با وجود اینکه برای انجام کارهایمان برنامهریزی میکنیم؛ اما این برنامهریزی زیاد دوام نمیآورد و معمولا در نهایت از انجام کارهایمان دلسرد میشویم. مقابله با این وضعیت، بسیار ضروری است.
نوپانا: چرا ارزش گروههایی که مسئولیت شتابدهی به روند توسعه کسبوکار را بر عهده دارند، بسیار زیاد است؟ تأثیر رویدادها و جلساتی که معمولا بهصورت ماهیانه شکل میگیرد و باعث افزایش سطح افراد میشود را دست کم نگیرید؛ در این رویدادها و جلسات، اتفاقاتی میافتد که باعث موفقیت تکتکِ افراد حاضر میشود؛ ولی بهراستی در پشت پردهی این موفقیتها چه چیزی نهفته است؟
راز نهفته چیست؟
انجمن آموزش و توسعهی آمریکا تحقیقی درباره مسئولیتپذیری و تعهد انجام داده و دلایل دستیابی به موفقیت را در نکات زیر خلاصه کرده است:
۱۰ درصد : داشتن ایده یا هدف
۲۵ درصد : تصمیم برای رسیدن به هدفتان
۴۰ درصد : تعیین زمان رسیدن به هدف
۵۰ درصد : برنامهریزی برای رسیدن به هدف
۶۵ درصد : تعهد دادن برای رسیدن به هدف
۹۵ درصد : مسئولیتپذیری و انجام وظایف مشخصشده
اینها دلایلی هستند که نشان میدهند چرا افراد شرکتکننده در این جلسات به نوشتن و تنظیم اهداف تشویق میشوند. به نظر میرسد انجام این نکات بهظاهر ساده، موفقیت شما را تضمین میکند.
در یک گروه شتابدهندهی کسبوکار، بهطور معمول ۴ تا ۶ فرد شرکت میکنند و همه علاوه بر ابزارهای مورد نیاز، در مورد حمایت و مسئولیتپذیری سؤال میکنند. درهر جلسهای همیشه از شما در مورد میزان پیشرفت کارتان سؤال میشود. هیچ فردی خواهان این نیست که گزارشی خالی داشته یا اینکه در جلسهای، نکتهای برای گفتن نداشته باشد. نکتهی مهم حرکت پیوستهی شما است.
نیک تاستون، فارغالتحصیل یکی از برنامههای معروف شتابدهندهی کسبوکار، در این باره میگوید: «داشتن یک مربی و افرادی که من را مسئولیتپذیر و متعهد نگه میدارند تا بتوانم به اهدافم دست بیابم و تواناییهایم را افزایش دهم، یک تجربه و نکتهی بسیار باارزش است.»
جانی فیورست، یکی دیگر از شرکتکنندگان در این برنامه نیز نکتهی اشاره شده در بالا را بسیار با ارزش میداند.
چهار نکتهی ضروری برای مسئولیتپذیر بودن
برای رسیدن به هدف، مسئولیتپذیری بسیار مهم است و در این راستا، رعایت موارد زیر شما را به این سمت سوق خواهد داد:
پرسیدن
افرادی را پیدا کنید که به آنها اعتماد دارید. آنها باید از شما بخواهند مسئولیت کارتان را بر عهده بگیرید و آن را انجام دهید. دوست، همکار یا هر فردی که به او اعتماد دارید. فرد مورد نظر باید بهگونهای عمل کند که از شما نتایج هر کاری که قصد انجام آن را دارید، بخواهد.
توافق کردن
زمانی که فرد مورد نظر را یافتید، در صدد ایجاد برنامهای برای این هدف و داشتن حمایت، (بهگونهای که فرد مورد نظر بیشترین کمک را بکند) باشید. ساختاری ایجاد کنید که بتوانید میزان پیشرفت خود را اندازه بگیرید و در تاریخهای مقرر به اهدافتان برسید.
عمل کنید
برای رسیدن به هدف باید کار کنید. یک تماس تلفنی، خواندن کتاب، آزمایش یک ابزار جدید و مواردی شبیه اینها. مهم نیست از کجا شروع میکنید. فقط شروع کنید.
ارزیابی
در طی بررسی با فرد انتخاب شده، میزان پیشرفت خود را یادداشت کنید و برنامهای برای افزایش یا ادامهی این روند بریزید. آیا در مسیر درستی گام برداشتهام؟ آیا باید فرد مورد نظر را عوض کنم؟ همهی این موارد باید در طی ارزیابی مشخص شوند. در طی هر مکالمه، نکتههایی خواهید یافت که سبب پیشرفت یا پسرفت در آینده خواهد شد.
به یاد داشته باشید که آن فرد برای کمک کردن است. برای اینکه هدفتان را به شما یادآوری کند و سؤالاتی در مورد برنامه و میزان پیشرفتتان بپرسد. آنها برای کمک کردن آمدهاند. شما هم میتوانید مانند آنها، به افراد دیگر کمک کنید.
(همچنین بخوانید: اگر میخواهید مدیر تاثیرگذاری باشید، این ۹ ویژگی را در خود تقویت کنید)