شبکهسازی در کسبوکار با هدف معرفی تواناییها و گستره خدماتی است که ارائه میدهید؛ ولی سهلانگاری در رعایت اصول آن میتواند نتیجهای کاملا برعکس برایتان داشته باشد.
نوپانا: کت بوگارد، نویسنده آزادکار وبسایتهای مشهور جهان که حالا در شبکهسازی کسبوکار مهارت زیادی پیدا کرده، معتقد است همانطور که تمام مهارتها با تمرین و پیگیری تقویت میشوند، در شبکهسازی هم با تمرین بیشتر میتوانید پیشرفت بهتری داشته باشید. او در پست اخیر خود مینویسد: «زمانی که تازه از دانشگاه فارغالتحصیل شده بودم، بهسختی تلاش میکردم وبسایت حرفهای خودم را گسترش دهم.
در همان زمان اشتباهات بزرگی مرتکب شدم که در نتیجه آن، ایمیلهایم نادیده گرفته میشدند. در نهایت من نمیتوانستم خودم را به مخاطبان معرفی کنم. درواقع پنج اشتباه بسیار رایج در شبکهسازی وجود دارد که آنها را با شما هم به اشتراک میگذارم. امیدوارم شما بتوانید از این اشتباهات اجتناب کنید و با مشکلات کمتری مواجه شوید.»
زیادهخواهی
با خودتان صادق باشید. شما با هدف خاصی که در ذهن دارید به سمت شبکهسازی میروید. ممکن است بخواهید لیست مخاطبان خود را وسعت ببخشید، دنبال پیشنهادهای شغلی مناسب بگردید یا از حمایت و راهنماییهای افراد موثر در صنعتتان استفاده کنید. در هر صورت، حتما دلیل خاصی وجود دارد که شما با این شخص خاص تماس گرفتهاید.
تا اینجا همهچیز درست و قابل درک است. اما من وقتی کارم را شروع کردم، از دیگران خیلی سوال میپرسیدم. فکر میکردم اگر یک دعوتنامه دوستانه در لینکدین ارسال میکنم، به این معنی است که شخص مخاطب باید تمام اسرار موفقیت شغلی خود را با من در میان بگذارد یا شبکههای شخصی خودش را بهراحتی در اختیار من بگذارد تا از فهرست ایمیلهای آنها استفاده کنم.
در عوض بهتر است درخواست خود را در قالب یک سوال ساده، خاص و مختصر بپرسید. مثلا بهجای اینکه از مخاطب بخواهید کسبوکار شما را به همه معرفی کند، از او بپرسید آیا مایل است ترتیب ملاقات شما را با یک نفر که فکر میکنید میتواند در پیشرفت حرفه شما موثر باشد، بدهد؟
هرچه درخواستتان بیشتر قابل دسترسی باشد، احتمال دیدن نتایج مثبت آنهم بیشتر است.
فقط در مورد خودتان صحبت میکنید
از آنجا که شما در نتورکینگ میخواهید برداشت خوب و خاطرهانگیزی از خودتان در ذهن دیگران بهجای بگذارید، ممکن است به ورطه سخنرانیهای طولانی در باب انواع مهارتها و استعدادهای خود بیفتید.
با این حال به یاد داشته باشید که هدف از شبکهسازی خودستایی بیوقفه نیست، بلکه شما فرصتی یافتهاید که با دیگر متخصصان در ارتباط باشید. در برابر این وسوسه که مدام تواناییهای خودتان را به رخ دیگران بکشید، مقاومت کنید. سعی کنید از دیگران هم در مورد تجارب کاریشان و دورهها و پروژههایی که تکمیل کردهاند، سوال بپرسید. در بلندمدت این رویکرد متعادل رابطهای سودمند برایتان خلق میکند.
خودتان را بر همهچیز مقدم میدانید
وقتی کار شبکهسازی را شروع کرده بودم، تلاش میکردم هر مخاطب جدید را با انواع راههای ارتباطی بمباران کنم. پیامهای مختلف در لینکدین و سایر پلتفرمهای اجتماعی، ایمیلهای پیدرپی برای درخواست کار و پروژه و نظیر آن. با این حال هر روز صبح اینباکس خود را خالی مییافتم و متعجب بودم که چرا این افراد به من مراجعه نمیکنند؟
این یک تله رایج است که باید بهطور جدی از آن اجتناب کنید. اگر تصور میکنید خواستههای شما در بالای فهرست اولویتهای دیگران قرار دارند اشتباه میکنید. واقعیت این است افرادی که با آنها ارتباط برقرار کردهاید، گرفتاریهای خاص خودشان را دارند و فکر نمیکنند اولین اولویت هر روزشان، پاسخ به درخواستهای شما است.
اگر بدون در نظر گرفتن زمان معقول، به سوال پرسیدن ادامه دهید و با اصرار و سماجت منتظر دریافت پاسخ باشید، فردی مزاحم خواهید بود نه بااراده.
میخواهید فقط دریافتکننده باشید
همانطور که گفتیم، شبکهسازی پایهریزی ارتباطات جدید است. حتما خودتان هم میدانید که یک رابطه باید بهطور متقابل برای هر ۲ طرف سودمند باشد.
نباید انتظار داشته باشید که در یک رابطه، فقط دیگران به شما خدماتی ارائه کنند. شما هم باید چیزی داشته باشید که برای مخاطبتان ارزشمند باشد.
منظور این نیست که مردم به هر رابطهای به این چشم نگاه میکنند که «چه نفعی برای من دارد؟»، ولی تلاش آگاهانه شما برای کمک به دیگران، کمک میکند رابطهای سالمتر برقرار کنید که در آن کسی احساس متضرر شدن نمیکند.
فراموش میکنید قدردانی کنید
هنگامی که یک نفر در شبکه ارتباطی کسبوکارتان، خدمتی به شما ارائه میکند، مثلا شما را به دیگران معرفی میکند یا فهرستی از پروژههای موجود را در اختیارتان قرار میدهد، قدرت این کلمات جادویی را نادیده نگیرید: از شما متشکرم.
به خودتان یادآوری کنید افرادی که در شبکه حضور دارند، مجبور نیستند کاری برایتان انجام دهند. این فرد وقت خودش را که میتوانست به هر کار دیگری اختصاص دهد، صرف کمک به شما کرده است. پس بدون شک ارزش یک قدردانی صمیمانه را دارد.
شبکهسازی در کسبوکار همیشه آسان نیست و شما در معرض اشتباهات متعددی قرار دارید. اگر تلاش کنید لااقل این نکات را به ذهن بسپارید، شاهد پیشرفت قابل ملاحظهای خواهید بود که شما را شگفتزده میکند.
(همچنین بخوانید: نشانههای شبکهسازی بیش از حد در کسبوکار)