پیشرفت جایگاه جهانی ایران در عرصه علم و فناوری
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شد؛ ۷

پیشرفت جایگاه جهانی ایران در عرصه علم و فناوری

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۱۱:۴۵ | ۸ دقیقه

طبق گزارش سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد)، جایگاه جهانی ایران در عرصه علم و فناوری پیشرفت قابل توجهی تجربه کرده است.

نوپانا: گزارش مرور سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری جمهوری اسلامی ایران که آذر ماه سال جاری توسط سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد) در کشور رونمایی شد، در جلسه 789 شورای انقلاب فرهنگی در حضور رئیس جمهور و دیگر اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ در جلسه شورای انقلاب فرهنگی با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور و محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر اعضاء شورای عالی انقلاب فرهنگی، یافته‌ها و توصیه‌های سیاستی گزارش مرور سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری کشورمان که آذرماه سال جاری توسط سازمان کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل رونمایی شد مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر روحانی در این نشست ضمن اشاره به اهمیت گزارش مرور سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری آنکتاد، استقلال و امنیت ملی و رقابت در سطح جهانی را وابسته به رشد علم و فناوری ارزیابی نمودند و شاخص‌های مؤثر بر رشد و ثبت اختراعات و توسعه مراکز تحقیقاتی را بسیار مهم دانست.

دکتر روحانی در این نشست بر همکاری شرکت‌های خصوصی، بخش‌های کشاورزی و خدماتی با این مراکز نیز تاکید نمود.

رشد قابل توجه آموزش عالی

بر اساس گزارش آنکتاد، کشورمان در دهه اخیر توسعه مستمر و گسترده نظام آموزش عالی را تجربه کرده، و نرخ ثبت نام در آموزش عالی از 2/1 میلیون نفر در سال 2005-2004 به 4/4 میلیون نفر در سال تحصیلی  2013-2012 افزایش یافته است که حاکی از رشدی 110 درصدی است.

همچنین تعداد فارغ التحصیلان آموزش عالی در این مدت، از 178.000 نفر با بیش از 300 درصد افزایش به 719.000 نفر رسیده است.

رشد شگفت‌انگیز فارغ‌التحصیلان علوم‌پایه و مهندسی

به گزارش آنکتاد، در سال 2014 فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی و علوم‌پایه حدود نیمی از فارغ التحصیلان دانشگاهی را در ایران را به خود اختصاص داده بود که به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از کشورهایی مانند برزیل، مالزی و ترکیه است. ایران در زمینه سهم فارغ‌التحصیلان فنی و مهندسی و علوم‌پایه از کل فارغ‌التحصیلان، حائز رتبه دوم جهان در سال 2016 شده است.

این گزارش همچنین بیان می‌کند، 47 درصد از دانشجویان آموزش‌عالی ایران در سال تحصیلی 2014-2013 را دانشجویان دختر تشکیل داده‌اند. توزیع جنسیتی آموزش عالی ایران در منطقه (خاورمیانه)، جزء متوازن‌ترین توزیع‌ها، و حاکی از برابری جنسیتی آموزش‌عالی در کشور است.

ضرورت توجه به ارتقاء هزینه‌کرد تحقیق و توسعه توسط بخش کسب‌وکار

گزارش آنکتاد با بیان این‌که در ایران بخش کسب‌و‌کار (بنگاه‌ها) سهم کمی از هزینه تحقیق و توسعه را تأمین می‌کند،  توصیه کرده تمهیدات سیاستی لازم برای افزایش اهتمام بخش کسب‌وکار در ایران به افزایش هزینه‌کرد در فعالیت‌‌‌های تحقیق و توسعه اندیشیده شود.

گزارش یاد شده بر همین اساس تاکید نموده که دولت باید برای تشویق و حمایت از مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های تحقیق و توسعه اقدامات و سیاست‌های مقتضی را طراحی و پیاده‌سازی کند.

رشد سریع شرکت‌های دانش‌بنیان

تهیه‌کنندگان گزارش آنکتاد به رشد و توسعه سریع شرکت‌های دانش‌بنیان از حدود سه سال قبل و همزمان با اجرای قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان اشاره نموده‌اند. در اثر حمایت‌های این قانون، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از 52 شرکت در مارس سال 2014 (اسفند 1393) به 2732 شرکت در اکتبر سال 2016 (مهر 1395) افزایش یافته است.

بر اساس گزارش آنکتاد، این شرکت‌ها تا مهر 1395، حدود 70 هزار شغل و بیش از 6/6 میلیارد دلار درآمد در این مدت خلق کرده‌اند.

همچنین، تعداد شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کسب‌وکار از 2518 شرکت در سال 2012 (1391) به 3650 شرکت در سال 2015 (1394) افزایش یافته که نشان از رشد 45 درصدی در این مدت است. درآمد حاصل از صادرات محصولات دانش بنیان توسط شرکت‌های مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز، رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و از کمتر از 1 میلیون دلار در سال 2012 به بیش از 51 میلیون دلار در سال 2015 افزایش یافته است.

بر اساس گزارش یادشده، حمایت و راهبری حوزه علم، فناوری و نوآوری در بالاترین سطح سیاسی کشور؛ تدوین، تصویب و پیاده‌سازی سیاست‌های مشوق حوزه علم، فناوری و نوآوری؛ تمرکز بیشتر کشور بر سیاست‌های توسعه نوآوری؛ تأسیس نهادهایی جدید برای پشتیبانی از نوآوری از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی در کنار بهبود رویکرد نظام‌مند به توسعه نوآوری در سیاست‌ها و اقدامات دولت؛ توسعه چشم‌گیر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و حجم فروش و صادرات آن‌ها جزو مهم‌ترین پیشرفت‌های کشورمان در عرصه علم، فناوری و نوآوری از سال 2005 (1384) محسوب می‌شوند.

بر اساس این گزارش، سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل که به اختصار آنکتاد نامیده شد به عنوان یکی از ارکان مجمع عمومی سازمان ملل متحد، و بر مبنای قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف یک‌پارچگی کشورهای در حال توسعه با اقتصاد جهانی  بنا شده‌‌است.

آنکتاد فرآیند تهیه گزارش اخیر خود در رابطه با مرور سیاست‌های علم، فناوری و نوآوری در ایران را حدود دو سال قبل با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز کرد. گزارش نهایی در آذرماه سال جاری با حضور معاون فناوری و لجستیک آنکتاد در ایران رونمایی شد.

 

برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.