وقت آن رسیده است که کسبوکارهای جهانی با بهرهگیری از منبع عمیق دانش و خلاقیت خود به کسبوکارهای کوچک کمک کنند.
نوپانا: تجارت بینالمللی میتواند انگیزه بسیاری از شرکتها برای رشد باشد، اما شرکتهای کوچکتر معمولا دراین زمینه دچار مشکل هستند، این در حالی است که بخش خصوصی راهکارهای مناسبی برای کمک به این شرکتها دارد.
بوکبارن اینترنشنال (Bookbarn International) یک شرکت فروش کتابهای دست دوم است که در حاشیه شهر بریستول در کشورانگلستان قرار دارد و پیش از ایجاد تحول استراتژیک در ساختارش، با مشکلات زیادی مواجه بود اما در سال ۲۰۰۸، این شرکت کوچک یک عملیات اینترنتی به راه انداخت و اکنون با سود ۱.۵ میلیون دلاری روبهرو شده که ۸۵ درصد آن ناشی از فروش آنلاین است.
ویلیام پرایور؛ مدیرعامل این شرکت میگوید: «آنلاین کردن امور در ابتدا بسیار سخت به نظر میرسید، اما سرعت و حجمِ فروشی که بلافاصله شاهد آن بودیم، انگیزه خوبی به ما بخشید و امروزه از کشورهایی نظیر هندوستان، چین و ژاپن خریداری داریم.»
شرکت بوکبارن نمونهای از کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط (MSME) است که در صورت بروز مشکلات اقتصادی در بازارهای داخلی، برای دست یافتن به مشتری در بازارهای خارجی و رشد دنبالهدار از تکنولوژیهای اینترنتی استفاده میکنند. در عرض یک سال گذشته، اتاق بینالملل تجارت (ICC) مطالعاتی روی این کسبوکارها انجام داده است که نشان میدهد توسعه کسبوکار در سطح بینالمللی چگونه میتواند در پیشرفت یک شرکت موثر باشد.
از سوی دیگر اینگونه شرکتها، زیربنای اقتصاد جهان هستند. در سرتاسر دنیا، ۹۵ درصد از شرکتها در زمره اینگونه کسبوکارها محسوب میشوند و نزدیک به ۶۰ درصد از مشاغل موجود در بخش خصوصی به آنها تعلق دارد. از اینها گذشته، مطالعاتی که در اروپا انجام شده نشان میدهد که کسبوکارهای خرد، کوچک تا متوسط نقشی حیاتی در ایجاد همبستگی اجتماعی بازی میکنند، چرا که از هر سه شغل در بخش خصوصی، دو شغل به این بخش تعلق دارد.
به رغم اینکه تمام کسبوکارها معمولا تا اندازهای با ریسک همراه هستند، اما برقراری ارتباط با بازارها و فروشندههای جدید در خارج از کشور میتواند ظرفیتهای بالقوه بسیاری از این شرکتها را بالفعل کند.
(همچنین بخوانید: کسبوکارهای کوچک چگونه میتوانند جهانی شوند؟)
نتایج یک تحقیق سازمان اقتصاد جهانی نشان میدهد که سادهتر ساختن فرآیندهای گمرکی میتواند فروش فرامرزی کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط را در برخی موارد حتی تا ۶۰ یا ۸۰ درصد نیز افزایش دهد. به علاوه، وقتی پای تامین هزینه عملیات بینالمللی به میان میآید، اینگونه کسبوکارها باز هم با مشکل روبهرو هستند. طبق تحقیقات اخیر اتاق بینالملل تجارت، بیش از نیمی از درخواستهای تامین هزینه از سوی کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط رد میشود، در صورتی که برای شرکتهای چندملیتی این میزان برابر با ۷ درصد است. در حقیقت بسیاری از کسبوکارهای کوچک از فرصتهای احتمالی که کسبوکار بینالمللی برای آنها ایجاد میکند، بیخبر هستند.
اصلاح قوانین و برنامههای دولتی برای حل بسیاری از این مشکلات امری ضروری است، اما باور عمومی بر این است که کسبوکارها میتوانند با بهرهمندی از تخصص و منابع خود نقش بسزایی در جهانی کردن کسبوکارهای خرد، کوچک و متوسط، ایفا کنند. به همین دلیل اخیرا در کنار سازمان تجارت جهانی (WTO)، برنامهای با عنوان «قهرمانان کسبوکارهای کوچک»، بستر مشترکی برای شرکتها و سازمانهای بخش خصوصی در سراسر جهان فراهم آورده است تا ایدههای نوآورانه و عملی خود را برای تشویق و کمک به این کسبوکارها ارائه دهند.
باید گفت، کسبوکارهای خرد و متوسط از آنجا که عموما ریشه در جوامع محلی دارند، پتانسیل مثبتی برای حضور در کسبوکار جهانی دارند و با حمایتهای بخشهای مختلف اقتصادی امکان جهانی شدن خواهند یافت.
(همچنین بخوانید: تفاوت استارتآپ و کسبوکارهای کوچک)