چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم؟
قسمت سوم ۸

چگونه استارت‌آپ خود را به سرمایه‌گذاران ارائه دهیم؟

توسط علیرضا خلیلی‌نژاد | ۱۳۹۶/۰۶/۲۴ - ۱۰:۰۰ | ۳ دقیقه

کارگاه چگونگی ارائه به سرمایه‌گذاران توسط مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا برگزار شد.

نوپانا: کارگاه چگونگی ارائه به سرمایه‌گذار، با سخنرانی مهشید خسروی درمرکز فاوا با موضوعاتی همچون زمان ارائه به سرمایه‌گذار، چگونگی جذب سرمایه، دیدگاه‌های مختلف سرمایه‌گذاران و استارت‌آپ‌ها و موارد لازم جهت ارائه به سرمایه‌گذار در چند دوره برگزار شد كه واپسين بخش آن ٢٢ شهريور ١٣٩٦ بود. در این مطلب به ادامه شرح موضوعاتی که در این کارگاه مطرح شدند می‌پردازیم:

مهشید خسروی گفت: «دقت در جزئیات برای سرمایه‌گذاران بسیار اهمیت دارد. شما باید در ارائه ۲ دقیقه‌ای از استارت‌آپ خود، در مورد میزان سهمی که شما  به عنوان تعامل با سرمایه‌گذار در نظر‌گرفته‌اید را بیان کنید.»

خسروی ادامه داد: «هزینه‌های خود را به‌طور دقیق شرح دهید. این هزینه‌ها می‌تواند شامل حقوق توسعه‌دهندگان، بازاریاب‌ها، برنامه‌نویسان، مدیران و همچنین تبلیغات نیز باشد.»

او افزود: «رشد ارگانیک برای استارت‌آپ‌ها بسیار مهم است. شما نمی‌توانید به زور مارکتینگ، رشد کسب‌وکار خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. در ابتدا باید اشکالات کسب‌وکار خود را رفع کنید، سپس به دنبال در نظرگرفتن هزینه برای تبلیغات خود باشید.»

او همچنین گفت:‌ «مبلغ جذب‌شده توسط سرمایه‌گذار را برای ۱۲ ماه در نظربگیریدِ؛ زیرا شما پس از گذشت این مدت‌زمان می‌توانید مجددا جذب سرمایه کنید و به کسب‌وکار خود رونق بیشتری بدهید.»

خسروی بیان کرد: « مبلغ مورد نظر بستگی به اکوسیستم هر استارت‌آپ دارد که این مبلغ می‌تواند بین ۶۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد باشد. استارت‌آپ‌ها با جذب این سرمایه می‌توانند انگیز‌ه بیشتری به اعضای تیم خود بدهند که همین امر سبب رشد سریع کسب‌وکار‌های نوپا می‌شود.»

خسروی درباره سرمایه‌گذار مشترک (Co-Investor) و اهمیت آن افزود: «در برخی از موارد که شما جذب سرمایه اولیه را انجام‌داده‌اید، سرمایه‌گذار اول حاضر به سرمایه‌گذاری مجدد بر روی کسب‌وکار شما بوده است. اما فرد اول تمایل دارد که با سرمایه‌گذار دیگری در این مورد شریک شود.»

(قسمت اول و قسمت دوم این مطلب را بخوانید.)

(همچنین بخوانید: چه راه‌هایی برای تامین مالی کسب‌وکار وجود دارد؟)

برچسب‌ها: ارائه استارت‌آپسرمایه‌گذاری خطرپذیرجذب سرمایه گذار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد

علیرضا خلیلی‌نژاد دانش‌آموخته رشته مهندسی برق و الکترونیک است. او تاکنون مدیریت مارکتینگ استارت‌آپ «MacZooo mirror» را بر عهده و به‌عنوان هم‌بنیان‌گذار نیز با آنها همکاری داشته است. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.