مدیریت صحیح میتواند افراد بیاعتمادبهنفس را تا حد زیادی تغییر دهد.
نوپانا: در هر محیط ممکن است افرادی پیدا شوند که اعتماد به نفس کافی نداشته باشند. این افراد در محیطهای استارتآپی به مشکل برمیخورند و برای دیگران نیز مشکلآفرین میشوند. زیرا به دلیل ترس از شکست یا ناامید کردن دیگران، از مواجهه با چالشهای جدید و تجربههای نو دوری میکند. این مسئله مانعی بر سر راه موفقیت و مواجهه آنها با کارهای سخت است.
در ادامه به نکات کلیدی در زمینه افزایش اعتمادبهنفس اشاره میکنیم که دانستن و عملی کردن آنها توسط مدیر هر تیم میتواند علاوه بر بهبود فضای کسبوکار، به زندگی شخصی فرد نیز کمک زیادی بکند.
- کارمند خود را تشویق کنید برای دستیابی علایق و ایدههایش تلاش کند
- از تلاشهای او، صرفنظر از شکست یا پیروزیاش، تقدیر کنید. یعنی به او یاد دهید نتیجهگرا بودن اشتباه است.
- بگذارید خودش برای مشکلات راه چارهای بجوید. و دائم در دست و پای او نپیچید.
- هنگامیکه برای حل مسئلهای در حال تلاش است، به او راه حل ندهید و راه میانبر معرفی نکنید.
- به او اجازه دهید متناسب با جایگاه وسن خودش رفتار کند. مثلاً اگر سن او بیشتر از بقیه است، تلاش نکنید که با جوانان گروه سرگرم شود.
- آنچه را که میدانید و میتوانید انجام دهید را به او و دیگر کارمندان خود آموزش دهید، آموزش باقی مهارتها و دانستهها را به دیگران بسپارید.
- کنجکاوی کارمند را به رسمیت بشناسید و او را به کنجکاو بودن ترغیب کنید. گاهی همین افراد ایدههایی میدهند که بینظیر هستند و میتوانند کسبوکار شما را متحول کنند.
- به جای فاصله دادن او از بخشهای حساس کار، امکان مواجهه با چالشهای جدید و نیازموده را برایش فراهم کنید.
- اشتباهها و شکستهای کارمند را فرصتی برای یادگیری بدانید. این ذهنیت را به او نیز بیاموزید.
- به او بگویید مشکلات و سختیها همیشه وجود دارند، لازم است هنگام بروز آنها، بهجای ترک مسئولیت، پایداری و مواجهه داشته باشد.
- با او مقتدرانه با او رفتار کنید، اما به یاد داشته باشید که اقتدار با خشونت تفاوت دارد.