سهم کسب و کارهای آنلاین در قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا تا به امروز بسیار بالا بوده است. به شکلی که بسیاری از مردم برای مشاوره و ویزیت نیز کسب و کارهای آنلاین را انتخاب میکنند.
نوپانا به نقل از کلیک: ویروس کرونا در حالی جهان را تحت سلطه خود درآورده است که هنوز هم سوالات زیادی در رابطه با درمان این ویروس مطرح است. سوالاتی که همچنان پاسخ مشخصی ندارند و همه افراد در دنیا به شکلی در تلاشند تا به نوعی به قطع زنجیره شیوع این ویروس کمک کنند.
در ایران نیز کسب و کارهای آنلاین از بدو ورود این ویروس به ایران تلاش کردند تا به شکلی در قطع این زنجیره موثر باشند. یکی از این کسب و کارهای مطرح که در این زمینه تلاش زیادی کرد زوپ نام دارد.
زوپ وب سایت و اپلیکیشنی است که به صورت مشاوره آنلاین متنی و ویدئویی میان پزشک و بیماران مورد استفاده قرار میگیرد.
پدرام سلطانی بنیانگذار «زوپ» در خصوص زمینه فعالیت کسبوکار خود میگوید:« زوپ در اصل بر اساس این ایده شکل گرفت که افراد در روزهای تعطیل، اتمام ساعات کاری، روزهای اوج آلودگی و …. بتوانند با استفاده از زوپ با پزشکان و مشاوران وارد ارتباط شوند.»
سلطانی در خصوص امکاناتی که زوپ در اختیار کاربران قرار میدهد تصریح میکند:« زوپ مشاوره متنی و ویزیت ویدئویی از امکانات زوپ است و اخیرا امکان اخذ نوبت حضوری نیز به زوپ اضافه شده است که پس از کنترل شرایط کرونا فعال خواهد شد. افراد و کاربران میتوانند با مراجعه به زوپ ضمن مشاوره رایگان در خصوص کرونا با کد تخفیف کرونا؛ از مشاوره و ویزیت ویدئویی متخصصین با قیمت ۲۰ هزار تومان و فوق متخصصین با قیمت ۲۴ هزار تومان از خدمات ما استفاده کنند. البته نرخ ویزیت برخی پزشکان بالاتر است. درنهات تلاش ما این است که کاربران بتوانند به صورت آنلاین خدمات پزشکی مد نظر خود را دریافت کرده و نتیجه بگیرند.»
او با اشاره به بحران کرونا در کشور ادامه میدهد:« کسب و کار ما برخلاف خیلی از کسب و کارها که در بحران کرونا زمین خوردند و یا حتی به تعدیل نیرو روی آورند؛ با جهش همراه بود. جهش و رشدی که نمی دانیم چقدر ادامه دار خواهد بود و آیا استواریاش بر بحران کرونا برقرار است یا خیر؟ اما هر چه هست آروز می کنیم این بحران هر چه سریع تر حل شود. چرا که ضرر و اثراتی که بر کسبوکارها ، کشور و مردم داشته به مراتب بیشتر از سود آن بوده است.»
سلطانی معتقد است یکی از چالشهای زوپ در دوران شیوع کرونا کمبود نیروی انسانی بوده است. به گفته او مجموعه زوپ بالا رفتن یکباره مشاورههای پزشکی تا به این اندازه را در راس کار خود قرار نداده بود و شیوع کرونا چالش جدیدی پیش روی آنها گذاشته است. او میگوید:« بالا رفتن تعداد مشاورها و بالطبع اضافه کردن نیروهای پشتیبانی جزو برنامههای تدریجی ما بود. اما با بحران کرونا و در ادامه تبعات مثبتی که بر کار ما همراه داشت سعی کردیم با مدیریت بحران و اضافه کردن نیرو به خدمت رسانی ادامه دهیم.»
بنیانگذار زوپ با اشاره به استفاده بیشتر مردم از این پلتفرم و تمام پلتفرمهای آنلاین در دوران شیوع کرونا تاکید میکند:« این مدت کاربران زیادی از برنامههای آنلاین استقبال کردند. زوپ نیز از این قائده مستثنی نبود. در میان کاربران با کاربران راضی زیاد و حتی در مواردی کاربران ناراضی مواجه شدیم. اما نکتهای که بسیار برای ما ارزش داست این بود که درس های جدیدی گرفتیم، نقطه ضعفها و مشکلات خودمان را بیشتر شناختیم. در ادامه کاربران بیشتر به کسبوکارهای آنلاین ایمان آورند و همین برای ما نکته بسیار مثبت و دلنشینی بود. سابقا برای مردم سوالات زیادی در زمینه مشاوره و ویزیت آنلاین وجود داشت اما در این مدت تمام و کمال با این موارد آشنا شدند و علامت سوالات کمتری در مقابل روند فعالیت استارتاپهای حوزه سلامت وجود دارد.»
او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این بحران زمینه اعتماد بیشتر کاربران و مردم به پلتفرم های آنلاین را ساخت اضافه میکند:« مردم قبلا اعتماد کمتری به این پلتفرم ها داشتند. تصور عموم مردم بر این پایه استوار بود که پزشکان بیکار و کم دانش و کم تجربه در این پلتفرم ها نقش به عهده دارند. در حالی که واقعا بدین شکل نیست و ما سخت گیری های زیادی در این خصوص داشتیم. حدود ۱۰۰ درصد مشاران ما فارغ التحصیلان دانشگاهی دولتی هستند و سطح دانش آنها بر تخصص بنا شده است. البته اخیرا با افزایش مراجعات مردم و در ادامه با شرایط پیش آمده کرونایی در کشور و بالا رفتن تقاضای افراد؛ از پزشکان عمومی نیز کمک گرفتیم و امکان فعالیت پزشکان عمومی را نیز ایجاد کردیم.»
مدیر عامل زوپ باور دارد توییتی که امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات در خصوص زوپ به اشتراک گذاشت در شناخته شدن این پلتفرم در اکوسیستم استارتاپی ایران موثر بوده است. او با تاکید بر این نکته که هنوز هم ادامه روند استقبال مردم در دوران پسا کرونا با سوالاتی مواجه است افزود:« در دوران شیوع کرونا که هنوز هم ادامه دار است در زوپ تلاش کردیم با کد تخفیف کرونا خدمات رایگان در اختیار عموم مردم قرار دهیم. افراد زیادی سوالات زیادی در این رابطه داشتند و زوپ و مشاورانش تلاش کردند به صورت آنلاین تمام نکاتی را که باید در اختیار مردم قرار دهند.»
او در خصوص این نکته که چه تعداد از افرادی که به زوپ مراجعه کردند جواب کرونای مثبت داشتند میگوید:« افراد زیادی علایم کرونا را داشتند. در این خصوص پزشکان ما تلاش کردند با توصیههایی در رابطه با استراحت مطلق، سی تی اسکن تشخیصی، انجام آزمایش کرونا ، جدی گرفتن موضوع و قنطینه فردی به افراد مشاوره داده و مسیر کلی ادامه راهشان را در اختیارشان قرار دهند. این افراد طی زمان نیز با پزشکان در ارتباطاند و شرایط خود را با پزشکان در میان میگذارند و تعداد افرادی که علائم کرونا داشتند بالا بود و درگیریها افراد با کرونا همچنان ادامه دار است.»
به اعتقاد مدیرعامل زوپ بزرگترین چالش استارتاپهای حوزه سلامت مربوط به بحث های قانونی است. به باور او در کل دنیا امان تجویز دارو نسخه پیچی توسط پزشک به صورت آنلاین با هیچ منع قانونی همراه نیست و این روند در ایران با مشکل روبه روست. او در انتها و در توضیح بیشتر این ماجرا میگوید:« واژه ویزیت آنلاین در کل دنیا وجود دارد اما در ایران حتی با این کلمه نیز مشکل دارند و اخیرا تاکیدا به ما گفته شد حق استفاده از این کلمه را ندارید و در صورت استفاده از کلمه ویزیت آنلاین فیلتر خواهید شد!»