امروزه رسانهها، مطبوعات و مجلات معتبر و البته شبکههای اجتماعی، ابزاری مهم برای برقراری ارتباط با مخاطب به شمار میروند و طبیعتا نقش شایانی در موفقیت کسبوکار شما دارند.
نوپانا: روابط عمومی اهرمی موثر در بخش بازاریابی کسبوکار شماست؛ در واقع یک شرکت به واسطه روابط عمومی میتواند در رسانهها و مطبوعات معرفی شود و دستاوردهای مثبتی داشته باشد.
به گزارش نوپانا، گرایش بازاریابی محتوا چند سالیست که صنعت بازاریابی را تحت تاثیر قرار داده است. امروزه رسانهها، مطبوعات و مجلات معتبر و البته شبکههای اجتماعی، ابزاری مهم برای برقراری ارتباط با مخاطب به شمار میروند و طبیعتا نقش شایانی در موفقیت کسبوکار شما دارند. این نوع ارتباط میتواند دوسویه باشد؛ به این معنا که وقتی کسی طرفدار برند شماست در فضای آنلاین خود، به شما اشاره کرده و یا هنگامی که در یک کنفرانس مشغول سخنرانی است با صدای بلند از شما تعریف کند، در این صورت برند و کسبوکار شما به طیف وسیعتری از مخاطبان معرفی خواهد شد.
بدین ترتیب ذهن مخاطب درگیر خدمات و محصولات شرکت شما میشود و به صورت ناخودآگاه مطالب بسیاری در خصوص برند شما میفهمد، در عین حال شهرت کسبوکار شما نیز به طرز شگفت انگیزی بالار میرود و موفق به جلب حمایت و اعتماد مردم خواهید شد. این امر فرصتهای جدیدی را پیش روی کسبوکار شما قرار میدهد.
اما صرف اشتراکگذاری گاهبهگاه مطالب در شبکههای اجتماعی، نتایج مطلوب خاصل نخواهد شد، چرا که برای به حداکثر رساندن تاثیرات، شما نیازمند یک بهکارگیری استراتژی توزیع مستمر در حوزه روابط عمومی کسبوکارخود هستید.
استفاده حداکثری از مطبوعات
برای استفاده مفید از بخش روابط عمومی که عهدهدار ترویج و تبلیغ برند شماست، همواره باید ارتباطات رسانهای خود را ارتقا دهید.
هنگامی که یک شرکت صاحب نفوذ، یکی از مشتریان و یا نشریات معتبر از کسب وکار شما صحبت میکنند، تیم روابط عمومی شما باید این مسئله را به سرعت در کانالهای رسانهای و شبکههای اجتماعی شرکت اشتراکگذاری کرده و اخبار مربوطه را به طور گسترده و با همراهسازی بخش بازاریابی محتوا منتشر کند.
این نوع انتشار فرصت مناسبی برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای کسبوکار شماست تا از آن به بهترین شکل بهرهبرداری کنید و مخاطبان بیشتری را به سمت خود بکشانید.
حال پرسش اینجاست؛ روابط عمومی به عنوان یکی از بهترین ابزارها در حوزه بازاریابی چگونه می تواند دستاوردهای مطلوب و مثبتی برای کسبوکار شما در پی داشته باشد؟
(همچنین بخوانید: چگونه ارتباطی اثرگذار برقرار کنیم؟)
هزینه برای تبلیغات موثر
انتشار صرفا یک یا چند خبر یا مقاله مرتبط با کسبوکار شما در یک وبسایت موفقیتی برای کسبوکار شما محسوب نمیشود، گاهی حتی میتوانید توجه مخاطبی که با نوع کسبوکار شما همخوانی ندارد را نیز جلب کنید. اما به طور کلی اگر یک نشریه معتبر و تاثیرگذار با مخاطبانی همیشگی و قابل اطمینان که با ایده ها و اصول شرکت شما همخوانی دارند، طرفدار شما شوند، فرصت بسیار خوبی ست که باید حداکثر بهره برداری را از آن داشته باشید.
یکی از دیگر موارد تاثیرگذار در بحث تبلیغات؛ احترامیست که برند شما برای مخاطب قائل میشود. این احترام طبعا حمایت مخاطب را نیز در پی داشته در واقع چیزی که مناسب حال مخاطبان باشد از لحاظ تبیلغاتی موفق خواهد بود.
امضای مشخص
امضای هر شرکت، مهمترین و عالی ترین نکته برای جلب نظر دیگران است؛ چرا که این امضا سوابق فعالیتهای شما را نیز نشان خواهد داد. بنابراین تمام کاری که شما باید انجام دهید نشان دادن اینگونه مدارک و برجسته کردن مواردی است که میخواهید در معرض دید دیگران قرار بگیرد.
شبکههای اجتماعی یک کانال ارتباطی بسیار مهم در زمینه توزیع محتواست، اما از آنجا که این رسانههای عصر نوین، امکان انتشار مطالب در مدت زمان بسیار کوتاه و در حجم اندک را دارند، مخاطبان نیز صرفا روی نکاتی که شما برجسته کردیدهاید تمرکز میکنند و از سایر مطالب به صورت گذرا رد میشوند. در این میان، داشتن امضای ثابت به شما این فرصت را میدهد تا بیشتر مورد توجه مشتریان بالقوه قرار بگیرید.
ایجاد یک صفحه مطبوعاتی
کسبوکار شما، نیازمند صفحهای مطبوعاتی در وبسایت شماست؛ صفحهای که به طور مرتب مطالب مرتبط با کسبوکار شما از جمله جوایز و تقدیرنامه هایتان را به نمایش بگذارد. این کار وظیفه روابط عمومی شرکت شماست که با نمایش تقدیرهایی که از سمت پیشگامان حوزه فعالیت نسبت به کسبوکار به عمل آمده، بتواند اعتماد افرادی را که به تازگی با برند شما آشنا شدهاند را جلب کرده و حضور و حمایت آنها را تضمین کند.
روابط عمومی در واقع ماحصل تمامی فعالیتهای گروه کاری شما در مسیر بنا نهادن کسبوکاری محکم و قابل اطمینان است. اگر چه تعریف از خود، صحیح نیست اما نشان دادن آنچه که به واقع هستید؛ تاثیر بسزایی در موفقیت کسبوکار شما خواهد داشت. با این اوصاف، روابط عمومی میتواند کار کند تا مردم عاشق برند و محصولات شما شوند!
(همچنین بخوانید: سفری ماجراجویانه از ایده تا اجرای استارتآپ)