زنان در مدیریت ‌کسب‌و‌کار
مادران و دختران استارت‌آپی ۸

زنان در مدیریت ‌کسب‌و‌کار

توسط راضیه مومنی | ۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۹:۰۰ | ۱۰ دقیقه

یادداشتی از لیز ولنتاین، هم‌بنیانگذار و مدیرعامل شرکت سوییفت (Swift)

نوپانا: تا همین اواخر موفقیت‌هایم را به مادرم نسبت می‌دادم. کسی که نمونه یک زن حرفه‌ای بود و بسیار فراتر از زمان خود عمل می‌کرد. کسی که سخت‌ترین شرایط را از سر گذرانده بود؛ اما لحظه‌ای از تلاش دست برنداشت تا تبدیل به یک پزشک حاذق در شهری بزرگ شود.

او همواره این نکته را به من گوشزد می‌کرد که من قادرم هر کاری که به ذهنم خطور می‌کند، انجام دهم. درمقابل، جاه‌طلبی و آرزوهای بزرگ می‌تواند من را از مسیر دستیابی به موفقیت منحرف کند.

۱۳ سال پیش من از حرفه‌ای که در آن مشغول به کار بودم دست کشیدم تا بتوانم در زندگی شخصی‌ام تعادل برقرار کنم، درست ۲ سال بعد یک آژانس خلاق و ایده‌پرداز را تاسیس کردم و با استخدام ۱۳۰ نفر از افراد با استعداد، مشغول فعالیت برای برندهای مشهور و شناخته شده در دنیا شدم.

من همواره دست‌یافتن به این موفقیت را که حاصل تکیه بر روحیه مقاوم و با انگیزه مادرم بود، در ذهن خود پرورش می‌دادم.

آنچه در طول دوره کسب‌وکار و تجارت، روابط و ایجاد انگیزه در کارکنانم کشف کردم، این است که گرد هم آوردن مجموعه‌ای از صفات خوب و کارآمد مانند همدلی، پرورش روابط و همکاری موثر، در دستیابی من به موفقیت و رسیدن به جایگاهی که اکنون در آن قرار دارم، بسیار با اهمیت بوده‌اند.

(همچنین بخوانید: آیا شما قهرمان کسب‌وکار خود هستید؟)

به کارگیری مهارت‌های به اصطلاح نرم!

اگرچه مردان و زنان هر ۲ از این ویژگی بهره‌مند هستند؛ اما در عمل و واقعیت زنان بیشتر آن‌ را به کار می‌گیرند.

مشکل اینجاست که به کارگیری این مهارت‌های به اصطلاح نرم در جهان کار امروزی به دلایل مختلفی از جمله وجود برخی اعتقادات و اظهارنظرهای شخصی به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

این روزها در دنیای پرهیاهوی ما اقتصاد حرف اول را می‌زند، از طرف دیگر همکاری و نوآوری که از آن‌ها به عنوان مهارت‌های نرم یاد می‌شود، تنها دلیل پیشرفت و به قدرت رسیدن آن است نه زورگویی و قدرت طلبی.

سازگار بودن، داشتن ارتباطات موثر و توانایی حل مشکلات از جمله مهارت‌های خوب اما ناکافی برای دستیابی به موفقیت در کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی است؛ بنابراین یک مدیر باید موارد ضروری دیگری مانند به کارگیری نیروی کارِ متعهد و متنوع و نیز دستیابی به اطلاعات مورد نیاز برای انجام امور را در طراحی تیم کاری خود در نظر داشته باشد.

در ادامه به چند مهارت کاربردی اشاره می‌کنیم که رعایت آن‌ها توسط مردان و زنان در محیط کار می‌تواند کمک موثری در پیشرفت آن‌ها داشته باشد:

همدلی و همدردی با یکدیگر

رعایت کردن این نکته ما را به یاد این جمله معروف می‌اندازد: «قبل از اینکه درباره راه رفتن کسی قضاوت کنیم، باید کمی با کفش‌های او راه برویم.»

به کارگیری همین نکته به ظاهر کم‌اهمیت در محیط کاری از بروز بسیاری از مشکلات یا سوء‌تفاهم‌ها جلوگیری می‌کند و می‌توان با دید بازتری موقعیت فرد و چالش‌هایی را که با آن مواجه بوده است، قضاوت و بازگو کرد.

پیگیری و دریافت گزارش‌های مستقیم کاری، نظارت بر نحوه فعالیت همکاران و مراقبت از مشتریانی که شما به عنوان یک مدیر باید خود را در موقعیت آن‌ها قرار داده و مطابق با نیازشان پاسخگوی درخواست آن‌ها باشید بازده شما را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

رعایت این نکات از سوی کارمندان و البته مشتریانی که خدماتی را از شما دریافت می‌کنند، در زمان بروز برخی سوءتفاهم‌ها و یا بی‌عدالتی‌های احتمالی بسیار مفید بوده، همچنین با استفاده از این روش می‌توان به شکل بهتری هدایت کارمندان را بر عهده گرفت و به عوامل برخی کم‌کاری‌ها پی برد.

شفافیت در کار و بیان ایده‌ها

زمانی که شما به عنوان یک مدیر و یا سرپرست یک تیم حرفه‌ای اهداف و چالش‌های شرکت را با کارمندان خود در میان می‌گذارید و یا موارد مهم و اولویت‌هایتان را برای آن‌ها بازگو می‌کنید، در واقع به کارمندان خود این فرصت را می‌دهید تا درباره چگونگی شکل‌گیری اهداف و اولویت‌های شما فکر کنند و تلاش خود را برای دستیابی به آن‌ها ۲ چندان کنند.

سکوت و گوش‌کردن به نظرات دیگران

شما به عنوان یک مدیر برای داشتن ارتباط موثر با کارمندان خود نیازمند برقراری ارتباط لفظی مناسب هستید.

 شاید لازم باشد برای این کار ایده‌های خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید و یا گاهی سکوت کنید و به حرف‌ها و نظرات آن‌ها گوش کنید.

شما به عنوان یک رهبر باید توانایی ایجاد محیطی را داشته باشید تا در آن مشتریان و کارمندان بتوانند به راحتی ایده‌ها، نظرات و یا انتقادهایشان را به اشتراک گذاشته و یکدیگر را حمایت و یا نقد کنند.

در واقع با انجام این کار به صورت غیر‌مستقیم اهمیت پروژه را به همکارانتان گوشزد کرده‌اید.

زنان و مدیریت پروژه

زنان همواره به دنبال دست‌یافتن به رهبری یک تیم هستند. درباره رهبری و مدیریت زنان نظرات متفاوتی وجود دارد. «اگر آن‌ها قوی باشند به فردی پیش‌رو تبدیل می‌شوند و اگر مشغول مشاوره باشند فردی با توانایی‌های کم‌تر به نظر می‌رسند.»

در پایان باید گفت: «اگر بتوانید بدون قید و شرط حرف بزنید و گاهی با گوش دادن و برقراری ارتباط با کارمندان و نیز همدلی و شفافیت در کارها آن‌ها را هدایت کنید، راه را برای رسیدن به موفقیت هموارتر می‌کنید.

اگر کسی این صفات را بیاموزد و به عنوان اصلی از راهبری خود محسوب کرده و رعایت کند قطعا پیشرفت خواهد کرد.»

(همچنین بخوانید: ذهنیت موسس، کلید بقای کسب‌و‌کار شماست)

 منبع

برچسب‌ها: کسب‌وکارفعالیت‌ اقتصادیمهارت‌های کاربردیمدیریت پروژهمدیریت زنان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره راضیه مومنی

راضیه مومنی

راضیه مومنی دانش‌آموخته مهندسی کامپیوتر است. او از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف از جمله علم و فناوری، فضای مجازی، بهداشت و درمان و سواد رسانه‌ای آغاز کرده است. او همچنين سابقه سردبیری و دبیری سرویس در چندين رسانه را دارد.