روحاله رحمانی در افتتاحیه مدرسه تابستانه یادگیری ژرف که با حمایت آکادمی دیجیکالا در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: «مشکل اقتصادی بهعنوان یک مشکل فراگیر در کشور وجود دارد که همه را درگیر کرده است. این مشکل فقط با نوآوری حل میشود.»
نوپانا*: آیین افتتاحیه مدرسه تابستانه یادگیری ژرف با حضور روحاله رحمانی، معاون نوآوری دیجیکالا و رئیس هیئتمدیره دیجیکالانکست در دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد.
رحمانی در ابتدای مراسم گفت: «باید مشکلات تکرار شده را شناسایی کرده و از تکرار آنها پیشگیری کرده و آنها را حل کنیم. در حال حاضر کشور دچار یک مشکل فراگیر به نام مشکل اقتصادی شده است که حتی خود دیجیکالا را هم درگیر خود کرد.»
او ادامه داد: «چیزی به اسم مشکل وجود ندارد؛ تمام آنها یک فرصت است. به جای هر مشکل، یک چالش وجود دارد و وقتی این شکلی به داستان نگاه کنیم، هر کسی قهرمان قصه خود میشود.»
معاون نوآوری دیجیکالا در خصوص عوامل موفقیت کسبوکارها گفت: «موفقیت هر کسبوکاری در گروی تمرکز است. ما در دیجیکالانکست، تمرکز خود را روی هوش مصنوعی گذاشتیم و بهترین استارتاپهای این حوزه را پیدا و پرورش میدهیم.»
به گفته روحاله رحمانی، دیجیکالانکست در حال حاضر در حوزه ریسرچ و آکادمی، لجستیک، فضای ابری، تجارت الکترونیک و اینترنت اشیا وجود دارد.
رئیس هیئتمدیره دیجیکالانکست ادامه داد: «میتوان از هوش مصنوعی به عنوان خدمت استفاده کرد. بهعنوان مثال تکنیکهای هوش مصنوعی در امنیت، تجارت الکترونیک، تلفنهای همراه، تبلیغات و ... قابل استفاده هستند. همچنین در کشور بازاری برای هوش مصنوعی وجود دارد که حتی میتواند آن رابه دیگر کشورها صادر کند.»
او در خصوص تفکرات و مشکلات شروع یک کسبوکار و استارتاپ در ایران گفت: «در ایران شش مشکل وجود دارد که باید اصلاح شود. اول اینکه نباید بگوییم اینجا ایران است! ممکن است این جمله یک غرور بد ایجاد کند. زیرا باعث عدم یادگیری میشود. همچنین باعث ضعف اعتماد به نفس شده و فرصتهای موجود از بین میرود.»
رحمانی ادامه داد: «داشتن تفکر پروژه محور در مقابل تفکر بیزینس محور مشکل دوم است. پروژه ابتدا و انتها، ناظر، مشتری و ... دارد اما اگر فکر بیزینس محور داشته باشید، طیف مشتریان شما زیاد است، کسبوکار شما بیپایان خواهد بود و براساس نظر و فکر مشتریان خود پیش خواهید رفت. همچنین بیزینس و استارتاپ اول و آخر ندارند.»
تنها کار کردن و نشستن در یک آزمایشگاه نیز دیگر مشکلات اکوسیستم کارآفرینی ایران است. به گفته رحمانی، برای پیشبردن ایده به تیم نیاز است و برای تیمسازی و شبکهسازی باید با افراد زیادی حرف زد. همچنین بودن در یک محیط آزمایشگاهی، فکرهای زیادی را به ذهن میرساند اما نباید این شکلی کار کرد. بهتر است در بین جامعه یا مشتریان خود باشید تا نیازهای آنها را بشناسید.
روحاله رحمانی گفت: «سخت است که اولین ایده، بهترین ایده باشد و اگر بعد از مدتها نتونستید همتیمی بیابید، شاید نیاز باشد ایده خود را تغییر دهید. شما باید سعی کنید به دنبال ارزشآفرینی برای مشتریان باشید.»
معاون نوآوری دیجیکالا ثبت نکردن پتنت را مشکل دیگر کسبوکارهای ایرانی دانست و گفت: «پتنتهای خود را سریع ثبت کنید. داشتن پتنت یعنی ارزشآفرینی که اعتبار کسبوکار و افراد حاضر در تیم به حساب میآید. همچنین داشتن پتنت یعنی حق امتیاز از آن موضوع است و میتوان در مقابل رقبا از آن استفاده کرد.»
رحمانی در پایان به ایجاد تکنولوژی که ارزش ایجاد نکند اشاره کرد و گفت: «بحث تمرکز در تکنولوژی بسیار مهم است. صفر تا صد کار باید درست باشد. هر چیزی که در کسبوکارتان قابل خرید است بخرید و دانلود کنید اما فقط روی کار اصلی خود تمرکز کنید.»
گفتنی است این همایش
*عکاس: سیدمهدی موسوی