به مناسبت هفته کارآفرینی رویدادی با عنوان «مسیر درست کارآفرین شدن» بهصورت آنلاین توسط شتابدهنده دیموند برگزار شد.
نوپانا: یکی از دغدغههای موجود در اکوسیستم استارتاپی کشور، بحث آموزش کارآفرینی است که متولی خاصی ندارد؛ این آموزشها بر عهده کدام ارگانهای دولتی یا خصوصی قرار میگیرد؟ شتابدهندهها؟ دانشگاهها یا فعالان اکوسیستم به صورت موردی؟
در این رویداد ابتدا پیمان فخاریان، همبنیانگذار یکتانت به نمایندگی از کارآفرینان دغدغههای خود را در این خصوص بیان کرد. او درباره پیدا کردن هم تیمی و همبنیانگذار برای یک استارتاپ گفت که اعتماد و کامل کردن دانش یکدیگر، از مهمترین موارد بود. همچنین از اشتباهات و چالشهایی که وجود دارد صحبت کرد و در آخر نقش دیموند در این عرصه را ارزشمند شمرد و گفت: «نقش تجربه در این کار بسیار مهم است و راهاندازی یک کسبوکار بدون داشتن حداقل تجربه، کار اشتباهی است چرا که ریسک بسیار بالایی دارد.»
پس از آن یک پنل با حضور خانم دکتر زهرا محمدهاشمی، معاون مدیرکل معاونت ریاست جمهوری به نمایندگی از سیاستگذاران، آقایان امین ربانیان، مدیر دپارتمان آموزش شتابدهنده دیموند به نمایندگی از شتابدهنده ها، محمد کرمانی، مدیر فضای کار اشتراکی آبی سفید اصفهان به نمایندگی از فضاهای کار اشتراکی، دکتر حامد مقتدری رئیس مرکز رشد دانشگاه الزهرا به نمایندگی از دانشگاهها و مراکز رشد در این پنل حضور یافتند. مدیر پنل آرش سروری، پس از مدیریت پنل و بیان دغدغهها از هر یک از اعضا در خصوص دغدغههای آموزش پرسید امین ربانیان در خصوص فعالیتهای دپارتمان آموزش شتابدهنده دیموند گفت: «تا امروز ۴۰۰۰ ایده به شتابدهنده دیموند ارائه شده که ۳۶۰ عدد از آنها در کمپهای مختلف سرتاسر ایران مستقر شدند و روی ۲۷ مورد از آنها سرمایهگذاری انجام شده است. اوبار، آچاره، کادرو، کارتکراد، نواک و ... نمونهای از این سرمایهگذاریها هستند. دپارتمان آموزش دیموند (دیموندلب) به صورت متمرکز به آموزش استاندارد و با کیفیت هر آنچه یک فرد برای کارآفرینی نیاز دارد، پرداخته است که این آموزشها در هشت دسته کلی جای گرفتهاند. بهعلاوه ویدئوهای آموزشی و کمپهای حضوری و آنلاین که تماما در بستر این هشت دسته جلو میرود.» ربانیان ادامه داد: «آموزشهای غیراستاندارد این حوزه و ضرورت ایجاد آموزشهای استاندارد و صحیح گفت. او معقتد است برای کارآفرینی محدودیت و چارچوب خاصی وجود ندارد اما آموزشها باید به درستی انجام شود.»
دکتر محمدهاشمی در ارتباط با آموزشهای کارآفرینی و تقسیم بندی آن به دو نوع رسمی و غیررسمی اشاره کرد که متولی آموزشهای رسمی آموزش و پرورش و غیررسمیها سازمانهای فنی حرفهای هستند اما او آموزشهایی که در اکوسیستم باشد و با تجربه گره خورده باشد را موفقتر و تاثیر آموزشهای غیررسمی را موثرتر دانست. او افزود: «جنس آموزشی که در مراکز رشد انجام میشود آموزش متفاوت و موثرتری است. معاونت علمی متمرکز در بحث آموزش نیست و اگر اکوسیستم نوآوری و اکوسیستم کارآفرینی را در نظر بگیریم باید بگوئیم که رویکرد معاونت در دو راستا انجام میشود. یکی حمایت از زیرساخت کارآفرینی که ما سعی داریم زیرساختهایی که برای شکلگیری استارتاپها و کسبوکارهای نوآور لازم هست را فراهم کنیم؛ در اینجا یک حمایت مالی با هدف راهاندازی یک مرکز نوآوری انجام میشود و جنبه دوم حمایت، به سمت توانمندسازی استارتاپها میرود و اگر ایدهای باشد که نوآور باشد تسهیلات به آن واحد فناور داده میشود.»
محمد کرمانی پس از توضیحاتی در مورد راهاندازی فضای کار اشتراکی آبی سفید گفت: «اتفاقات و ارتباطات خوب و موثری در فضاهای کار اشتراکی اتفاق میافتد.»
دکتر مقتدری نیز درباره بودجه این مرکز و برنامهریزی برای آن صحبت کرد و افزود: «آموزشهای موجود در اکوسیستم را انگیزه محور است نه مهارت محور! در هر فصل بین ۳۰ الی ۴۰ تیم برای شتابدهی به مرکز رشد ما مراجعه میکنند که به دلیل محدودیت فضا، مرکز ۲ یا ۳ تیم را پذیرش میکند. از طرفی حضور در این عرصه را موثر دانست چرا که در این بین افراد مستعد بسیاری برای ورود به دنیای کار وجود دارد.»
در پایان رویداد مسیر درست کارآفرین شدن نیز عرفان عزیزپور از تیم صد استارتاپ به نمایندگی از سرمایهگذاران ضمن معرفی خدمات صد استارتاپ توصیههایی برای تیمهای استارتاپی ارائه کرد.