کسب‌وکار خود را همه‌گیر کنید
بررسی فرصت‌های احتمالی برای جهانی شدن تجارت کسب‌وکارهای کوچک ۸

کسب‌وکار خود را همه‌گیر کنید

توسط محمود حاج‌ زمان | ۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۱۳:۰۰ | ۸ دقیقه

وقت آن رسیده است که کسب‌وکارهای جهانی با بهره‌گیری از منبع عمیق دانش و خلاقیت خود به کسب‌وکارهای کوچک کمک کنند.

نوپانا: تجارت بین‌​المللی می‌​تواند انگیزه​ بسیاری از شرکت​‌ها برای رشد باشد، اما شرکت‌​های کوچک‌​تر معمولا دراین زمینه​ دچار مشکل هستند، این در حالی‌ است که بخش خصوصی راهکارهای مناسبی برای کمک به این شرکت‌ها دارد.  

بوک‌بارن اینترنشنال (Bookbarn International) یک شرکت فروش کتاب​‌های دست دوم است که در حاشیه شهر بریستول در کشورانگلستان قرار دارد و پیش از ایجاد تحول استراتژیک در ساختارش، با مشکلات زیادی مواجه بود اما در سال ۲۰۰۸، این شرکت کوچک یک عملیات اینترنتی به راه انداخت و اکنون با سود ۱.۵ میلیون دلاری روبه‌رو شده که ۸۵ درصد آن ناشی از فروش آنلاین است.

ویلیام پرایور؛ مدیرعامل این شرکت می​‌گوید: «آنلاین کردن امور در ابتدا بسیار سخت به نظر می​‌رسید، اما سرعت و حجمِ فروشی که بلافاصله شاهد آن بودیم، انگیزه خوبی به ما بخشید و امروزه از کشورهایی نظیر هندوستان، چین و ژاپن خریداری داریم.»

شرکت بوک‌بارن نمونه​‌ای از کسب‌​وکارهای خرد، کوچک و متوسط (MSME) است که در صورت بروز مشکلات اقتصادی در بازارهای داخلی، برای دست یافتن به مشتری در بازارهای خارجی و رشد دنباله‌​دار از تکنولوژی​‌های اینترنتی استفاده می​‌کنند. در عرض یک سال گذشته، اتاق بین​‌الملل تجارت (ICC) مطالعاتی روی این کسب‌وکار‌ها انجام داده است که نشان می​‌دهد توسعه کسب‌وکار در سطح بین‌​المللی چگونه می‌​تواند در پیشرفت یک شرکت موثر باشد.

از سوی دیگر این‌گونه شرکت‌ها، زیربنای اقتصاد جهان هستند. در سرتاسر دنیا، ۹۵ درصد از شرکت​‌ها در زمره اینگونه کسب‌وکارها محسوب می‌​شوند و نزدیک به ۶۰ درصد از مشاغل موجود در بخش خصوصی به آن​ها تعلق دارد. از این​ها گذشته، مطالعاتی که در اروپا انجام شده نشان می‌​دهد که کسب‌​وکارهای خرد، کوچک تا متوسط نقشی حیاتی در ایجاد همبستگی اجتماعی بازی می​‌کنند، چرا که از هر سه شغل در بخش خصوصی، دو شغل به این بخش تعلق دارد.

به رغم این​که تمام کسب​‌وکارها معمولا تا اندازه​‌ای با ریسک همراه هستند، اما برقراری ارتباط با بازارها و فروشنده​‌های جدید در خارج از کشور می​‌تواند ظرفیت‌های بالقوه بسیاری از این شرکت​‌ها را بالفعل کند.

(همچنین بخوانید: کسب‌وکارهای کوچک چگونه می‌توانند جهانی شوند؟)

نتایج یک تحقیق سازمان اقتصاد جهانی نشان می‌دهد که ساده‌تر ساختن فرآیندهای گمرکی می‌تواند فروش فرامرزی کسب‌​وکارهای خرد، کوچک و متوسط را در برخی موارد حتی تا ۶۰ یا ۸۰ درصد نیز افزایش دهد. به علاوه، وقتی پای تامین هزینه​ عملیات بین​‌المللی به میان می​‌آ‌ید، اینگونه کسب‌وکارها باز هم با مشکل روبه‌رو هستند. طبق تحقیقات اخیر اتاق بین​‌الملل تجارت، بیش از نیمی از درخواست‌های تامین هزینه​ از سوی کسب‌​وکارهای خرد، کوچک و متوسط رد می‌​شود، در صورتی که برای شرکت​‌های چندملیتی این میزان برابر با ۷ درصد است. در حقیقت بسیاری از کسب​‌وکارهای کوچک از فرصت​‌های احتمالی که کسب‌​وکار بین​‌المللی برای آن​ها ایجاد می‌کند، بی​‌خبر هستند.

اصلاح قوانین و برنامه‌​های دولتی برای حل بسیاری از این مشکلات امری ضروری است، اما باور عمومی بر این است که کسب​‌وکارها می‌توانند با بهره‌مندی از تخصص و منابع خود نقش بسزایی در جهانی کردن کسب‌​وکارهای خرد، کوچک و متوسط، ایفا کنند. به همین دلیل اخیرا در کنار سازمان تجارت جهانی (WTO)، برنامه‌ای با عنوان​ «قهرمانان کسب‌​وکارهای کوچک»، بستر مشترکی برای شرکت​‌ها و سازمان​‌های بخش خصوصی در سراسر جهان فراهم آورده است تا ایده​‌های نوآورانه و عملی خود را برای تشویق و کمک به این کسب‌وکارها ارائه دهند.

باید گفت، کسب‌وکارهای خرد و متوسط از آنجا که عموما ریشه در جوامع محلی دارند، پتانسیل مثبتی برای حضور در کسب​‌وکار جهانی دارند و با حمایت‌های بخش‌های مختلف اقتصادی امکان جهانی شدن خواهند یافت.

(همچنین بخوانید: تفاوت استارت‌آپ و کسب‌وکارهای کوچک)

برچسب‌ها: MSMEسازمان تجارت جهانیشرکت​‌های چندملیتیکسب‌وکار بین‌المللی ICC
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمود حاج‌ زمان

محمود حاج‌ زمان

محمود حاج زمان، دانش‌آموخته مهندسی عمران تا مقطع دکتری در دانشگاه شریف است. از سال ۱۳۸۸ مشغول روزنامه‌نگاری علمی و نوشتن و ترجمه مطالب علمی، به خصوص در مجله دانستنیها است. او تا کنون شش کتاب ترویج علم برای مخاطب عام منتشر کرده است.