توسعه پویا و سریع فناوری اینترنت و فرصتهای بازاریابی ارائه شده توسط فناوری مدرن دیجیتال، تغییر اساسی در فعالیتهای بازاریابی سنتی را امکانپذیر کرد و فضا را برای توسعه بازاریابی اینترنتی باز کرد.
نوپانا: امروزه بازاریابی اینترنتی به یک روند اجتنابناپذیر در تجارت تبدیل شده است و مزایای آن توسط بسیاری از کسب و کارها بدون توجه به فعالیت اقتصادی آنها با هدف دستیابی به نتایج تجاری بهتر شناخته میشود. از این رو بسیاری از مشاغل در حال حاضر به بازاریابی نوین و مبتنی بر اینترنت روی آورده و یا ضرورت تحقق آن را درک کردهاند. اگر شما هم در حیطه فعالیت خود همچنان بر پایه بازاریابی سنتی فعالیت میکنید خوب است با این نوع بازاریابی آشنا شوید تا ضمن درک بهتر آن، با مزایای آن نیز آشنا شوید.
بازاریابی و حیطههای آن
بازاریابی به طور کلی فعالیت در راستای تبلیغات یک شرکت یا محصول است که در گذشته به صورت سنتی و به اشکال مختلف انجام میشد. تبلیغ در رسانههایی همچون تلویزیون، روزنامهها، فروش مستقیم یا تبلیغ چاپی از جمله روشهای سنتی است که از آن به عنوان روش آفلاین هم نام برده میشود.
بازاریابی نوین یا نوین برعکس روش سنتی آن، تبلیغ یک شرکت و یا محصول از طریق ابزارهای آنلاین است. بازاریابی نوین که به آن بازاریابی آنلاین یا اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ نیز میگویند، برای توزیع پیامهای تبلیغاتی به کانالهای دیجیتال متکی است. نیاز شما برای اینکار بازاریابی دیجیتال را آغاز نمایید تنها یک لپ تاپ است. حتی اگر بودجه کافی برای خرید لپ تاپ ندارید خرید قسطی لپ تاپ لنوو گزینه ی خوبی است.
بازاریابی اینترنتی به روشهای مختلف انجام میشود. برخی از روشهای نوین عبارتند از:
۱- طراحی وب
معمولا طراحی وب را یک تاکتیک بازاریابی محسوب نمیکنند، اما اغلب وب سایت اولین نقطه تعامل بین کسب و کار و مشتریان احتمالی است. پس شما باید بهترین تاثیر را داشته باشید. یعنی اگر صفحه شما تمیز، خواندنی و جالب نیست، چند قدم از سایر افراد عقب هستید. پس اگر مهارتهای طراحی دارید خودتان آن را انجام دهید.
۲- از بازاریابی و بهینهسازی موتورهای جستجو استفاده کنید
بهینهسازی و بازاریابی برای موتورهای جستجو بخشی از چیزی است که شرکتها را قادر میسازد در فهرست نتایج موتور جستجو بهتر به نظر برسند. با یک استراتژی قوی بهینهسازی موتور جستجو، سایت اینترنتی شرکت شما به مطالب مرتبط با خدمات شما تبدیل میشود.
درواقع بهینهسازی موتور جستجو در صفحه وب به هر بهینه سازی که در سایت اینترنتی خود انجام میدهید اشاره دارد. این موضوع میتواند شامل بهبود سرعت وب سایت شما به صورت آنلاین، افزودن عبارات کلیدی در URLها، عناوین صفحات وب، سرفصلها و ایجاد و به روزرسانی مطالب محتوا مانند کالاها و خدمات شما باشد.
۳- از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید
فقط ارسال ایمیل کافی نیست. شما باید لیستی از ایمیلهای مختلف را در نظر بگیرید که نیازهای خاص هر فرد را برآورده میکند و میتواند رویکردی شخصی به شما ارائه دهد. به عادات خرید مشتریان خود نگاه دقیق و روشنی بیندازید و از آن اطلاعات برای توسعه استراتژی خود استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر شخصی راهنمای صفحه را دانلود میکند، میتوانید با منابع اضافی و اطلاعات مفید به او کمک کنید تا در مورد خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کند.
۴- حضور در رسانههای اجتماعی
با حفظ حضور در پلتفرمها یا رسانههای اجتماعی، شرکت شما میتواند با مشتریان فعلی و بالقوه ارتباط برقرار کند و آن را به عنوان یک استراتژی بازاریابی آنلاین ضروری تبدیل کند. شما میتوانید از رسانههای اجتماعی برای جذب کاربران، ارائه اطلاعات مفید در مورد کسب و کار خود و ایجاد روابطی که آنها را تشویق به خرید میکند استفاده کنید. اگر شخصی در مورد کسب و کار شما سوالی دارد، میتواند مستقیماً در رسانههای اجتماعی با شما تماس بگیرد و شما میتوانید به او کمک کنید تا قدمهای بعدی را در کسب و کار خود بردارد.
۵- وارد مقالات یا اخبار شوید
با یک متخصص روابط عمومی کار کنید تا شرکت خود را در مقالات و اخبار و یا موضوعات مرتبط با شغل خود درگیر کند. این استراتژی نه تنها به شما کمک میکند تا خود را به عنوان یک متخصص قابل اعتماد معرفی کنید، بلکه شرکت شما را به پایگاه گستردهتری از افراد نیز معرفی میکند.
۶- بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا یکی از مؤثرترین راهها برای تولید بازاریابی آنلاین است. این استراتژی شامل ایجاد اینفوگرافیک، پستهای وبلاگ، کتابهای الکترونیکی، راهنماها و سایر محتوای اصلی است. همچنین میتوانید از محتوای بصری مانند عکسها و ویدیوها استفاده کنید تا نگاهی درونی به کسبوکارتان بدهید. بازاریابی محتوا، شرکت شما را به عنوان یک مرجع در حوزه کاری خود قرار میدهد و مردم پس از مطالعه محتوای مفیدی که ایجاد کردهاید، تمایل بیشتری به کسب اطلاعات در مورد محصولات شما خواهند داشت.
۷- اینفلوئنسر مارکتینگ
با اینفلوئنسر مارکتینگ، میتوانید به صورت آنلاین با افراد برجسته ارتباط برقرار کنید و از آنها بخواهید که اطلاعات محصولات شما را با دنبالکنندگان خود به اشتراک بگذارند. به عبارت دیگر، اینفلوئنسر مارکتینگ به شما اجازه میدهد تا روابطی ایجاد کنید که بتواند به شما در جذب مشتریان وفادار کمک کند. به عنوان نمونه برنامههای بازاریابی اینفلوئنسر مانند WebFX به شما امکان دسترسی به فهرست بزرگ وبلاگنویسان را میدهد که میتواند گفتگوهای مثبتی در مورد تجارت، محصولات و نام تجاری شما به صورت آنلاین انجام دهد.
۸- یک برنامه بازاریابی وابسته را شروع کنید
بازاریابی وابسته یک استراتژی آنلاین است که میتوانید از آن برای ایجاد درآمد اضافی، تبلیغ محصولات خود و افزایش ترافیک سایت استفاده کنید. مثلاً برای شروع، میخواهید برنامهای را برای جذب تأثیرگذاران و سایر شرکای بالقوه (به نام «وابستهها») راهاندازی کنید که در ازای دریافت پورسانت از فروش حاصل، برند شما را تبلیغ کنند. یکی از بهترین چیزها در مورد برنامه های بازاریابی وابسته این است که راه اندازی آنها آسان است.
سخن نهایی
بازاریابی نوین، مزایای زیادی نسبت به نوع سنتی آن دارد. از جمله این مزایا، هزینه کم و آسان شدن آن است. چنانچه شما میتوانید با دسترسی به اینترنت به راحتی تبلیغات خود را انجام دهید. به عنوان نمونه با داشتن یک خط همراه اول و خرید بستههای اینترنت مقرون به صرفه مانند بسته اینترنت سالانه همراه اول، میتوانید در طی یکسال از مزایای اینترنت و تبلیغات آنلاین بهره ببرید.