به دلیل مشكلات فضای کسب‌وکار، از قطار توسعه اقتصاد ديجيتال جا مانده‌ایم
عضو هیات عملی دانشگاه تربیت مدرس: ۷

به دلیل مشكلات فضای کسب‌وکار، از قطار توسعه اقتصاد ديجيتال جا مانده‌ایم

توسط المیرا بابایی | ۱۳۹۶/۰۷/۱۵ - ۱۱:۰۰ | ۵ دقیقه

دكتر مهدی مرتضوی: «مقوله توسعه تکنولوژی، اقتصاد جدیدی به نام اقتصاد دیجیتال خلق کرده است که بر پایه تکنولوژی بوده و فواصل جغرافیایی را درنوردیده و ارتباطات بین افراد، سازمان‌ها و نهادها را تسهیل کرده است.»

نوپاناعضو هیات عملی دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با نوپانا گفت: «مقوله توسعه تکنولوژی، اقتصاد جدیدی به نام اقتصاد دیجیتال خلق کرده است که بر پایه تکنولوژی بوده و فواصل جغرافیایی را درنوردیده و ارتباطات بین افراد، سازمان‌ها و نهادها را تسهیل کرده است. این امر موجب تغییر چهره نظام اقتصادی در دنیا شده و با سرعت باورنكردني در حال پيشرفت است.»

او ادامه داد: «ديروز شاهد صحنه جالبي در فضاي مجازي بودم و متوجه شدم يك پسر بچه در يكي از دهات اطراف بندرعباس در حال يادگيري از معلم خانمي در آلاسكا از طريق يك استارت‌آپ در ايران به‌نام اوتيچر (Oteacher) است و اين براي من بسيار مسرت‌بخش بود.»

به گزارش نوپانا، دكتر مهدی مرتضوی در ادامه افزود: «کسب‌وکارهای نوپا در زمینه اقتصاد دیجیتال پیشتاز هستند و این مسئله به عنوان یک رنسانس اقتصادی در حال رخ دادن است و هر کشوری که بتواند از این امکانات استفاده بیشتری ببرد مسلما در خلق ثروت و کمک به حل مشکلات اقتصادی و سرمایه‌گذاری موفق‌تر خواهد بود و می‌تواند بازارهای جهانی را از آن خود کند.»

استاد دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: «لازم است اصول کار با اقتصاد جدید را فرا بگیریم. این امر نیازمند داشتن مهارت و آموزش به نیروی انسانی است تا بتوانیم همراه با اقتصاد دیجیتال در دنيا پیش برویم که منجر به تولید ثروت در فرا مرزهاي جغرافيايي و انتقال آن به داخل مرزهای کشور می‌شود. به‌طور مثال استارت‌آپ Oteacher خدمت يك فرد در انگليس را به افرادي در چين مي‌فروخت و اين يعني خلق ارزش با استفاده از فرصت‌هاي فضاي اقتصاد جهاني و توليد اشتغال در داخل.»

او ادامه داد: «استارت‌آپ‌ها فرصت تاریخی بی‌نظیری برای کشورها محسوب می‌شوند که متاسفانه درکشور ما به دلیل ضعف و عدم همپايي زیرساخت‌های قانونی، نهادی، آموزشی و نبود فضای کسب‌وکار مناسب ممكن است از قطار توسعه  اقتصاد ديجيتالي جا بمانيم. با این حال موج مثبتی از اتفاقات خوشایند برای اقتصاد ایران به واسطه شرکت‌های استارت‌آپی و کسب‌وکارهای نوپا در راه است، به طوری‌که پیش‌بینی می‌شود کسب‌وکارهای نوپا خیلی سریع به پیشرفت شگرفی نایل شوند.»

مرتضوی در پایان خاطرنشان کرد: «البته سهم ما در اقتصاد دیجیتال و جامعه بین‌المللی در حال حاضر ناچیز است؛ ولي این توانایی را داریم که با بازارهای جهانی رقابت کنیم به شرطی که دولت و کارگزاران مسیر راه را هموار کرده و با حمایت از استارت‌آپ‌ها و افراد خلاق سرعت بیشتری به نقش‌آفرینی نخبگان بدهند.»

(همچنین بخوانید: رشد اشتغال و توسعه فناوری با ورود سرمایه‌‌گذار خارجی در زمینه استارت‌آپ‌‌ها )

برچسب‌ها: فضای کسب‌وکاراستارت‌آپ‌ دانشگاه تربیت مدرستوسعه تکنولوژیاقتصاد دیجیتالدكتر مهدی مرتضویکسب‌وکارهای نوپااقتصاد دیجیتال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره المیرا بابایی

المیرا بابایی

المیرا بابایی دانش‌آموخته کارشناسی پژوهشگری اجتماعی، کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی و رفاه اجتماعی و کارشناسی خبرنگاری است. او 13 سال سابقه خبرنگاری حرفه‌ای در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مطرح کشور را دارد. المیرا بابایی در زمینه اقتصاد و استارت‌آپ‌ها قلم می‌زند.