به دنیای استارتآپها خوش آمدید! اگر رویای راهاندازی استارتآپ در سر دارید، با ما همراه شوید تا در این مطلب گامبهگام شما را تا راهاندازی استارتآپتان راهنمایی کنیم.
نوپانا: همه ما داستانهای زیادی از ابرقهرمانان واقعی دنیای کسبوکار امروز شنیدهایم. افرادی همچون ایلان ماسک، بیل گیتس، استیوجابز، مارک زاکربرگ، جف بزوس و غیره. افرادی که آینده بشر را تحت تاثیر تلاشها و کسبوکار خود قرار دادهاند. شاید آرزوی خیلی از شما باشد که روزی شبیه به آنها شوید و دنیا را به جایی بهتر برای زندگی کردن تبدیل کنید.
اگر خوب به ویژگیهای این افراد دقت کنیم، درمییابیم که آنها یک نقطه مشترک دارند. همه آنها روزی از یک گروه بسیار کوچک کار خود را آغاز کردند و در پشت صحنه نمایش خیرهکننده خود، تیم و ایدهای فوقالعاده داشتند. بهعبارت دیگر آنها در ابتدا یک استارتآپ راهاندازی کردهاند.
به دنیای استارتآپها خوش آمدید:
استارتآپها در دنیا بر پایه سه اصل اساسی بنا شدهاند. این سه اصل عبارتاند از تیم، ایده و سرمایه. این جمله به این معنا نیست که با نداشتن هر یک از این سه عنصر نمیتوانید کار را آغاز کنید؛ در واقع برای بدل شدن به یک استارتآپ واقعی باید بکوشید تا به مرور زمان به این سه عنصر دست پیدا کنید.
اگر برخی قوانین دستوپاگیر، مالیات و کمبود سرمایهگذار خطرپذیر و ... را نادیده بگیریم و خوشبینانه به وضعیت استارتآپها بنگریم، راهاندازی استارتآپ در ایران فرق چندانی با کشورهای دیگر ندارد و همه آنها از اصولی پیروی میکنند که در ادامه بیشتر به آنها میپردازیم:
تیم
خبر خوب این است که در کشورمان نیروی انسانی آموزشدیده و خبره به وفور یافت میشود و همین نیروها میتوانند پایه اصلی یک استارتآپ، یعنی تیم را تشکیل دهند. تنها کافیاست این نیروهای با استعداد به کمک یک راهبر خوب که به احتمال زیاد خود شما هستید گام در مسیر کارآفرینی بگذارند.
در یک جمله میتوان گفت که تیم خوب هسته کلیدی یک استارتآپ است. تیمی که به راهبر خود اعتماد قلبی داشته باشد و در کار گروهی موفق عمل کند با شانس بالایی مواجه خواهد شد.
ایده
حلقه بعدی زنجیره شکل دهنده استارتآپها، ایده است. یک ایده خوب، ایدهای است که در آن به جنبههای مختلف خلق ارزش توجه شده باشد. بیشتر استارتآپهای موفق دنیا خالقان ارزشهای نابی بودهاند که مردم انتظار آنها را میکشیدند. توجه داشته باشید که ارزشآفرینی یکی از اهداف اصلی استارتآپها است.
سرمایه
حلقه بعدی پول است. هر استارتآپی برای آغاز راه خود ویا بقا، نیاز به سرمایه دارد. این سرمایه گاهی از طریق خود اعضای تشکیلدهنده تیم تامین میشود و گاهی به کمک اعضای خانواده و گاهی به کمک سرمایهگذاران خطرپذیر؛ اما اتکای استارتآپها از نظر مالی، بیشتر به سرمایهگذاران خطرپذیر و صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه است.
متاسفانه این حلقه در کشور ما هنوز جای پیشرفت دارد و استارتآپها باید رنج و سختی زیادی را در مسیر جذب سرمایه تحمل کنند. البته امید میرود با تصویب قوانین جدید و حمایت بیشتر از این صندوقها، وضعیت بهتری را در زمینه سرمایهگذاری روی استارتآپها شاهد باشیم.
از کجا شروع کنیم؟
برای راه اندازی یک استارتآپ ابتدا تیم خود را بسازید!
شاید فکر کنید که بدون ایده چطور میتوان یک تیم را گردهم آورد. همانطور که اشاره شد در یک استارتآپ تیم از ایده، بسیار مهمتر است. یک تیم خوب میتواند هر ایدهای را پیش ببرد. پیشنهاد میکنیم ایدهای کلی را انتخاب کنید و تیم خود را در کنار آن تشکیل دهید. این مهمترین قسمت تشکیل یک استارتآپ است. سعی کنید بهترین همبنیانگذاران را برای استارتآپ خود پیدا کنید تا در این راه پر پیچوخم شما را یاری کنند.
در ابتدای راه به فکر جذب پول و سرمایه نباشید. قرار نیست که بدون داشتن محصول کسی روی استارتآپ شما سرمایهگذاری کند؛ پس برنامهریزی دقیقی برای تحقیقات بازار و تولید محصول خود داشته باشید تا بتوانید توجه سرمایهگذاران را به خود جلب کنید.
چگونه خود را به سرمایهگذاران معرفی کنیم؟
یافتن سرمایهگذار خطرپذیر کار چندان آسانی نیست. در ایران صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه به نسبت سرمایهگذاران، در دسترستر هستند. میتوانید صندوقهای سرمایهگذاری را پیدا کنید و مستقیما با آنها ارتباط برقرار کنید و محصولتان را به آنها معرفی کنید.
بیشتر صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه در همکاری مستقیم با شتابدهندهها هستند. شتابدهنده استارتآپ (Startup accelerator) یک شرکت منسجم با هدف حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانشبنیان است که از ابتدای کار یک کسبوکار نوپا آن را تحت پوشش خود درمیآورد و با آموزش، منتورینگ و کمک مالی از آن حمایت میکند.
خوبی شتابدهندهها این است که در مسیر کارآفرینی شما را یاری میکنند و در دورههایی فشرده به شما آموزشهای مناسبی جهت ورود به بازار میدهند و در نهایت شما را به سرمایهگذاران معرفی میکنند. در قبال این کمک، شما مقداری از سهام خود را به شتابدهنده اختصاص خواهید داد.
برای دسترسی به اطلاعات علمی برای راهاندازی استارتآپ، پرونده استارت آپ؛ صفرکیلومتر را مطالعه کنید. در این پرونده یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
ادامه این مطلب را در قسمتهای بعد دنبال کنید.
(همچنین بخوانید: چگونه ریسک راهاندازی استارتآپ خود را به حداقل برسانیم؟)
طراحی سایت ارزان ۱۳۹۸/۱/۲۹ پاسخ
فوق العاده عالی و کاربردی ممنون از مطالب خوبتون و سایت وزین نوپانا