نشست خبری انتشار گزارش سال ۱۳۹۹ یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین ایران، سوم مرداد ۱۴۰۰ بهصورت مجازی در استودیو وی کست با حضور سینا مؤمنی، مدیرعامل، مریم اسماعیلی، مدیر محصول، سینا عطاران، مدیر مهندسی نرمافزار و مهدیه معظمی، مدیر روابطعمومی یکتانت با همراهی آرش سروری، برنامهساز فناورانه و مجری نشست و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
نوپانا: در ابتدای این نشست که در استودیو وی کست برگزار و بهصورت زنده در آپارات پخش میشد، سینا مؤمنی، مدیرعامل یکتانت با اشاره به شروع به کار یکتانت در سال ۹۵ گفت: «شروع همراهی من با یکتانت از سال ۹۶ آغاز شد. امروز بیش از ۲۷۰ نفر در این شرکت فعالیت میکنند. روزی که یکتانت کار خود را شروع کرد، به طور تخصصی در حوزه تبلیغات همسان فعالیت داشت. هرچه جلوتر رفتیم، کسبوکارها نیازهای جدیدتر را با ما مطرح میکردند و ما متناسب با نیازهای بازار، خلأهای موجود در فضای تبلیغات آنلاین ایران را پوشش میدادیم. مثلاً بعد از تحریم ایران توسط شرکتهای خارجی، فضای تبلیغات کشور به سرویس پوش نوتیفیکیشن نیاز داشت. یکتانت، نجوا را با آگاهی از این نیاز راهاندازی کرد. هرکدام از زیرمجموعههای ۸گانه یکتانت باتوجهبه خلأهای موجود در بازار که متوجه آن شدیم به وجود آمدند. چاوش، یک لینک، نجوا، فرست ادز، ادیوری، تریبون، هارمونی و جریان به همین شکل به وجود آمدند. امروز هم شرکت در حال سرمایهگذاری بر روی یک سری از وبسایتهای نمایشدهنده کشور بوده تا یک سری بیزینس مدلهای مقیاسپذیر را بر روی آنها پیاده کند. امیدواریم خبر آن بهزودی منتشر شود.»
مدیرعامل یکتانت با اشاره به مسیر پیش روی این شرکت و هدفگذاری آن در تبدیل شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران اظهار داشت: «شرکتهای زیرمجموعه کنونی، قطعات اولیه پازل ما برای حرکت به سمت این هدف هستند. یکی از کارهایی که از سال گذشته شروع کردیم، سرمایهگذاری بر روی استارتاپهای حوزه دیجیتال مارکتینگ بوده است. اولین مورد، نوین هاب بوده است. در سال ۱۴۰۰ علاوه بر تیمهای جدید، با بیزینسها و نمایشدهندههایی که به نقطه قابلتوجهی از لحاظ رشد رسیدهاند اما به دلیل ضعفهای فنی یا دانش مارکتینگ، هنوز بر روی دیگر بیزینس مدلها حرکت نکردهاند در حال مذاکره هستیم. با چند سایت بزرگ وب فارسی به توافق نهایی رسیدهایم و در مرحله امضای قرارداد هستیم. یکی از محصولات جدید ما تبلیغات ویدئویی و ویدئو ریتارگتینگ بوده که تا پارسال در ایران وجود نداشت. با این سرویسها میتوانیم بخشهای بزرگتری از بازار وب را پوشش دهیم. تغییر رفتار مشتریها برای ما بسیار مهم است. در بخش کسبوکارها، بهمرور دانش استفاده از دیجیتال مارکتینگ و نقش دیتا در استراتژی کسبوکارها بیشتر میشود. پیشبینی ما این است که از نظر درآمدی، درآمد یکتانت تا پایان امسال نسبت به الان نزدیک سه برابر خواهد شد.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت جذب و نگهداشت و ارتقای نیروی انسانی افزود: «در یکتانت معتقدیم که افراد اصلی هر زیرمجموعه، میتوانند سهامدار شرکت زیرمجموعه خود باشند. کوفاندر یا فاندرها خود شریک و سهامدار شرکت خود هستند و این موضوع روی پایداری منابع انسانی ما تأثیرگذار خواهد بود. این موضوع میتواند روی جلوگیری از مهاجرت نخبگان هم تأثیرگذار باشد. ما دوست داریم مقصد دیجیتال مارکتینگ ایران باشیم. خلأهای موجود در دیجیتال مارکتینگ به اندازهای است که فعلاً تمرکز ما روی این بخش است و سراغ دیگر حوزهها نمیرویم. فرهنگی در حال جا افتادن است که کسبوکارها دیتاهای خود را بهصورت شفاف منتشر میکنند. به نظر من این فرهنگ بسیار مهم است و ما هم سعی میکنیم در یکتانت بیشتر از قبل این کار را انجام بدهیم.»
فعالیت در میانه مثلث تبلیغکننده، نمایشدهنده و کاربر
سینا عطاران، مدیر مهندسی نرمافزار یکتانت با اشاره به اینکه این شرکت در ابتدای فعالیت خود یک وبسایت با یک جایگاه تبلیغاتی برای چند تبلیغکننده محدود بود اظهار داشت: «امروز ۱۰ هزار تبلیغ فعال در سیستم ما وجود دارد. ریکوئست های دریافتی ما به شکل پردازشی بوده و الگوریتمی در پشت صحنه فعال است. مقیاسی که ما در آن فعال هستیم نیازمند زیرساختها و سرورهای قوی و الگوریتمهای بهینه شده و هوشمندی است. در کنار چالشهای فنی، ما چالشهای انسانی را نیز از سر گذراندیم. یک محصول خوب نتیجه یک تیم قوی است. تیم ما از ۳ نفر شروع شد و الان به ۱۱۰ نفر رسیده است. چالش جذب نیروهای بااستعداد، حفظ فرهنگ شکل گرفته، چگونگی رشد مسیر شغلی از دیگر چالشهای واحد فنی بوده است. خود من، ترم ۴ دانشگاه بهعنوان کارآموز به یکتانت اضافه شدم و امروز مدیریت یک بخشی از آن را بر عهده دارم. نظر من این است که دانشجویان حوزه فنی و کامپیوتر سریع وارد بازار کار شوند و چالشهای موجود در بازار را تجربه کنند. به دانشگاه بسنده نکنند چون هم به نفع خودشان است هم کشور و هم بیزینسهای فعال در کشور.»
عطاران در خصوص فعالیت یکتانت در بازار تبلیغات آنلاین ایران گفت: «یکتانت در میانه یک مثلث قرار دارد که یک رأس آن کسبوکارهایی هستند که تمایل دارند تبلیغ آنها نمایش داده شود. رأس دوم نمایشدهندهها و سایتهایی هستند که میخواهند از این راه، کسب درآمد کنند و رأس سوم کاربرانی هستند که در حوزه وب فارسی در حال استفاده از مطالب هستند. یکی از اهداف ما این است که تبلیغکننده بهترین نتیجه را از تبلیغات خود دریافت کند. ما در یکتانت، کاربران وب فارسی را بهصورت ناشناس میشناسیم. این جمله یعنی چه؟ چیزی که ما از کاربران میشناسیم صرفاً یک کوکی یا استرینگ ۶۴ کاراکتری است و هیچ اطلاعات دیگری وجود ندارد. بر اساس کوکی موجود در سایتها ما اطلاع داریم که کاربران چه رفتاری در وب فارسی داشتهاند. چه صفحاتی دیدهاند، روی چه گزینهای کلیک کرده و... برایناساس رفتار و علاقهمندی کاربران را تشخیص میدهیم. بر اساس این موارد پروفایلی برای کاربر ایجاد میشود. مثلاً اینکه کاربر بر اساس کارهایی که در وب فارسی انجام داده، رفتار مردانه دارد یا رفتار زنانه؟ یا تشخیص دهیم که در چه رده سنی است؟ به اخبار ورزشی علاقه دارد یا سیاسی؟ فرد فیلم بینی است یا دنبال بیتکوین و دلار است.»
وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: «بر اساس دیتاهای موجود، افراد را دستهبندی و ریتارگت میکنیم و به آنها محصولات ریکامندیشن نشان میدهیم. هدف ما این است که اطلاعات بیشتری داشته باشیم و تبلیغات هدفمندتری به کاربر نشان بدهیم و تبلیغکنندهها هم بتوانند مخاطب هدف خود را هدفگذاری کنند. یکی از سیاستهای فعلی یکتانت در جذب نیرو، جذب نیروهای بااستعدادی است که در ترمهای پایین دانشگاهی در حال تحصیل هستند. به آنها آموزش میدهد و به شکل کاربردی به خدمت میگیرد. دانشگاه شریف یک طرحی را برای دانشجویان در نظر گرفته با نام طرح کوآپ که میتوانند بهعنوان کارآموز به شرکتهای بزرگ بپیوندند و یکتانت از این طرح حمایت کرد. سال گذشته حدود ۲۰ نفر از دانشجویان بااستعداد دانشگاه شریف که ترم ۴ دانشگاه بودند وارد یکتانت شدند. اکنون بعد از ۶ ماه فعالیت، این نیروها، توانستهاند به رشد قابلتوجهی دست پیدا کنند.»
توانستهایم گرههای بسیاری را از بازار تبلیغات آنلاین ایران باز کنیم.
مریم اسماعیلی، مدیر محصول یکتانت نیز در این نشست مجازی گفت: «مشتریهای امروز تبلیغات آنلاین مدلهای مختلف تبلیغاتی را پیش رو دارند اما چیزی که به آن نیاز بیشتری دارند این است که بتوانند جامعه هدف خود را انتخاب کنند. همین نیاز ما را به سمت تبلیغات هدفمند کشاند. در این مسیر بهتر میتوانیم به کسبوکارهایی که بودجه کمتری دارند کمک کنیم. مثلاً من یک فروشگاه لوازم کودک هستم و علاقه دارم صرفاً والدین کودکان خردسال را مخاطب خود قرار بدهم. در یکتانت علاوه بر هدفمند کردن محصولات، توانستیم مدیومهای خود را هم مثل ویدئوهای پیشنمایش توسعه بدهیم. روزانه حدود ۱۶۰ کمپین جدید در یکتانت ساخته میشود. تصور ما این است که بیشتر از این هم میتواند باشد. هرچقدر به محصولات تنوع بیشتری دادهایم، شانس بیشتری برای جذب مشتری داشتهایم. در دنیا درصد استفاده از تبلیغات بسیار بیشتر از چیزی است که در ایران وجود دارد. در دنیا حدود ۵۰ درصد از بودجه مارکتینگ شرکتها به دیجیتال مارکتینگ اختصاص مییابد. در ایران بهترین آمارها حدود کمتر از ۱۵ درصد است. اکثر آن هم به سمت فضای سوشال میرود. ما به دنبال آن هستیم که این سهم را بیشتر کنیم.»
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: «هرچقدر راهحلهای بهتر و بیشتر به کسبوکارها ارائه دهیم، عدد اشاره شده در بالا بیشتر میشود. بهعنوانمثال، به این نتیجه رسیدهایم که کسبوکارها هزینه زیادی را برای طراحی بنر اختصاص میدهند؛ بنابراین در یکتانت درحالتوسعه ابزاری هستیم که با ارائه چند المان مانند لوگو، برند، عکس و یک تیتر، ما برای آنها بنر را بسازیم. همین ابزارهای کوچک کار کسبوکارها را راحت میکند. یکتانت توانسته در فاصله کوتاه حضورش در بازار ایران، گرههای بسیاری را از بازار تبلیغات آنلاین ایران باز کند.»
انتشار گزارش سالانه با هدف شفافیت در بازار و ایجاد ایده برای کسبوکارها
مهدیه معظمی، مدیر روابطعمومی یکتانت در خصوص هدف این شرکت از انتشار گزارش سالانه خود گفت: «اولین گزارش سالانه ما مربوط به بازه زمانی مهر ۹۷ تا مهر ۹۸ بود. سال گذشته به خاطر کرونا نتوانستیم گزارش خود را منتشر بکنیم اما امسال تلاش کردیم حتماً گزارش منتشر شود چرا که شعار اصلی ما شفافیت در اطلاعات است. گزارش مهر ۹۸ ما نسبت به این گزارش محتاطانهتر بود ولی این گزارش با اعتقاد به اینکه شفافیت میتواند به فضای کسبوکاری کمک کند منتشر شده است. از سمت دیگر تلاش کردیم این اطلاعات کاربردی باشد. تبلیغکنندهها با این گزارش بیشتر با ترندهای روز آشنا میشوند. بهعنوان نمونه در این گزارش مشخص شد که بسیاری از کسبوکارها به سمت تبلیغات هدفمند میروند. در سال ۹۸، ۱۳ درصد کمپینها هدفمند بود ولی این عدد در سال ۹۹ به ۴۳ درصد رسید. کسبوکارها میتوانند از این اطلاعات برای استراتژی تبلیغات خود ایده بگیرند. در تدوین این گزارش، بیشتر تمرکز ما بر روی دادههای مورد نیاز گروههای تبلیغکننده بوده و خیلی سراغ دادههای جذاب برای کاربرها نرفتیم. تبلیغکنندهها طیف گستردهای را شامل میشوند. از مدیران کسبوکارها تا مدیران مارکتینگ و دیجیتال مارکترها. در فصل تبلیغکنندهها بیشتر به نیاز دیجیتال مارکترها و مدیران مارکتینگ توجه داشتهایم. در بخش ترندهای وب به نیازهای مدیران سطح بالاتر سازمانها برای طراحی استراتژی مارکتینگ توجه داشتهایم. این گزارش در وبسایت و سوشالمدیاهای یکتانت وجود دارد و دوستان میتوانند بیشتر درباره جزئیات منتشر شده توسط ما بدانند.»
معظمی با اشاره به بحران کرونا و تأثیر آن در فعالیتهای یکتانت اظهار داشت: «شروع کرونا با اوج فصل کاری ما یعنی سال نو همزمان شد. این موضوع تأثیر خود را روی کسبوکار ما گذاشت. از همان ابتدا دوستان دورکار شدند. کمی بعد شرایط تغییر کرد و رکود ابتدایی بازار به رونق بازار منجر شد. یکی از وظایفی که برای خود متصور هستیم کمک به کسبوکارهای دیگر است. کاری که کردیم این بود که هزینه یکسری از کمپینهای خود که تأثیر مستقیمی در جذب مشتری دارند را نزدیک به 70 درصد کاهش دادیم تا کسبوکارها راحتتر از آنها استفاده کنند. سعی کردیم به کسبوکارهایی که تا امروز وارد این حوزه نشدهاند آموزش بدهیم. وبینارهایی را بهصورت رایگان برگزار کردیم. در ابتدا سعی کردیم سرویسهای خود را معرفی کنیم. پس از آن سراغ بقیه بخشهای کسبوکاری و دیگر فانکشنها رفتیم تا توجهها کسبوکارها از فضای آفلاین وارد فضای آنلاین شود در بخش مسئولیت اجتماعی نیز خوشبختانه امروزه نگاهها در ایران به مسئولیت اجتماعی در حال تغییر است. قبلاً بیشتر جنبه مارکتینگی داشت ولی الان بهتر شده است. وظیفه فعلی ما این است که دانشی که در این حوزه وجود دارد را به کسبوکارهای فعال در بازار منتقل کنیم. سعی کردهایم در ایونتهای مرتبط، مشارکت داشته و اسپانسر شویم. امروزه خوشبختانه همه ما را بهعنوان یکی از فعالان این بخش میشناسند و خودشان سراغ ما میآیند.»
تصویب طرح صیانت مجلس موجب تزریق ناامیدی میشود
پس از پایان سخنان مدیر روابطعمومی یکتانت، خبرنگاران حاضر در نشست که بهصورت آنلاین این نشست را دنبال میکردند سؤالات خود را مطرح کردند. مدیرعامل یکتانت در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر آینده کسبوکارها در صورت تصویب طرح صیانت گفت: «در بخش وبسایتها، تأثیر این طرح بر روی یکتانت تأثیر کمتری خواهد بود. این طرح بیشتر سوشالمدیاها را تحت تأثیر خواهد گذاشت. بیایید تصور کنیم که این طرح قرار است موجب کاهش ۵۰ درصدی درآمد کسبوکارهای فعال در سوشالمدیاها شود. این اتفاق روی زندگی همهی ما تأثیر خواهد گذاشت. البته این موضوع در صورتی است که این سناریو اتفاق بیفتد. وقتی مردم و کسبوکارها از موضوعی متضرر شوند، تأثیر آن بر روی یکتانت هم خواهد بود. من فکر میکنم با این مدل، طرح اجرا نخواهد شد. امیدوارم فکر بیشتری درباره این طرح صورت بگیرد. تأثیر بزرگتری که فکر میکنم در بلندمدت روی ما میگذارد، تزریق ناامیدی است. اگر افراد متخصص ما ناامید شوند اتفاق بسیار بدتری است و باید جلوی آن گرفته شود. در یکتانت نیز جریان و فرست ادز بیشتر تحت تأثیر این طرح قرار میگیرند. البته این موضوع به شکل یک دومینو است و روی همه ی لایههای کسبوکارها تأثیر میگذارد. امیدواریم بیشتر بر روی این طرح فکر شود.»