چگونه نمودار ریسک و احتمال کسب‌وکار خود را رسم کنیم؟
آموزش‌های استارت‌آپی ۶

چگونه نمودار ریسک و احتمال کسب‌وکار خود را رسم کنیم؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۱۵:۰۰ | ۹ دقیقه

در تمامی مراحل شخصی و شغلی زندگی‌ با شرایطی روبه‌رو می‌شویم که لازم است میزان ریسک‌پذیری و خطرات احتمالی راه را ارزیابی کنیم.

نوپانا:‌ برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار لازم است در قدم اول خودتان را بشناسید و بدانید چه نقاط قوت و ضعفی دارید. باید بدانید کارآفرینی چه مهارت‌هایی لازم دارد و آیا شما آمادگی و اطلاعات شروع این راه را دارید؟ اگر جواب این سؤال مثبت است و شما مصمم هستید، قدم دوم این است که ایده‌ شغلی‌ خود را انتخاب کنید و بدانید در چه حوزه‌ای قصد فعالیت دارید؟ لازم است جامعه و بازار هدفتان را خوب بسنجید و مطمئن شوید که راهکاری جدید ارائه می‌دهید. از دوباره‌کاری بپرهیزید و دنبال ایده‌های تازه و قابل اجرا باشید.

ابتدا باید تمامی خطرات یک پروژه را اولویت‌بندی کنید و بعد به کمک نمودار ریسک‌پذیری تصمیم‌ بگیرید که کدام‌یک به توجه بیشتری احتیاج دارد.

در کنار تمام موارد مهمی که برای شروع راه گفته شد، مهم است بدانید که «استراتژی مدیریت» در اداره‌ یک سازمان نقش بسیار مهمی دارد. اغلب شرکت‌ها با پروژه‌های پیچیده و جاه‌طلبانه در شرایطی مخاطره‌آمیز روبرو هستند. یعنی شما در تمام عمر کارآفرینی‌تان احتیاج به مهارتی به اسم «مدیریت ریسک» دارید و لازم است از ایده تا اجرا و در تمام مراحل کارتان، میزان خطرات را بسنجید.

البته این به آن معنا نیست که تمامی خطرات و موانع موجود در مسیر یک پروژه را از میان بردارید. قطعا چنین چیزی ممکن نیست؛ بلکه باید تصمیمی بگیرید تا با کم‌ترین ضرر به بهترین نتیجه‌ها دست یابید و منابع مالی و زمانی خود را مدیریت کنید.

نمودار احتمال و تأثیر خطر

برای ترسیم و بررسی نمودار ریسک‌پذیری ۲ پارامتر مد نظر است.

۱احتمال وقوع خطر: بین صفر تا صد متغیر است. البته نمی‌تواند صفر باشد زیرا دیگر خطر نیست و نمی‌تواند صد باشد زیرا به یقین و اطمینان رسیده است.

۲میزان تأثیرگذاری خطر: قطعا هر خطری پیامدهای منفی همراه خود دارد؛ اما میزان اثر آن از نظر هزینه، بر سلامت، زندگی انسان  یا جنبه‌های مختلف متفاوت است.

ترسیم نمودار به شما دید وسیع و سریعی از شرایط می‌دهد و کمک می‌کند که ۲ پارامتر «احتمال وقوع» و «تأثیر خطرات» را بررسی کنید، بتوانید برای تصمیماتتان اولویت‌ قائل شوید و در مرحله‌ بعد منابعتان را برای مدیریت این ریسک آماده سازید.

نمودار خطر

منابعتان را برای مدیریت این ریسک آماده سازید

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، ستون عمودی نشان‌گر «احتمال رخ دادن خطر» و ردیف افقی نشان‌گر «شدت تأثیر»است که ۴ نوع نتیجه از آن حاصل می‌شود:

-احتمال پایین/اثر پایین: خطراتی که در گوشه‌ پایین سمت چپ نمودار جای می‌گیرند، در این دسته قرار دارند و اغلب می‌توان آن‌ها را نادیده گرفت.

-احتمال بالا/اثر کم: خطراتی که در وسط نمودار جای دارند و از اهمیت متوسطی برخوردار هستند. یعنی لازم است احتمال وقوعشان را کم کنیم اما در صورت وقوع نیز می‌توان با آن‌ها کنار آمد.

-احتمال پایین/اثر بالا: این نوع خطرات در گوشه‌ پایین سمت راست قرار می‌گیرند و امکان وقوع بسیار بعیدی دارند؛ اما در صورت وقوع پیامدهای بدی همراه خود خواهند داشت و لازم است برنامه‌های احتمالی، برای کاهش و مقابله با آن‌ها در نظر داشته باشیم.

-احتمال بالا/اثر بالا: خطرات دسته‌ آخر در گوشه‌ بالا و سمت راست از اهمیت و توجه حیاتی برخوردار هستند. درواقع این خطرات باید در اولویت توجه و سرمایه‌گذاری شما قرار گیرند و بیشترین تمرکز را برای مهار و مدیریت آن‌ها داشته باشید.

نکته ۱: نمودار بالا را به ۲ دسته‌ احتمال پایین و احتمال بالا تقسیم نکنید و این‌گونه نباشید که تمام توجهتان به سمت احتمال بالا معطوف شود و از احتمال پایین غافل بمانید. در کسب‌وکار شرایط مختلفی پیش می‌آید پس تمامی جوانب را بسنجید.

نکته ۲: در برخی صنایع و حوزه‌ها‌ی کاری حساس، توجه به خطرات بسیار ضروری است؛ زیرا در صورت بروز منجر به آسیب‌های جدی یا حتی از دست رفتن زندگی افراد می‌شود. پس بابت کنترل خطرات با جدیت و اطمینان حاصل اقدام کنید.

نمودار خطر

مراحل ترسیم نمودار خطر

در مرحله‌ اول لیست تمامی خطراتی که پروژه‌ کاری شما را تهدید می‌کنند بنویسید.

احتمال وقوع هر خطر را پیش‌بینی کنید و از نمره‌ یک تا ۱۰، عددی برای ارزیابی آن اختصاص دهید.

میزان تأثیر و تخریب خطرات را هم با مقادیر یک تا ۱۰ تعیین کنید.

خطرات را با توجه به نمره‌ احتمال و اثرشان، در نمودار جایگذاری کنید.

نمودار تکمیل‌شده را بررسی کنید. به خاطر داشته باشید که خطرات پایین سمت چپ نادیده گرفته می‌شوند و در نقطه‌ مقابل خطرات بالا و سمت راست به زمان و توجه بسیاری احتیاج دارند. تجزیه و تحلیل خطرات، برنامه‌ریزی و استراتژی‌های دقیق از اصول و مراحل «مدیریت خطر» هستند.

نکات تکمیلی

به ترتیب زیر برای مدیریت و مهار خطرات برنامه بریزید:

-احتمال وقوع بالا و تأثیر بالا

-احتمال وقوع کم و تأثیر بالا

-احتمال وقوع بالا و تأثیر کم

-احتمال وقوع کم و تأثیر کم

به‌منظور موفقیت در پیاده‌سازی و اجرای هر پروژه، لازم است بیش از همه بر خطرات جدی و حیاتی تمرکز کنید. در غیر این صورت تلاش‌‌های شما بی‌نتیجه خواهند ماند. 

(همچنین بخوانید: با استانداردهای مدرن دنیای کارآفرینی همگام شوید)

منبع

برچسب‌ها: ریسک و احتمال کسب‌وکارنمودار ریسکاستارت‌آپمدیریت ریسکاستراتژی مدیریتمدیریت ریسک
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.