپ‌های فناوری نانو با رویکرد حل مسائل آب، از این ۱۵ تیم، هفت تیم به مرحله دوم راه پیدا کردند که همان هفت تیم در نمایشگاه حضور داشتند.

در مرحله دوم گروه‌ها از خدمات مشاوره فنی و تجاری فشرده، حمایت‌های مالی ستاد نانو و حمایت‌های معنوی و همه‌جانبه دانشگاه شریف بهره گرفتند. بعد از این دوره‌ها تیم‌ها می‌توانستند در کنار شناسایی مشتری‌های خود، محصول خود را تولید کنند و توسعه اولیه محصول‌شان را انجام دهند.

رقابت بر سر حل بحران آب 

به گزارش نوپانا، این هفت تیم در حوزه‌های فیلتراسیون، غشاها، سنجش سلامت آب و ... فعالیت می‌کنند و منتخب آن‌ها قرار است که به المپیاد جهانی که با همین موضوع برگزار خواهد شد، فرستاده شود. در المپیاد جهانی نانو استارت‌آپ نه تستی وجود دارد نه برگه‌ای که رویش سوالاتی را پاسخ دهند. در این المپیاد دفاع از ایده در زمینه حل مسئله آب است که مهم می‌شود. دومین داوری دوره ملی این جشنواره به صورت غیرحضوری در روز یکشنبه در دانشگاه شریف و داوری حضوری، روز دوشنبه در ستاد نانو برگزار می‌شود.

در نهایت بعد از این داوری، تیم منتخب با رویکرد حل مسائل آب به المپیاد جهانی می‌رود و تیم‌های دیگر از حمایت‌های ستاد برای تولید محصولات‌شان برخوردار می‌شوند.

به گفته علیرضا ملکی، حضور این تیم‌ها در این نمایشگاه باعث می‌شود تا بتوانند محصولات خود را به مخاطبان نشان دهند و تعاملی با فناوران داشته باشند. حتی موقعیت‌هایی پیش آمده تا افرادی که فناور هستند و شرکت‌هایی که به دنبال فناوری هستند، بعد از آشنایی با محصولات جلساتی را گذاشته اند تا بتوانند با تیم‌ها تعامل کنند. این تیم‌ها از هر نوع همکاری‌ای استقبال می‌کنند چه جذب سرمایه باشد؛ چه همکاری فناورانه یا حمایت.

استفاده از رطوبت هوا، راه‌حل بی‌آبی کشور

علی شهروزیان‌فر، سرپرست تیم آوان نانو که یکی از تیم‌های استارت‌آپی شرکت‌کننده در نمایشگاه بود، در مورد آشنایی خود با هم‌تیمی‌هایش گفت: «آشنایی تیم ما به هشت سال پیش برمی‌گردد، درست وقتی که دانش‌آموز بودیم و در شهرمان دزفول کار می‌کردیم. تا اینکه در اردیبهشت ماه آزمونی برگزار شد، تحت عنوان آزمون ملی فناوری نانو که هدف آن مشخص کردن برگزیده‌های کشوری درحوزه نانو بود.»

او افزود: «این آزمون هر ساله برگزار می‌شود اما امسال یک تفاوتی می کرد. امسال قرار بود که نفرات برتر به المپیاد جهانی راه پیدا کنند. در مرحله اول ۶۰ نفر برتر المپیاد ملی نانو در یک تیم دور هم جمع شده بودیم و تیم سازی کردیم. تیم ما در حال حاضر پنج نفره است چهار نفرمان همدیگر را می‌شناختیم و یک خانم هم از نیشابور در تیم ما حضور دارند. به عقیده ما تصفیه پس‌آب ها و شیرین‌سازی آب نمی‌تواند پاسخگوی کم آبی جهان باشد. مشکل ما بیشتر، مشکل نبود منابع آب شیرین است. با توجه به رطوبت موجود در هوا، ایده ما شکل گرفت.»

شهروزیان فر در پایان گفت: «به فکرمان رسید که رطوبت آب را بگیریم و آن را تبدیل به آب آشامیدنی کنیم. طرح ما در حال حاضر در رطوبت‌های بالای ۷۰درصد جواب می‌دهد؛ ولی در آینده قرار است در سیستم‌هایی کار کنیم که در رطوبت‌های ۴۰ یا ۵۰درصد هم جواب دهد. در حال حاضر تلاش ما بر این است که در مناطق شرجی مثل جنوب کشور که منابع آب شیرینی وجود ندارد، امکان‌ تولید آب شیرین داشته باشیم. یک تصوری وجود دارد که جایی که آب نیست رطوبت هوا هم وجود ندارد در صورتی که در سواحل جنوبی کشور منابع آب شیرین وجود ندارد اما طبیعت آب دریا را تبخیر کرده است و این آب در گردش است. استفاده از این پتانسیل‌ها هدف اصلی تیم ما بود.»

برچسب‌ها: نانو استارت‌آپدهمین نمایشگاه فناوری نانوحل بحران آبآوان نانو
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مریم امیرپور

مریم امیرپور

مریم امیرپور دانش آموخته رشته مدیریت است و نویسندگی را از سال ۱۳۸۵ در کانون ادبی دانشگاه شروع کرده است. او از سال ۱۳۸۸روزنامه‌نگاری را به صورت حرفه‌ای آغاز کرده و پس از آن مدیریت روابط عمومی چند مجموعه را هم عهده دار بوده است.