در استارتآپ صفرکیلومتر یاد میگیریم چطور یک استارتآپ را از صفر شروع کنیم.
نوپانا: بوم مدل کسبوکار وسیلهای جهت تدوین ارزشهای پیشنهادی شما برای مشتریان است. طراحی این بوم یکی از اصلیترین قدمها در راهاندازی یک کسبوکار نوپاست.
در واقع بوم مدل کسبوکار، چگونگی فرآیند خلق و ارائه ارزش توسط کسبوکار شما به مشتریان را شرح میدهد. در این نوشتار سعی داریم تا شما را با طراحی و تدوین این بوم آشنا کنیم:
بوم مدل کسبوکار شامل ۹ قسمت مجزا و بههم پیوسته است. قسمت سوم:
فعالیتهای کلیدی:
این بخش بیان کننده مهمترین فعالیتهای سازمان شما است. در این قسمت به طور کاملا روشن بیان کنید سازمان شما چه فعالیتهایی را میخواهد انجام دهد.
شرکای کلیدی:
این بخش شبکه تامینکنندگان شما در خارج از سازمان را نشان میدهد. شرکای کلیدی شما تامین کننده بخشی از منابع و یا فعالیتهایتان هستند.
سود:
این بخش به طور مشهود در بوم مدل کسبوکار قرار داده نشده است؛ اما به راحتی قابل محاسبه است. سود شما تفاضل میزان جریانهای درآمدی از ساختار هزینهها است.
مهندسی ارزش پیشنهادی:
بوم مدل کسبوکار را به صورت اجمالی بررسی کردیم. یکی از مهمترین قسمتهای بوم مدل کسبوکار بخش ارزش پیشنهادی است. طراحی ارزش پیشنهادی از جهاتی شبیه به مهندسی است. در این بخش باید عناصر مختلف در کنار یکدیگر قرار گیرند تا کسبوکار توانایی ارزشآفرینی را داشته باشد. از این پس موضوع بحث را به سمت طراحی این ارزشها سوق میدهیم.
برای طراحی ارزش پیشنهادی از تابلوی طراحی ارزش پیشنهادی کمک خواهیم گرفت. این تابلو دارای ۲ بخش است. این ۲ بخش عبارتاند از، نقشه ارزش (تصویر سمت چپ) و پروفایل مشتری (تصویر سمت راست).
به کمک پروفایل مشتری میتوانید مشتریان را بشناسید و درک بهتری از آنها پیدا کنید و با استفاده از نقشه ارزش نحوه ایجاد ارزش برای مشتریان را بیان کنید.
قسمت پیشین: