چگونه با اعتمادبه‌نفس باشیم؟
تظاهر همیشه بد نیست ۸

چگونه با اعتمادبه‌نفس باشیم؟

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۱/۱۱ - ۱۲:۳۱ | ۴ دقیقه

داشتن اعتمادبه‌نفس یکی از الزامات هر شخصیت است و در محیط کار این مسئله مهم‌تر و حساس‌تر است.

قدم اول برای با اعتماد‌به‌نفس شدن، تلاش برای با اعتماد‌به‌نفس رفتار کردن است. یعنی حتی اگر شده ادای افراد با اعتماد‌به‌نفس را دربیاورید و کم‌کم در محیط واقعی آن را تمرین کرده و آن حس را تجربه کنید.

نمود بیرونی یا درواقع نمایش هر فعالیت، در تبدیل شدن آن به یک ویژگی رفتاری درونی نقش مهمی دارد. پس تظاهر کنید که ضعیف نیستید و مانند یک بازیگر نقش فردی اعتماد‌به‌نفس را بازی کنید.

روانشناسان سیاسی به نامزدهای انتخاباتی می‌گویند طوری رفتار کنید که انگار برنده انتخابات شده‌اید. این مدل به فرد یاد می‌دهد که چگونه پیش از برنده شدن، موفقیت را تمرین کند. شخصیت او در ذهن رای‌دهندگان به‌عنوان شخصیت برنده ثبت می‌شود که در این صورت انگار لطف می‌کند که در پروسه انتخابات شرکت می‌کند.

البته هر ویژگی رفتاری را نمی‌توان بر اساس این مدل به دست آورد. به‌عنوان مثال تجربه پدر یا مادر شدن، تا زمانی که فرد صاحب بچه نشود، با تظاهر کردن امکان‌پذیر نیست.

در زمینه کسب‌وکار رفتار مقتدرانه شاید باعث پیش‌برد بهتر کارها شود، اما اگر این اعتماد‌به‌نفس باعث شود مدیر شرکت ادعاهای بیشتر از توان خود داشته باشد و یا زیر بار هر مسئولیتی برود، شکستی بزرگ در انتظار آن مدیر و آن مجموعه خواهد بود.

درنتیجه برای بالا بردن اعتماد‌به‌نفس خود باید به نسبت مکانی که هستید و افرادی که اطراف شما هستند، یک برنامه مشخص داشته و بدون داشتن هیچ عجله‌ای، کم‌کم این خصوصیت رفتاری را در خود رشد دهید. ترس‌های خود را بشناسید و با آن‌ها مواجه شوید. اگر این ترس‌ها کار و یا روابط شما را مختل کرده و کاری از دست شما بر نمی‌آید، آن را ساده نگیرید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

 

 

برچسب‌ها: ارتباطات
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا