دژینو پلتفرم کشف و جلوگیری از تقلب در کمپینهای تبلیغاتی آنلاین با استفاده از هوش مصنوعی است. فعالیت اصلی این استارتاپ را میتوان در حوزه Marketing Technlogy وCyber Security دستهبندی کرد. ماموریت اصلی این استارتاپ توسعه سرویسهای جدید با استفاده از دانش و تکنولوژی روز به منظور جلوگیری از انجام تقلب در تبلیغات و امن کردن فضای آنلاین است.
نوپانا: این استارتاپ در مرحله بذری و پیشبذری از دیجینکست جذب سرمایه کرده است و به دلیل ماهیت High-Tech دژینو، سرمایه دریافتی صرف مواردی مانند توسعه زیرساخت، نیروی انسانی متخصص و R&D خواهد شد.
بازار هدف و مخاطبان اصلی دژینو
تقلب در کمپینهای بازاریابی آنلاین تقریبا در تمامی شاخهها و با انواع بسیار متنوعی اتفاق میافتد. بنابراین بازار پلتفرمهای مقابله با تقلب، به وسعت کسبوکارهای آنلاین گسترده است. در حال حاضر دژینو بطور ویژه بر اکوسیستم بازاریابی آنلاین تمرکز کرده و از این نقطه وارد فضای مقابله با تقلب شده است.
بازار جهانی این کسبوکار در سال ۲۰۲۱ حدود ۶۵ میلیارد دلار برآورد شده و پیشبینی میشود این رقم در سال ۲۰۲۲ به ۸۱ و در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد. در ایران نیز حجم تقریبی سالانه بازار تبلیغات آنلاین ۶۰۰ میلیارد تومان و میزان تقریبی تقلب در این حوزه برای سال ۱۴۰۰ چیزی در حدود ۴۰ درصد از هزینه کمپینهای تبلیغاتی و بطور تقریبی ۲۵۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.
مخاطبهای اصلی دژینو، فعالان حوزه بازاریابی دیجیتال، مدیران بازاریابی، منتشرکنندگان تبلیغات آنلاین و شبکههای تبلیغاتی هستند که تا کنون بیشترین استفاده از دژینو در تبلیغات کلیکی و بنری خود را داشتهاند. پس از ۳ ماه از انتشار نسخه اولیه دژینو، ۸ سازمان از خدمات این استارتاپ برای کمپینهای بازاریابی خود استفاده کرده که ترافیک ورودی این کمپینها بطور متوسط ۵۰۰۰۰ کاربر بوده است.
دژینو نزدیک به ۱ میلیون ترافیک ورودی را برای مشتریان خود در این بازه زمانی تحلیل کرده و مطابق هدفگذاری خود قصد دارد در سال ۱۴۰۱ این مقدار را به بیش از ۲۰ میلیون برساند.
معرفی تیم استارتاپی دژینو
همبنیانگذاران این پلتفرم هوشمند؛ مهسا اذانی (بازاریاب دیجیتال)، عارف شعبانی (برنامهنویس هوش مصنوعی) و فرزان فروغیفر (برنامهنویس وبسایت) فعالیت استارتاپی خود را در کمپ استارتاپی زمستان ۱۳۹۹ دیجینکست آغاز کردند و تا فروردین ۱۴۰۰ توسعه محصول اولیه به پایان رسید. ایده دژینو الهام گرفته از شرکت آمریکایی fraudlogix است. این شرکت سرویسهایی در زمینه کشف و مقابله با تقلبهای تبلیغاتی ارائه میکند.
دژینو، راهحلی برای کاهش هزینه و افزایش بازدهی در بازاریابی دیجیتال کسبوکارها
هدف دژینو ایجاد فضای امن تبلیغاتی برای کسبوکارهاست. بنابرین در حال حاضر با استفاده از تکنیکهای مختلف هوش مصنوعی، به تحلیل ترافیک ورودی و رفتار کاربران سایت هدف میپردازد. ماموریت اصلی این استارتاپ توسعه سرویسهای جدید با استفاده از دانش و تکنولوژی روز به منظور جلوگیری از انجام تقلب در تبلیغات و امن کردن فضای آنلاین است.
این پلتفرم بصورت کاملا اتوماتیک و real-time به تحلیل ترافیک ورودی به سایت های هدف پرداخته، بات های مخرب و ترافیک بی کیفیت را شناسایی کرده و راهکارهایی برای جلوگیری از خسارت وارده به کسب و کارها ارائه می دهد.
همانطور که گفته شد در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۰ درصد هزینههای تبلیغات آنلاین کسبوکارها در ایران به علت وجود تقلب هدر رفته، جلوگیری از این هزینهها یکی از نیازهای حیاتی هر کسبوکارهایست، همچنین جلوگیری از تخریب یا از بین رفتن دیتاهای تحلیلی، اساس برنامههای تبلیغاتی کسبوکارهاست؛ دژینو علاوه بر ارائه خدمات در دو مورد قبل، امکان بهرهبرداری بهتر از فرصتها را در کمپینهای بزرگ با تشخیص در لحظه تقلب و ارائه راهکارهای گوناگون برای بهبود کیفیت کمپین در حین اجرای آن، فراهم میکند.